استفاده از داروی آلزایمر برای کمک به ترمیم دندان ها ظرف ۶ هفته

استفاده از داروی آلزایمر برای کمک به ترمیم دندان ها ظرف ۶ هفته
  • 1396/7/22
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

ممکن است در آینده ای نزدیک پرکردن دندان به بخشی از تاریخ تبدیل شود، چرا که به تازگی اطلاعات جدیدی راجع به یک دارو به نام تید گلوسیب کشف شده است.

گویا آی تی – این دارو که برای درمان بیماری آلزایمر تولید شده و مورد آزمایش قرار گرفته است می تواند مکانیزم طبیعی رشد دندان در موش‌ها را فعال کند، و باعث ترمیم حفره ها و پوسیدگی های دندانی شود.
تیدگلوسیب با تحریک سلول های ریشه در پالپ (مغز) دندان کار می کند که منبع اصلی تولید عاج دندان است. عاج دندان ماده ای معدنی در زیر مینای دندان است که در اثر پوسیدگی خورده شده و از بین می رود.
دندان ها می توانند به طور طبیعی و بدون هیچ کمکی مجددا عاج را تولید کنند، اما تنها در شرایط خاص این کار را انجام می دهند. برای آغاز روند ساخت عاج، پالپ دندان باید در اثر عفونت (یا پوسیدگی) یا ضربه روکش خود را از دست داده و بی دفاع شده باشد.
اما در این شرایط هم دندان تنها می تواند لایه ی بسیاری باریکی از عاج را به طور طبیعی ترمیم کند – این مقدار برای ترمیم حفراتی که در اثر پوسیدگی ایجاد شده اند و معمولا عمیق هستند کافی نیست. تیدگلوسیب این روند را تغییر می دهد، زیرا این ماده می تواند آنزیم GSK-3 را که جلوی تشکیل عاج دندان را می گیرد، غیر فعال کند.
در این پژوهش، تیم تحقیقاتی قطعات اسفنجی بسیار کوچک و تجدید پذیری از کولاژن را که به تیدگلوسیب آغشته شده بودند در درون حفرات دندانی قرار دادند. این اسفنج ها رشد عاج دندان را فعال کردند و در مدت ۶ هفته، آسیب وارد شده به دندان ترمیم شد.
در روند ترمیم ساختار کولاژن این قطعات اسفنجی از بین رفت و در نهایت یک دندان کاملا سالم و دست نخورده باقی ماند.
تا اینجا این روش تنها روی دندان های موش امتحان شده است.
با این حال همانطور که پاول شارپ، پروفسور دانشکده ی دندانپزشکی کالج کینگ در لندن و نویسنده ی اصلی این مقاله می گوید: “با استفاده از دارویی که تاکنون در آزمایش های بالینی برای درمان بیماری آلزایمر مورد استفاده قرار گرفته است می توان به سرعت این فرصت واقعی برای درمان دندان ها را به کلینیک ها منتقل کرد.”
او می افزاید:” سادگی شیوه ی استفاده شده موجب می شود که این روش به یک راهکار بالینی ایده آل در ترمیم طبیعی دندان ها تبدیل شود، تا هم از پالپ دندان محافظت شود و هم عاج دندان مجددا ترمیم شود.”

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *