Sensorveillance؛ شهادت وسایل هوشمند منزل علیه صاحبش در دادگاه

Sensorveillance؛ شهادت وسایل هوشمند منزل علیه صاحبش در دادگاه
  • 1396/7/20
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

دستگاه قضایی آمریکا می تواند از دستگاه های هوشمند موجود در خانه ها برای نظارت بر تمام فعالیت ها استفاده کند.

گویا آی تی – اندرو فرگوسن در مورد حکم جدید دادگاه عالی ایالات متحده ابراز نگرانی است. با توجه به این حکم، دستگاه قضایی می تواند از طریق دستگاه های هوشمند به اطلاعات خصوصی انسان ها دسترسی داشته باشد. این نوع قوانین می توانند نظارت بر تمام فعالیت ها و رفتارهای ما را کاملا مجاز و قانونی کنند. با ظهور اینترنت اشیا (IoT) نیز، در آینده یا مشکلات مشابهی رو به رو خواهیم بود.
یکی از کارشناسان قانونی در ایالت متحده هشدار می دهد :خانه های هوشمند و دستگاه های متصل از طریق اینترنت می تواند از سوی سیستم قضایی برای نظارت بر خانه های ما، بدون وجود مجوز لازم مورد استفاده قرار بگیرد.

ظهور گجت ها با قابلیت های مختلف، از بررسی وضعیت تناسب اندام تا نظارت بر کودکان باعث ورود ما به عصر تازه ای شده اند که این کارشناس، آن را عصر Sensorveillance می نامد.
اگر دست روی دست بگذاریم، شاید لازم باشد که دیگر به تجاوز به حریم خصوصی خود، بدون هیچ هشدار قبلی – و نظارت تقریبا مداوم بر رفتارهایمان عادت کنیم.
اندرو فرگوسن، پروفسور حقوق در دانشگاه کلمبیا می گوید پرونده ای که در حال حاضر در دست بررسی دادگاه عالی آمریکا قرار دارد می تواند مشخص کند که در آینده دسترسی به داده های دستگاه های هوشمند در جست و جوهایی که برای اعمال قانون انجام می گیرد تا چه اندازه ممکن باشد.
تیموتی کارپنتر فردی است که با توجه به اطلاعات موقعیتی که تلفن همراه او، به طور خودکار و بدون اینکه پلیس برای دسترسی به این اطلاعات مجوزی کسب کند ارسال کرده است، به یک فقره سرقت در دترویت متهم شده است.
Sensorveillance؛ شهادت وسایل هوشمند منزل علیه صاحبش در دادگاه
پروفسور فرگوسن نگران است که حکم دادگاه در پرونده ی کارپنتر موجب شود که مقامات شرکت ها را تحت فشار بگذارند تا داده های ذخیره شده در سرورهای خود از سوی دستگاه های هوشمند را، بدون نظارت یک قاضی در اختیار نظام قضایی قرار دهند.
با گسترش و توسعه ی سریع اینترنت اشیاء- دستگاه ها یا سنسورهایی که به یکدیگر متصل شده و اطلاعات را از طریق اینترنت به اشتراک گذاشته یا منتقل می کنند – این موضوع در آینده به یکی از اصلی ترین مشکلات مربوط به حریم خصوصی در جهان تبدیل خواهد شد.
شرکت تحقیقات تجاری گارتنر، با توجه به گزارش های منتشر شده در واشنگتن پست تخمین زده است که در سال ۲۰۱۷ ۸٫۴ میلیارد دستگاه مختلف به اینترنت متصل شده اند.
این آمار حاکی از افزایش ۳۱ درصدی دستگاه های متصل شده نسبت به سال گذشته است، و این شرکت باور دارد که تا سال ۲۰۲۰، هر فرد روی کره ی زمین، سه دستگاه هوشمند در اختیار خواهد داشت.
پروفسور فرگوسن در محاسبه با واشنگتن پست گفته است: “مردم آمریکا تازه از خواب بیدار شده و متوجه می شوند که گوشی های هوشمند آن ها قرار است در مورد آن ها خبرچینی کنند.”

” و این دستگاه ها جزئیاتی بسیار شخصی از زندگی افراد را آشکار خواهند کرد که قطعا کسی نمی خواهد آن را در اختیار سیستم قضایی اعمال قانون بگذارد.”
“در دنیای ارتباطات فراگیر کنونی که ما حتی ضربان قلب، تعداد گام ها و موقعیت لحظه به لحظه ی خود را ثبت می کنیم، اگر قرار باشد که تمام این اطلاعات بدون هیچ مجوزی در اختیار سیستم قانونی قرار بگیرد، قطعا تحول بسیار بزرگی رخ داده است.”
” و این به معنای تجاوز به فضایی است که ما آن را به عنوان حریم خصوصی خود می شناسیم.”
در پرونده ی دیگری که اکنون در کشور آمریکا در حال بررسی شدن در دادگاه ها است، پس از آنکه مچ بند Fitbit زن جوانی که به قتل رسیده بود نشان داد که این زن،،در زمانی که متهم اصلی پرونده ادعا می کند مقتول فوت کرده بوده است، هنوز زنده بوده است، مشخص شد که ادعاهای ریچارد دابِیت، در مورد زمان قتل همسرش کذب بوده است.
پلیس ایالاتی کانکتیکات آقای دابیت را متهم به قتل همسر ۳۹ ساله ی خود کانی دابین می داند. این قتل پیش از تعطیلات سال نو ۲۰۱۵ در خانه ی این زوج رخ داده است، در حالی که دو پسر نوجوان این خانواده در مدرسه بوده اند.

آقای دابیت ادعا کرده است که مردی شبیه به وین دیزل در روز حادثه به خانه ی آن ها حمله کرده است، و پس از بستن دست و پای او، همسرش کانی را به ضرب گلوله به قتل رسانده است. متهم هم چنین گفته است که پس از حادثه او مزاحم را با یک مشعل سوزانده است.
اطلاعات ثبت شده در FitBit خانم دابیت نشان می دهد که او حدود یک ساعت پس از زمانی که ریچارد دابیت ادعا می کند همسرش در آن زمان به قتل رسیده است، در حال حرکت بوده است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *