آزمون تفکر شناسی؛ کوتاه ترین تست IQ دنیا با تنها ۳ سوال

آزمون تفکر شناسی؛ کوتاه ترین تست IQ دنیا با تنها ۳ سوال
  • 1396/7/21
  • محمدرضا مرتضایی
  • 1

آزمون تفکر شناسیدر مجله ی دیدگاه های اقتصادی (Economic Perspectives) به چاپ رسیده است؛ این آزمون اخیرا به دلیل جدال دونالد ترامپ و رِکس تیلرسون راجع به آزمون های بهره هوشی مجددا به سر زبان ها افتاده است. ارزیابی این آزمون تنها با سه پرسش انجام می شود که پاسخ به آن ها بسیار آسان و سریع به نظر می رسد.اما کلید اصلی توجه به این نکته است که چرا این پرسش ها دشوارتر از چیزی هستند که به نظر می رسند.

گویا آی تی – شرط ورود به موسسه ی منسا پاسخگویی به یک آزمون با تعداد زیادی سوال است، اما ظاهرا روش دیگری هم برای اطمینان از بالابودن بهره هوشی شما وجود دارد.
آزمون بازتاب شناختی، کوتاه ترین آزمون ارزیابی بهره هوشی در جهان است و تنها سه پرسش دارد، که در نگاه اول بسیار ساده به نظر می رسند.
این آزمون که در سال ۲۰۰۵ در مجله ی Economic Perspectives به چاپ رسید، و پس از آنکه رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه ی ایالات متحده، در گزارشی دونالد ترامپ را دیوانه خطاب کرده و پس از آن او را به چالش مقایسه ی ضریب هوشی دعوت کرد، در روز های اخیر در فضای مجازی بر سر زبان ها افتاده است.
این آزمون مختصر و سریع می تواند راهکار ایده آلی برای حل و فصل جدال و کشمکش بین دو فردی باشد که مشغله کاری بسیاری دارند، چرا که تنها از سه سوال تشکیل شده است.
با این وجود، این آزمون دشوار تر از چیزی است که در نگاه اول به نظر می رسد و در صورتی که فرد هوش بالایی داشته باشد، متوجه این امر شده و پاسخ ها را بر این اساس بیان می کند.
برای انجام این تست، می توانید به سه پرسش زیر پاسخ دهید و متوجه شوید که آیا ضریب هوشی شما بالاتر از سطح متوسط است یا خیر.

آزمون بازتاب شناختی

۱٫ قیمت یک چوب بیسبال و یک توپ بیسبال روی هم ۱/۱ پوند است. قیمت چوب بیسبال، ۱ پوند بیشتر از قیمت توپ است. قیمت توپ چقدر است؟
۲٫ اگر برای ساخت ۵ شیء توسط ۵ ماشین، ۵ دقیقه زمان نیاز باشد، برای ساخت ۱۰۰ عدد از همان شیء توسط ۱۰۰ ماشین، به چه زمانی نیاز است؟
۳٫ بخشی از سطح یک دریاچه را برگ های نیلوفر آبی پوشانده است. هر روز اندازه ی این مساحت پوشش داده شده دو برابر می شود. اگر برای آنکه این مجموعه برگ ها کل سطح دریاچه را بپوشانند ۴۸ روز نیاز باشد، چه زمانی لازم است تا این برگ ها، تنها نیمی از سطح دریاچه را بپوشانند؟

پاسخ هایی که معمولا افراد به این پرسش ها می دهند:
۱٫ ۱۰ پنس (پنس واحد پول انگلیس بوده و هر پوند معادل ۱۰۰ پنس است).
۲٫ ۱۰۰ دقیقه
۳٫ ۲۴ روز

و اما پاسخ های درست:
پرسش ۱:
اگر قیمت توپ برابر با X باشد و قیمت چوب بیسبال ۱ پوند بیش از آن باشد، بنابراین قیمت آن X+1 پوند خواهد بود.
بنابراین:
= X+(X+1)=1.10 £قیمت توپ + قیمت چوب بیسبال
بنابراین خواهیم داشت:
۲X+1=1.1 → ۲X=0.1 →X=0.05 £
پاسخ درست: ۰٫۰۵ پوند یا همان ۵ پنس

پرسش ۲:
اگر ساخت ۵ شیء توسط ۵ ماشین، ۵ دقیقه طول بکشد، هر ماشین آن شیء را در ۵ دقیقه تولید کرده است.
بنابراین اگر ۱۰۰ ماشین به طور همزمان ۱۰۰ عدد شیء مورد نظر را بسازند، ساخت آن ۱۰۰ شیء هم ۵ دقیقه طول می کشد.
پاسخ درست: ۵ دقیقه

پرسش ۳:
اگر با گذشت ۴۸ روز کل مساحت دریاچه از نیلوفر آبی پوشیده شده باشد، و سطح این برگ ها هر روز دو برابر شود، به این معنا است که تنها یک روز قبل از ۴۸ روز ، نیمی از مساحت دریاچه پوشیده از برگ نیلوفر بوده است. یعنی پس از ۴۷ روز، نیمی از سطح دریاچه پوشیده از برگ می شود.
پاسخ درست: ۴۷ روز

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *