آموزش غیر قابل ویرایش کردن بخشی از متن در آفیس ورد Word

آموزش غیر قابل ویرایش کردن بخشی از متن در آفیس ورد Word
  • 1396/7/19
  • محمدرضا مرتضایی
  • 1

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که زمانی که فایل وردی را در اختیار دیگران قرار می دهید، تمایل نداشته باشید که بخشی از آن متن مورد ویرایش قرار گیرد. این بخش ها معمولاً قسمت هایی از متن هستند که از نظر شما دارای اهمیت خاصی می باشند. در صورتی که نخواهید بخشی از متن درون فایل ورد قابل ویرایش باشد، بایستی آن را غیر قابل ویرایش نمایید. در این نوشته قصد داریم تا چگونگی انجام این کار را آموزش دهیم.

گویا آی تی – نرم افزار مایکروسافت ورد دارای ابزاری است که این امکان را به کاربر می دهد تا بخشی از متن تنها توسط او قابل ویرایش باشد. با استفاده از این قابلیت به عنوان مثال زمانی که شما پایان نامه ی خود را در اختیار همکاران، دوستان و … قرار می دهید، آنان قادر نخواهند بود تا در قسمت های مهم و کلیدی متن دست برده و آن را تغییر دهند. با استفاده از این روش نه تنها متن بلکه تصویر یا هر محتوای دیگری را داخل فایل ورد می توان غیر قابل ویرایش نمود.
برای غیر قابل ویرایش کردن قسمتی از متن در فایل word مراحل زیر را دنبال نمایید:

۱٫ در مرحله ی نخست شما باید تب Developer را در نرم افزار ورد فعال نمایید. این تب در حالت عادی مخفی است چرا که دارای تنظیمات پیشرفته ای است که بیشتر به کار ویرایش های حرفه ای می آید تا کارهای معمول روزمره. برای فعال نمودن تب Developer از منوی File گزینه ی Options را انتخاب کنید و در پنجره ی باز شده بر روی قسمتCustomize Ribbon کلیک نمایید. پس از این کار در لیست سمت راست تیک گزینه ی Developer را بزنید. گزینه ی Developer زیرمجموعه ی Main Tabs است. سپس با کلیک بر روی OK پنجره را ببندید. خواهید دید که منوی Developer به منوهای ورد اضافه می شود.

۲٫ در مرحله ی بعد باید بخشی از متن را که می خواهید برای دیگران غیر قابل ویرایش باشد انتخاب نمایید. پس از انتخاب بخشی از متن از تب Developer روی دکمه ی Rich Text Content Control کلیک کنید.
پس از این کار ملاحظه خواهید کرد که متن انتخاب شده ی شما درون یک کادر قرار می گیرد.


۳٫ در مرحله ی بعد، از تب Developer روی گزینه ی Properties کلیک نمایید. با این کار پنجره ای با عنوان Content Control Properties برای شما باز می شود. در این پنجره در قسمت Title عنوانی برای بخش تعیین شده وارد نمایید. سپس در همین پنجره و در قسمت Locking تیک گزینه های Content control cannot be deleted و Contents cannot be edited را بزنید. علاوه بر این شما می توانید در همین پنجره رنگ، حاشیه و … متن مورد نظرتان را نیز تغییر دهید. پس از انجام تغییرات با فشردن دکمه ی OK از این پنجره خارج شوید.
آموزش غیر قابل ویرایش کردن بخشی از متن در word
پس از طی این مراحل متن انتخاب شده دیگر قابل ویرایش نخواهد بود. برای آن که بتوان این بخش از متن را ویرایش کرد بایستی از قسمت Properties محدودیت ایجاد شده برداشته شود.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *