معرفی ۳۰ نوآوری تاریخ ساز در جهان

معرفی ۳۰ نوآوری تاریخ ساز در جهان
  • 1396/7/25
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0
محتوا پنهان

هر از گاهی، اختراعی انقلابی در عرصه جهانی مطرح می شود که می تواند باعث پیشرفت بشر و تاریخ ساز شود.از چرخ گرفته تا شبکه جهانی اینترنت؛ در این جا به ۳۰ مورد از مهمترین نوآوری های تاریخ می پردازیم.

۱٫ قایق بادبانی- بین النهرین، ۶۰۰۰ سال پیش از میلاد

در آغاز عصر کشتیرانی، که باعث تحول تجارت و حمل و نقل اولیه گشت، مردمان منطقه عبید بین النهرین (عراق امروزی) اولین کسانی بودند که از قایق بادبانی برای عبور از رودهای دجله و فرات، منطقه ای که تمدن در آن شکل گرفته بود، استفاده می کردند.

۲٫ چرخ- منطقه نامشخص، ۳۵۰۰-۴۰۰۰ سال پیش از میلاد

همانند قایق بادبانی، اختراع چرخ، جابجایی مردم، حیوانات و کالاها، و علاوه بر آن، سفالگری و تراشکاری را منقلب نمود.کارشناسان موفق نشده اند زمان و محل دقیق این اختراع را مشخص کنند، ولی عصر برنز بین النهرین یا اوراسیا نزدیک ترین احتمالات هستند.

۳٫ میخ- مصر باستان، ۳۴۰۰ سال پیش از میلاد

مصریان باستان نه تنها برای ساختن اهرام مشهور بودند، بلکه یکی از اصول نجاری و ساخت و ساز را اختراع کردند: میخ کوچک ولی قدرتمند. سه هزار سال بعد، رومیان اولین کسانی بودند که به تولید انبوه میخ آهنی پرداختند.

۴٫ صابون- بین النهرین ، ۲۸۰۰ سال پیش از میلاد

پیشرفت در بهداشت انسان باعث شکوفایی تمدن ها گشته است.اولین توالتی که داخل ساختمان قرار داشت، ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد در اسکارا بِرای در شمال اسکاتلند ابداع شد.در حدود همان دوران، اولین صابون شوینده ساخته شده از خاکستر چوب و چربی حیوان، در بین النهرین باستان اختراع شد.

۵٫ چرتکه- بین النهرین، ۲۷۰۰ سال پیش از میلاد

پیش از ماشین حساب های الکتریکی و همچنین کامپیوتر، چرتکه در سال ۲۷۰۰ پیش از میلاد در بین النهرین باستان ساخته شد که از آن برای انجام محاسبات بر اساس سیستم عددی نسبتا پیچیده تمدن سومری استفاده می شد. این دستگاه هوشمندانه، ابزاری ضروری برای سیستم های پولی و تجارت در دنیای باستانی بود.

۶٫ قطب نما-چین، ۲۰۶ سال پیش از میلاد

اختراع این وسیله ناوبری کلیدی، صنعت دریانوردی را متحول کرده و در نهایت منجر به ظهور عصر اکتشاف و همچنین، گسترش تجارت جهانی شد. این دستگاه در سال ۲۰۶ قبل از میلاد در چین به عنوان وسله پیش گویی اختراع شد؛ از قطب نما تا قرن ۱۱ پس از میلاد مسیح، به عنوان وسیله ناوبری استفاده نمی شد.

۷٫ کاغذ- چین، ۱۰۵ سال پیش از میلاد

اختراع کاغذ بسیار مهم است چرا که تمدن ها را قادر ساخت تا علم و دانش را منتشر کرده و تاریخ را به صورت تاثیرگذارتری ثبت کنند. اگرچه مصریان باستان کاغذ پاپیروس بافته شده را در حدود ۴ قرن پیش از میلاد بسازند، کاغذ واقعی، که از فیبر خمیر شده تهیه می شود، در کشور چین توسط هان، پادشاه امپریالیست کای لون اختراع شد.

۸٫ باروت- چین، ۱۴۲

جوهره ی مواد منفجره، طی قرن ها در چین توسعه یافت ولی برای اولین بار، در یک متن تائوئی نوشته شده توسط شیمیدان وی بویانگ در سال ۱۴۲ پس از میلاد بدان اشاره شد.این اختراع بخاطر تغییر دادن نحوه ی جنگیدن انسان ها، تاثیر بسزایی در تاریخ جهان داشته است. باروت همچنان اساس بسیاری از سلاح های امروزی می باشد.

۹٫ ساعت مکانیکی- چین، ۷۲۵

یکی دیگر از اختراعات بسیار مهم در چین یعنی اولین ساعت مکانیکی جهان، توسط ریاضیدان یی زینگ و مهندس نظامی لیانگ لینگزان در قرن هشتم ابداع شد.این روش دقیق گفتن زمان، بشریت را به سرعت به پیش راند و از دریانوردی گرفته تا کشاورزی، همه چیز را سهولت بخشید.

۱۰٫ چاپ مطبوعات- امپراتوری مقدس روم، ۱۴۴۰

این اختراع تاثیرگذار یوهان گوتنبرگ انتشار دانش به مردم را آسان کرد. از طریق سهولت بخشیدن به دسسترسی گسترده تر عموم به اطلاعاتی که تا آن زمان تنها در اختیار اشرافیان بود، عصر ارتباطات جمعی را رقم زد.نمی توان در بیان اهمیت آن اغراق کرد.

۱۱٫ دماسنج- جمهوری ونیز، ۱۶۱۲

پزشکی مدرن، تحقیقات علمی و صنعت، همگی خواستار اندازه گیری دقیق دما هستند. گالیلئو گالیله در سال ۱۵۹۲ اولین ترموسکوپ، وسیله ای که تغییرات دما را نشان می دهد، را اختراع کرد. اولین دماسنج واقعی، ترموسکوپ دارای مقیاس، توسط پزشک ونیزی، سانتوریو سانتوریو در سال ۱۶۱۲ ساخته شد.

۱۲٫ موتور بخار مدرن- انگلستان، ۱۶۹۸

یکی از محرک های بزرگ انقلاب صنعتی ,اولین موتور بخار در دسترس تجاری توسط مهندس انگلیسی توماس ساوری در سال ۱۹۶۸ اختراع شد. این اختراع پیشگام برای نیرودهی به کارخانجات و پمپاژ آب به خارج از معدن ها استفاده میشد

۱۳٫ یخچال- اسکاتلند، ۱۷۵۵

یکی از مهم ترین نوآوری هایی تاریخ خوراکی ها، اولین خنک کننده مصنوعی توسط فیزیکدان اسکاتلندی ویلیام کولن در میانه ی دهه ۱۷۵۰ ساخته شد، ولی اولین مدل تجاری خانگی تا سال ۱۹۱۳ ارائه نگشت.

۱۴٫ کامپیوتر- انگلستان، اویل قرن ۱۹

نابغه ریاضی انگلیسی چارلز بابیگ، ملقب به “پدر کامپیوتر”، اولین دستگاه های حسابداری مکانیکی، یعنی موتورهای تحلیلی را در اوایل قرن نوزدهم اختراع کرد.

۱۵٫ تلگراف الکتریکی- انگلستان، ۱۸۱۶

دانشمند انگلیسی، فرانسیس رونالدز، مفتخر به اختراع اولین شکل قابل اجرای مخابراط الکتریکی در سال ۱۸۱۶ می باشد، در حالی که ساموئل مورس آمریکایی، اولین سیستم تلگراف تجاری را در سال ۱۸۳۷ توسعه داد که انقلابی در ارتباطات راه دور ایجاد کرد.

۱۶٫ عکاسی- فرانسه، ۱۸۱۶

اولین عکس در سال ۱۸۱۶ توسط مخترع فرانسوی نیسفور نایپس، با استفاده از یک دوربین دست ساز و کاغذ پوشیده شده از کلرید نقره به وجود آمد.عکاسی، این اختراع کلیدی قرن نوزدهم، روش های ارتباط، یادگیری، سرگرمی، ثبت و ضبط مناسبت ها و بیان خلاقیت های هنری را عمیقا تحت تاثیر قرار داد.

۱۷٫ هوشبری مدرن- ایالات متحده آمریکا، ۱۸۴۲

بدون هوشبری مدرن، روندهای جراحی امروزی غیرممکن می بود. در حالی که در طی هزاران سال، از الکل و تریاک به عنوان مواد خام هوشبری استفاده می شد، هوشبری مدرن به سال ۱۸۴۲ برمی گردد، هنگامی که پزشک جراح کرافورد لانگ برای اولین بار از اتر برای بیهوش کردن و انجام جراحی بر روی فک بیمار استفاده کرد.

۱۸٫ پالایش نفت مدرن- اسکاتلند، ۱۸۴۸

ما ساخت همه چیز، از وسایل نقلیه امروز تا پلاستیک، را مدیون نفت تصفیه شده هستیم.این فرآیند توسط شیمیدان اسکاتلندی، جیمز یانگ در سال ۱۸۴۸ توسعه یافت؛ وی موفق شد روشی برای استخراج نفت سفید از نفت خام کشف کند.

۱۹٫ موتور احتراق داخلی- فرانسه، ۱۸۵۹

در سال ۱۸۵۹، دانشمند پاریسی متولد بلژیک، ژان ژوزف اتیِن لونار، اولین موتور احتراق داخلی کارآمد که از گاز زغال سنگ به عنوان سوخا استفاده می کرد، اختراع نمود.امروزه، تقریبا همه وسایل نقلیه زمینی و آبی با موتورهای احتراق داخلی کار می کنند.

۲۰٫ تلفن- ایالات متحده آمریکا/کانادا، ۱۸۷۶

مانند بسیاری از اختراعات متحول کننده، تلفن نیز در طول سال ها توسط افراد مختلف توسعه یافت، اما مخترع اکاتلندی، الکساندر گراهام بل، افتخار اختراع اولین مدل کاربردی آن در سال ۱۸۷۶ را از آن خود کرده است.

۲۱٫ چراغ برق- ایالات متحده آمریکا، ۱۸۷۹

ما بدون چراغ برق چه می کردیم؟! چندین مخترع، از جمله دانشمند انگلیسی، وارن دلارو، نسخه های اولیه و ناقصی را در اوایل قرن (۱۹) اختراع کردند، ولی اولین لامپ رشته ای کارآمد برای تولید انبوه توسط توماس ادیسون در سال ۱۸۷۹ اختراع شد.

۲۲٫ اتومبیل- آلمان، ۱۸۸۶

تصور زندگی پیش از اختراع اتومبیل بسیار دشوار است. مهندس آلمانی، کارل بنز، به طور گسترده ای مفتخر به اختراع اولین اتومبیل واقعی، بنز پتنت-موتورواگن (Benz Patent-Motorwagon) در سال ۱۸۸۶ می باشد.

۲۳٫ رادیو- ایتالیا، ۱۸۹۵

اگرچه مهندسان متعددی در توسعه مخابره رادیویی از راه دور شرکت داشتند، این مخترع ایتالیایی، گولیِلما مارکانی بود که اولین رادیوی قابل حمل و سیستم تلگراف بی سیم را در سال ۱۸۹۵ ابداع کرد.

۲۴٫ هواپیما- ایالات متحده آمریکا، ۱۹۰۳

پیشگامان هوانوردی،ارویل و ویلبر رایت، مخترعان اولین هواپیمای دنیا هستند و موفق شدند به طول ۶٫۵ کیلومتر برفراز کارولینای جنوبی، در سال ۱۹۰۳ پرواز کنند.آن ها روش های سفر، حمل و نقل کالا و جنگ را برای همیشه تغییر دادند.

۲۵٫ تهویه مطبوع مدرن- ایالات متحده آمریکا، ۱۹۰۲

اولین اولین واحد تهویه مطبوع برقی کارآمد توسط مهندس آمریکایی، ویلیس کَریِر در سال ۱۹۰۲ اختراع شد. خنک کننده های مصنوعی مردم را قادر می سازند تا در مکان های گرم زندگی راحت تری داشته باشند، و شهرهایی از جمله فینیکس و دبی، بدون این فناوری در فصل تابستان غیر قابل سکونت می بودند.

۲۶٫ پنیسیلین- انگلستان، ۱۹۳۲۸

در سپتامبر ۱۹۲۸، فیزیکدان استکاتلندی، الکساندر فلمینگ، برای اولین بار پنیسیلین را در آزمایشگاه زیرزمینی خود در بیمارستان سن ماری در لندن جداسازی کرد.آنتی بیوتیک پنیسیلین احتمالا مهم ترین پیشرفت پزشکی قرن بیستم است که داروسازی و پزشکی را متحول کرده و طول عمر انسان را به طور قابل توجهی افزایش داده است.

۲۷٫ ترانزیستور- ایالات متحده آمریکا، ۱۹۴۷

باور بکنید یا نه، بسیاری از کارشناسان ترانزیستور را مهم ترین اختراع قرن بیستم می دانند.اولین ترانزیسوتر عملی، قطعه اصلی اکثر دستگاه های الکترونیکی امروزی، در آزمایشگاه های بل در AT&T در سال ۱۹۴۷ توسط مهندسان جان باردین و والتر براتین اختراع شد.

۲۸٫ قرص های پیشگیری از بارداری- ایالات متحده آمریکا، دهه ۱۹۵۰

قرص های ضد بارداری خوراکی ترکیبی، که در اوایل دهه ۵۰ میلادی توسط زیست شناس آمریکایی، گرگوری گودوین پینکس ساخته شد، به ایجاد جنبش های آزادی زنان و جنبش های جنسی در دهه های ۶۰ و ۷۰ کمک کرد و موجب تغییر زندگی زنان و جامعه به طور کل گشت.

۲۹٫ تلفن همراه- ایالات متحده آمریکا، ۱۹۷۳

امروزه اکثر مردم بدون تلفن همراهشان گم می شوند. اولین تلفن همراه دستی، دستگاهی بسیار کارآمد، توسط گروهی از مهندسان موتورولا، به رهبری جان اف. میشل و مارتین کوپر اختراع و در سال ۱۹۷۳ از آن رونمایی شد.

۳۰٫ شبکه جهانی اینترنت- سوییس، ۱۹۸۹

در حالی که اینترنت در اواخر دهه ۶۰ میلادی در ایالات متحده توسعه یافت، دانشمند کامپیوتر بریتانیایی، تیم برنرز لی، اولین سیستم توزیع اطلاعات در شبکه جهانی را در سال ۱۹۸۹ در CERN در سوییس اختراع کرده و آن را شبکه گسترده جهانی (World Wide web) نامید. وقایع پس از آن دیگر نیازی به توضیح ندارد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *