چگونه هزینه های پنهان جذب مشتری را کاهش بدهیم؟

چگونه هزینه های پنهان جذب مشتری را کاهش بدهیم؟
  • 1396/7/23
  • مهدی پیوندی
  • 0

درآمد و مقرون به صرفه بودن دو مورد از اصلی ترین دغدغه های مدیران رده بالا هستند. در این میان، معمولاً جذب مشتری هزینه هایی را با خود به همراه می آورد که مخفیانه بر درآمد و هزینه های شرکت تاثیر می گذارند. با این مطلب از مجموعه مطالب بخش آموزش فروش همراه باشید تا به بیان راهکارهایی به منظور کاهش این دست از هزینه ها بپردازیم.

کاهش هزینه

در حالیکه فروش می تواند به معنی به سرانجام رساندن معاملات باشد، اما تجزیه و تحلیل بیشتر بودجه بازاریابی   نشان می دهد که فرآیند جذب مشتری برای بسیاری از کسب و کارها یک روند پر هزینه است.

شاید همه چیز به تدریج اتفاق افتاده باشد، اما در بسیاری از موارد پس از محاسبه هزینه همه فعالیت های بازاریابی و تبلیغاتی، حقوق کارکنان، کارمزدها و پاداش ها مشخص می شود که کسب و کار نوپا آنقدر درآمد ندارد که بتواند از پس همه این هزینه ها برآید.

موضوع فقط این نیست؛ بلکه با توجه به هزینه های بالای جذب مشتری، به سود رسیدن کسب و کارهای نوپا به زمان بیشتری نیز احتیاج خواهد داشت.

طبیعتاً این یک مدل ایده آل برای رشد کسب و کار نیست.

 

هزینه جذب مشتری چیست؟

هزینه جذب مشتری یا (CAC (Customer Acquisition Cost عبارت است از مجموع هزینه های فروش و بازاریابی، شامل حقوق، کارمزدها، مزایا، پاداش ها و هزینه های جانبی که در طول یک دوره مشخص انجام می شود، تقسیم بر تعداد مشتریان جدید.

 

چگونه هزینه جذب مشتری را پایین بیاوریم؟

در اینجا چند مورد می تواند وجود داشته باشد که باعث افزایش هزینه های جذب مشتری شما می شود:

اولین مورد می تواند چرخه فروش شما باشد. اگر چرخه فروش شما بیش از حد طولانی و دشوار باشد، تیم فروش را مجبور خواهد کرد که انجام بیشتر بخش های این فرآیند را بر عهده بگیرد.

اطمینان پیدا کنید که بخش های فروش و بازاریابی معیارهای کاملاً تعریف شده ای برای مشتریان راغب صلاحیت سنجی شده دارند تا بخش بازاریابی بتواند کار موثرتری را در مسیر جذب و هدایت مشتریان بالقوه  به کمک محتوای هدفمند و بخش بندی شده انجام دهد تا از این طریق، چرخه فروش به نحو موثری کوتاهتر شود.

به عنوان مثال، یک ایده خوب می تواند این باشد که جلساتی را برای هم اندیشی تیم های فروش و بازاریابی برگزار کنید تا هر دوی آنها نسبت به روش سازماندهی مشتریان راغب و همیچنین روند صلاحیت سنجی به درک مشترکی برسند. شاید به وسیله این جلسات به این نتیجه برسید که تیم بازاریابی باید با محتوای محصول/خدمات محوری که بیشتر به مذاق مخاطب هدف شما خوش می آید استراتژی محتوایی خود را جرح و تعدیل کند.

به علاوه، کار دیگری که باید انجام بدهید نظارت بر فعالیت های بازاریابی است تا ببینید که کدامیک از آنها سبب ساز نرخ تبدیل بالاتر یا پایین تری می شوند تا به تناسب بتوانید منابع خود را برای کمپین های مقرون به صرفه تری تخصیص بدهید.

به عنوان مثال، شاید متوجه شوید که جذب مشتریان راغبی که از سمت وبلاگ کسب و کارتان به سوی شما هدایت شده اند مستلزم صرف هزینه و منابع کمتری است و به سرانجام رساندن فروش هم در این حالت آسانتر است؛ طبیعتاً باید به این مسیر (و مسیرهای مشابه) منابع بیشتری را اختصاص بدهید تا بتوانید مشتریان بیشتری را از کم هزینه ترین منابع به دست بیاورید.

شما چه راهکارهایی را برای کاهش هزینه های جذب مشتری پیشنهاد می کنید؟ لطفا نظرات و ایده های خود در رابطه با مطالب بخش آموزش فروش گویا آی تی را در بخش دیدگاه ها با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *