چگونه می توان فایل ها و برنامه ها را به کامپیوتری جدید انتقال داد؟

چگونه می توان فایل ها و برنامه ها را به کامپیوتری جدید انتقال داد؟
  • 1396/7/20
  • زهرا معبودی
  • 0

“من به تازگی یک لپتاپ HP با ویندوز ۱۰ خریده ام. چگونه می توانم تصاویر، برنامه ها و دیگر چیز هایم را از لپتاپ قدیمی به لپتاپ جدید و در جای درست شان انتقال دهم؟ تری 

گویا آی تی: حلال این مشکل پیش از این یک برنامه رایگان ویندوز به نام Windows Easy Transfer (WET) بوده است که همراه با ویندوز ویستا عرضه شده بود. با این حال، با عرضه ویندوز ۸، مایکروسافت با شرکت Laplink قراردادی امضا کرد تا در ازای WET نسخه ای رایگان از برنامه PCmover را همراه ویندوز عرضه کند. با عرضه ویندوز ۱۰ برای کاربران خانگی دوباره مایکروسافت همین قرارداد را تمدید کرد.

از این رو، می توانید نسخه رایگان PCmover Express را یا از صفحه وب مایکروسافت دانلود کرده و یا از وبسایت Laplink این کار را انجام دهید. کار دشواری نیست اما پیشنهاد ما این است که پیش از شروع کار فایل پی دی اف راهنما که ۱۹ صفحه است را مطالعه کنید.

انتقال فایل به کامپیوتر جدید

این پیشنهاد محدود برای کاربران تجاری قابل استفاده نخواهد بود، کاربرانی که با اتصال کامپیوتر شخصی شان به دامنه های خاص شناسایی می شوند. کاربران تجاری می توانند این برنامه را با تخفیف ویژه ای با قیمت ۱۹٫۹۵ دلار یا ۱۳٫۹۵ پوند خریداری کنند. همچنین بسته های چندین لایسنس دار نیز موجود هستند.

جایگزین هایی برای PCmover

شرکت EaseUS نیز با جایگزینی به نام Windows 10 Easy Transfer Tool وارد بازار شد، این برنامه نیز برای کاربران خانگی ویندوز ۱۰ رایگان است. ما از این برنامه استفاده نکرده ایم اما پیش از این از برنامه رایگان بک آپ گیری و مدیریت دیسک و پارتیشن EaseUS استفاده کرده ایم (شما می بایست پیش از ارتقا دادن ویندوز ۱۰ از آن بک آپ بگیرید.)

EaseUS همچنین برنامه System GoBack Free را برای دانگرید کردن ویندوز به نسخه های ۷/۸/۸٫۱ ارائه کرده است. این برنامه ایده خوبی به نظر می رسد زیرا آپگرید کردن ویندوز ۱۰ به شما اجازه می دهد در عرض چند دقیقه به سیستم عامل قبلی دانگرید کنید (به بخش Setting، Update & Security بروید و Recovery را انتخاب کنید) اما این قابلیت برپایه فولدر “Windows.old” استوار است که پس از ۳۰ روز پاک می شود تا در مصرف فضای داخلی دیسک صرفه جویی شود.

Zinstall Easy Transfer نیز برنامه ای با کاربری تجاری همین کار را با هزینه ۵۹ دلار انجام می دهد. این برنامه به همراه پشتیبانی فنی عرضه می شود که آن را گران می کند و همچنین گارانتی برگشت هزینه نیز دارد که در صورتی که به مشکلی برخوردید که شرکت نتوانست آن را حل کند پول شما برگشت داده خواهد شد.

همچنین می وانید از برنامه Windows Easy Transfer نیز استفاده کنید که احتمالا پیش از این نیز سابقه استفاده از آن را داشته اید. کاربری به نام Champlagne نحوه کارکرد این برنامه را در وبسایت Microsoft Answers توضیح داده است. ایده کلی پشت این موضوع این است که فایل های WET، wdscore.dll و MigAutoPlay.exe را به همراه فایل های دیتا که می خواهید انتقال دهید.

به صورت فرضی، می توانید انتقال فایل را به وسیله کابل، اتصاف شبکه، دی وی دی و یا سی دی انجام دهید اما پیشنهاد ما استفاده از یک درایو USB اکسترنال (فلش درایو) است. به طور کلی این امن ترین شیوه بوده و شما به این صورت یک بک آپ جداگانه از فایل هایتان خواهید داشت.

اپلیکیشن های انتقال

تمام اپلیکیشن های انتقال آسان فایل تنها اطلاعات شخصی و فایل ها را انتقال می دهند اما اپلیکیشن ها را به حال خود می گذارند. انتقال اپلیکیشن ها کار بسیار سخت تری است. به طور کلی، بهتر است که اپلیکیشن ها را دوباره از صفر نصب کنید. اگر برنامه ها را از وبسایت ها دانلود کرده اید بهتر است که بار دیگر آخرین نسخه آن ها دانلود کرده و نصب کنید. اگر اپلیکیشنی را از فروشگاه ویندوز خریداری کرده اید می توانید با مراجعه به بخش My Apps به سادگی آن ها را دوباره نصب کنید.

با این حال، برنامه های تجاری ای وجود دارند که می توانند برنامه ها را از یک کامپیوتر به کامپیوتری دیگر انتقال دهند. نمونه بسیار خوبی از این اپلیکیشن ها PCmover Professional شرکت Laplink است که ۲۹٫۹۵ دلار یا ۲۰٫۹۵ پوند قیمت دارد. برنامه دیگر نیز WinWin از Zinstall است ۱۱۹ دلار قیمت دارد. البته، EaseUS نسخه رایگان Todo PCTtrans Free 8.0 را عرضه می کند که تنها می تواند ۲ برنامه را انتقال دهد. نسخه نا محدود آن، Todo PCTrans Professional قیمتی ۴۹٫۹۵ دلار دارد.

اگر روش های دیگر جواب ندادند، می بایست از کامپیوتر قدیمی تان بک آپ بگیرید، برنامه مناسب را اجرا کنید و اطلاعات از دست رفته را به یک دیسک درایو اکسترنال انتقال دهید. بایستی این درایو را به کامپیوتر جدید وصل کرده و اطلاعات را به برنامه انتقال دهید. این اطلاعات می توانند بوکمارک های مرورگر و پسورد های مختلف شما را نیز شامل شوند. همچنین فایل های ایمیلی آفلاین را که کپی کرده اید را نیز دوباره بررسی کنید تا ان ها را از یاد نبرید.

از آن جایی این روز ها اغلب مردم از برنامه های مبتنی بر فضای ابری و ارتباط (Sync) میان دستگاه ها استفاده می کنند، این مشکل کمتر شده است و خود ویندوز نیز به سیستم عاملی مبتنی بر فضای ابری تبدیل شده است. امروزه، وقتی که کامپیوتر جدیدی را راه اندازی می کنیم، تنها کافیست وارد آکانت مایکروسافت شده (Outlook.com) و تمام چیز هایی که از کامپیوتر قبلی باقی مانده است را از آن جا برداریم. سپس ویندوز تمامی اپلیکیشن ها، تنظیمات و حتی تصاویر پس زمینه را برایمان بازگردانی می کند.

همچنین بسیار مهم است که برخی از برنامه هایی که بر روی کامپیوتر جدید نصب شده است را “غیر فعال” کنید. برنامه هایی نظیر Microsoft Office، Office 365، Adobe Creative Suite، Apple iTunes و دیگر برنامه ها.

اطلاعات فعال و اطلاعات دائمی

وقتی که کامپیوتری جدید راه اندازی می کنید به این فکر کنید که کدام اطلاعات را به صورت روزمره نیاز دارید و کدام را می توانید در جایی دیگر نگه داری کنید. اگر قصد دارید از کامپیوتری با ۵۰۰ گیگابایت و یا یک ترابایت حافظه به سیستمی با ۶۴ گیگابایت حافظه SSD و یا ۳۲ گیگابایت حافظه فلش eMMC کوچ کنید مجبورید به این موضوع فکر کنید.

اگر کابری معمولی هستید، احتمالا به صورت فعال از تعداد کمی فایل، برگه های گسترده، تصاویر جدید و غیره استفاده می کنید. احتمالا می توانید همه آن ها را به یک آکانت آنلاین OneDrive که به صورت پیش فرض بر روی ویندوز ۸/۸٫۱/۱۰ قرار دارد منتقل کنید. OneDrive 15 گیگابایت فضای ابری رایگان ارائه می دهد و بر خلاف Google Drive از ایمیل شما جدا است. البته می توانید از فضای ابری رایگان در Dropbox، Flickr، Amazon و دیگر وبسایت ها نیز استفاده کنید.

همچنین به احتمال زیاد کلکسیونی عظیم از فایل های غیر قابل تغیر نظیر عکس ها، موسیقی و ویدیو و فایل های قدیمی دارید که می توانید آن ها را در یک درایو اکسترنال نظیر سرور کامپیوتری، و یا دستگاهی NAS( حافضه متصل به شبکه)  به صورت ایمن ذخیره کنید. اگر از سرور کامپیوتری یا NAS استفاده می کنید می توانید فایل ها را بین چندین کامپیوتر و دستگاه موبایل به اشتراک بگذارید.

زمان خیلی زیادی نیاز است که چندین و چند گیگابایت فایل های مدیا را با اپلیکیشن های انتقال فایل انتقال دهید و دلیلی هم برای این کار وجود ندارد. به عنوان مثال، خود من تمام فایل های موسیقی ام را در یک فایل بزرگ و به صورت مرتب شده در یک درایو اکسترنال نگه داری می کنم که در یک درایو اکسترنال دیگر به صورت بک آپ ذخیره شده اند. (برنامه FreeFileSync در دسکتاپ همه ان ها را با یک دیگر همگام می کند). نیازی نیست که آن ها را از یک لپتاپ به لپتاپی دیگر انتقال دهم. در عوض با استفاده از اشتراک گذاری شبکه ای فایل هایی که می خواهم استفاده کنم را به صورت فایل های Local بارگزاری می کنم و از آن ها استفاده می کنم.

در واقع داریم به نقطه ای می رسیم که مردم می توانند با استفاده از کارت های SD و میکرو SD مقدار زیادی اطلاعات را انتقال دهد. امروزه کارت های SD با حجم ۳۲ گیگابایت ارزان هستند، ۶۴ گیگابایتی ها هم قیمت معقولی دارند و سایز های بیشتر نیز دور از دسترس نیستند. می توانید ۲۰۰ تا ۳۰۰ البوم عکس را در یک کارت SD 32 گیگابایتی جای دهید و آن ها را بین لپتاپ ها و گوشی های مختلف انتقال دهید. البته این حافظه ها برای آرشیو کردن فایل ها چندان مناسب نیستند و برای بک آپ داشتن از این فایل ها از هارد دیسک های اکسترنال و حدالمقدور گزینه های آنلاین استفاده کنید.

منبع

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *