آیفون ۸ در برابر آیفون ۶S: فرق این دو در چیست؟

آیفون ۸ در برابر آیفون ۶S: فرق این دو در چیست؟
  • 1396/7/21
  • زهرا معبودی
  • 0

کدام آیفون جدید را باید بخرید؟ حتما تا به حال مقالات زیادی در مورد اینکه بین آیفون ۸ و ۸ پلاس کدام را باید انتخاب کنید خوانده اید و یا اینکه آیا باید برای خریدن آیفون X صبر کنید یا خیراما سوال مهم تر این است که آیا اصلا فکر خوبیست که گوشی جدید آیفون را بخرید یا خیر؟ به عنوان مثال آیفون ۸ و ۶S را با یکدیگر مقایسه می کنیم، پاسخ این مقایسه هم آن چنان که فکر می کنید واضح نخواهد بود. در ادامه مقایسه این دو را آماده کرده ایم. 

 

طراحی- متفاوت ولی مشابه

گویا آی تی: همانطور که در تصویر فوق مشخص است، برای چهاریم نسل متوالی اپل فقط به تغییرات خارجی جزئی بر گوشی ۴٫۷ اینچی اش بسنده کرده است. علاوه بر این، تغییراتی که در آیفون ۸ اعمال شده است برای همه کاربران آیفون ۶S خوشآیند نخواهد بود.

آیفون ۸ – ۱۳۸٫۴ X 67.3 X 7.3  میلی متر و ۱۴۸ گرم

آیفون ۶S – ۱۳۸٫ ۳ X 67.1 X 7.1  میلی متر و ۱۴۳ گرم

بله، همانطور که پیداست آیفون ۸ کمی از آیفون ۶S بلند تر، عریض تر، ضخیم تر و سنگین تر است که دلیل آن هم جایگزین شدن آلومینیوم پشتی با شیشه است. و آزمایشات زمین افتادن آیفون ۸ هم دال بر این دارند که صفحه پشتی آن هم مانند صفحه جلویی به راحتی می شکند و هزینه تعویض آن از صفحه نمایش نیز گران تر است پس چرا کسی باید این را بخواهد؟

آیفون 8 در برابر آیفون 6S

به این دلیل که آیفون ۸ بالاخره قابلیت شارژ بی سیم را بدست آورده است ( بیشتر در بخش طول عمر باتری در این مورد خواهیم گفت) اپل مجبور بوده است صفحه پشتی گوشی را با غیر فلزی کند و از این رو شیشه به میان آمد و آلومینیوم از میان رفت. اینکه نظرتان در مورد این تغییر چیست بسته به این دارد که در مورد شارژ بی سیم چه نظری دارید. اگر اهمیتی نمی دهید پس آیفون ۸ گوشی سلیقه شما نیست.

مشکل بزرگ بعدی با آیفون ۸ مانند آیفون ۷، حذف جک هدفون است که در آیفون ۶S وجود دارد. بر علیه و یا در مورد این موضوع بحث های زیادی شده است اما برای برخی نبود این جک می تواند دلیلی برای نخریدن این گوشی باشد.

این دو موضوع به کنار تغییرات مثبتی هم در آیفون ۸ به وجود آمده است. در حالی که آیفون ۶S به طور غیر رسمی ضد آب و ضد گد و غبار بود، ایفون ۸ به طور رسمی گواهی IP67 داشته و می تواند به مدت حداکثر ۳۰ دقیقه در عمق یک متری آب دوام بیاورد. همچنین آیفون ۸ از اسپیکر های استریو بهره می برد در حلی که آیفون ۶S فقط یک تک اسپیکر منو با کیفیت متوسط دارد.

با این وجود تنها با در نظر گرفتن تغییرات در زمینه طراحی، ارتقا از آیفون ۶S به آیفون ۸ اصلا به نظر منطقی نمی آید.

صفحه نمایش – تغییرات مربوط به تون تصویر

موضوعی مشابه با صفحه نمایش در اینجا تکرار می شود. در تئوری صفحه نمایش آیفون ۸ و آیفون ۶S کاملا مشابه هم هستند:

آیفون ۸ و آیفون ۷ _ صفحه نمایش ۴٫۷ اینجیLED-backlit IPS LCD با رزولیشن ۱۳۳۴ x 750 (326 ppi)، و ضریب صفحه نمایش به بدنه ۶۵٫۶%

دیدن اینکه اپل همچنان به صفحه نمایش LCD با رزولیشن ۷۵۰p به جای OLED (که در در مدل گران تر آیفون X وجود دارد) اکتفا کرده است  پس از دو سال برای کاربران آیفون ۶S کمی نا امید کننده خواهد بود. اما تغییرات مهمی در این صفحه نمایش نهفته است.

آیفون 8 در برابر آیفون 6S

در حالی که ضریب کنتراست آیفون ۸ نسبت به آیفون ۶S تغییری نداشته (۱۴۰۰:۱)، اما میزان روشنایی آن از ۵۰۰ به ۶۲۵ نیت (همانند آیفون ۷) افزایش یافته است که در خوانا بودن تصویر در بیرون از خانه کمک کننده خواهد بود. همچنین آیفون ۸ از تکنولوژی انحصاری اپل تحت عنوان “True Tone” نیز استفاده می کند که پیش از این در خانواده آیپد پرو شاهد آن بودیم. این تکنولوژی به نور محیطی واکنش نشان داده و رنگ ها را همیشه درست نمایش می دهد.

برای طرفداران فیلم هم ایفون ۸ خبر های خوبی دارد. این مدل از استاندارد های HDR اصلی، Dolby Vision و HDR10 که در شبکه های نت فلیکس، آمازون ویدیو و آیتونز مورد استفاده قرار گرفته اند پیشتیبانی می کند. بله قطعا شما کیفیت تصویر Full HD تحویل نمی گیرید ( چه برسد به Ultra HD) اما HDR چیز خوبی است که در لیست داشته ها داشته باشید.

عملکرد – بهبودی نجومی

جایی که آیفون ۸ پیشرفت بسیار قابل توجه ای داشته است در زمینه عملکرد فنی گوشی است. در مقایسه با آیفون ۷، چیپست A11 Bionic اپل در حداکثر فعالیت خود ۲۵% سریع تر، در حالت بدون فعالیت و مولتی تسکینگ ۷۰% سریع تر است. همچنین پردازنده گرافیکی نیز ۳۰ درصد سریع تر است.

و اگر بخواهیم گسترده تر بگوییم، آیفون ۷ پردازنده اصلی ۴۰ %سریع تر و پردازنده گرافیکی ۵۰% سریع تر از آیفون ۶S داشت. پس این پیشرفت گامی بسیار بزرگ در زمینه عملکرد به حساب می رود و بدین معنی است که نه تنها آیفون ۸ سریع ترین گوشی هوشمند فعلی در بازار است بلکه احتمالا تا سال ۲۰۱۹ نیز از رقبای اندرویدی سریع تر باقی خواهد ماند (بله، تا سال ۲۰۱۹!)

آیفون 8 در برابر آیفون 6S

همچنین مودم ۴G بهینه تری (۶۰۰Mhz در مقابل ۳۰۰ MHz) در آیفون ۸ خواهید داشت و همچنین تاچ آی دی نیز مثل همیشه سریع و بهینه کار می کند و مهم تر آنکه صرف نظر از تصمیم اپل بر حذف آن برای استفاده از Face ID در آیفون X این قابلیت همچنان در آیفون ۸ موجود است.

دوربین – تغییر در هوش نه قدرت

درست همانند طراحی و صفحه نمایش، مشخصات اصلی آیفون ۸ چندان با آیفون ۶S فرق ندارند.همچنان در پشت گوشی یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی قرار دارد (البته با دیافراگمی f/1.8 سریع تر در مقابل f/2.2 آیفون ۶S و پیکسل های بزرگتر برای عکس برداری بهتر در نور زیاد) و ارتقای دوربین جلو از ۵ مگاپیکسل به ۷ مگاپیکسل (که هر دو گشودگی f/2.2 دارند).

اما با این حال تغییرات دوربین آیفون ۸ و ۶S ملموس هستند. در حالی که آیفون ۷ به خودی خود قوی بود اپل از قدرت بی نظیر پردازنده A11 Bionic استفاده کرد و پردازنده سیگنال تصویر (ISP) خود را برای نخستین بار به کار گرفت. نتیجه آن هم پردازش بسیار بهتر عکس ها، فوکوس خودکار در نور کم و کاهش نویز تصویر بود.

البته باز هم اگر دوربین دوگانه می خواهید باید آیفون ۸ پلاس را بخرید اما اپل با آیفون ۸ توانست به رقبای اندرویدی که طی این سال ها پیشرفت چشم گیری داشته اند برسد.

آیفون 8 در برابر آیفون 6S

عمر باتری و شارژ شدن – ارتقا هایی با دستاورد های بزرگ

اپل در بهبود باتری گوشی های ۴٫۷ اینچی اش ضعیف عمل کرده و آیفون ۸ هم ادامه دهنده این راه است. علی رغم حذف جک هدفون، فرق بسیار اندکی بین ظرفیت باتری آیفون ۸ و آیفون ۶S وجود دارد زیرا اپل از فضای خالی برای اجزای دیگری استفاده کرده است.

آیفون ۸ – ۱۸۲۱ میلی آمپر ساعت

آیفون ۶S – ۱۷۱۵ میلی آمپر ساعت

البته خوشبختانه بهینه بودن بیشتر پردازنده A11 Bionic بدین معنیست که چندین ساعت بیشتر می توانید در اینترنت گشت و گذار کنید و به تماشای ویدیو بپردازید.

آیفون 8 در برابر آیفون 6S

از این رو بحث اصلی بر سر شارژ شدن آیفون ۸ است زیرا در اینجا تغییراتی وجود دارد که می بایست به آن ها توجه کنید. نخست شارژ با سیم است که می تواند صفر تا ۵۰ درصد را در عرض ۳۰ دقیقه پر کند که البته برای این قابلیت می بایست ۷۵ دلار اضافه پرداخت کنید زیرا به شارژری سریع تر و تبدیل USB-C به لایتنینگ نیاز دارید.

علاوه بر این شارژ بی سیم این گوشی نیز جدید است. در حالی که سازگاری با شارژ بی سیم Qi افزونه خوبی برای آیفون ۸ و دیگر گوشی های جدید اپل به حساب می رود، اما این گوشی ها تنها در ۵ وات شارژ می شوند در حالی که Qi استاندارد شارژ ۷٫۵ و ۱۵ وات را نیز پشتیبانی می کند که گوشی های رقیب از آن بهره می برند. اپل قول شارژ بی سیم بهتر را با استاندارد “AirPower” به کاربران داده است اما بعید به نظر می رسد با شارژر های بی سیم ۱۵ واتی سازگاری داشته باشد.

آیفون 8 در برابر آیفون 6S

علاوه بر این، آیفون ۶S یک راز نهفته دارد. اگر شارژر آیپد را به آیفون ۶S متصل کنید، گوشی دو برابر حالت معمول شارژ خواهد شد. البته این سرعت شارژ همچنان به پای شارژ سریع نمی رسد اما ممکن است برای آن دسته افرادی که نمی دانند یاد گوشی را عوض کنند یا خیر، دلیلی برای عدم انجام این کار باشد.

فضای داخلی و قیمت – هر دو بالا می روند

حالا دیگر می توانید ببینید که تفاوت های میان آیفون ۸ و ۶S ترکیبی از چیز های خوب و بد است، قیمت و فضای داخلی نیز مشابه دیگر چیز ها است:

آیفون ۸ – ۶۴GB( 699 دلار)، ۲۵۶GB (859 دلار)

آیفون ۶S – ۳۲GB (449 دلار)،۱۲۸GB  (۵۴۹ دلار)

از آن جایی که اپل فیمت آیفون ۸ را افزایش داده است و حافظه میان رده ۱۲۸ گیگ را حذف کرده است بدین معنیست که شما حافظه دو برابر دریافت می کنید. در همین حال آیفون ۶S در حراج باقی مانده و قیمت آن کمتر از پیش شده است (نخستین بار پس از عرضه آیفون ۷  شاهد کاهش قیمت بود) که آن را خیلی ارزان تر از آیفون ۸ خواهد کرد اما حافظه داخلی کمتری می گیرید.

آیفون 8 در برابر آیفون 6S

پس سوال این است که ایا برخی از شما تحریک شده اید که به جای آیفون ۸ با حافظه ۶۴ گیگ، آیفون ۶S با حافظه ۱۲۸ گیگ بخرید و مقداری پول نیز ذخیره کنید؟  شخصا خود من مدل جدید تر را انتخاب می کنم زیرا ۲ سال بیشتر پشتیبانی خواهد شد اما نظر هر کس با دیگری فرق خواهد داشت.

نتیجه نهایی

به صورت سطحی اگر بنگریم تغییر زیادی میان این دو گوشی وجود ندارد و دو تغییر اساسی (پشت شیشه ای و فقدان جک هدفون) بزرگترین تغییرات آیفون ۸ نسبت به آیفون ۶ هستند. اضافه شدن شارژ بی سیم و شارژ با سیم سریع نیز هزینه زیادی بر روی دست شما خواهند گذاشت و باعث می شوند که قیمت پایه آیفون ۸ آن را تبدیل به گران ترین آیفون ۴٫۷ اینچی ای که اپل ساخته است بکند.

آیفون 8 در برابر آیفون 6S

برای آن دسته که گوشی های ۴٫۷ اینچی را می پسندند بایستی اعلام کرد که هیچ گوشی ای در زمینه عملکرد و عکس بردای نمی تواند بهتر از آیفون ۸ عمل کند. آیفون X با تمام تغییرات اساسی اش بیشترین توجه را به خود جلب می کند اما با کمی تاخیر عرضه می شود و آیفون ۸ تقریبا با ۳۰۰ دلار هزینه کمتر تمام قابلیت های ایفون X را به همراه دارد.

بسیاری تصور می کنند که ایفون ۸ تا کنون کم اهمیت ترین و حوصله سر بر ترین گوشی ای است که اپل تا به حال ساخته است و آن ارتقایی که کاربران آیفون ۶S فرض می کردند نیست. اما همچنین بی شک آیفون ۸ بهترین گوشی جمع و جوری است که در حال حاضر می توانید بخرید.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *