پژوهشگران به عکس های سلفی جان می دهند

پژوهشگران به عکس های سلفی جان می دهند
  • 1396/7/26
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

قطعا برنامه Live Photos شرکت اپل و اپلیکیشن Motion Photos گوگل توانایی بسیار خوبی در متحرک سازی تصاویر ثابت دارند اما پژوهشگران دانشگاه تل آویو و مهندسان فیس بوک شیوه ای جدید برای جان بخشی به تصاویر سلفی پیدا کرده اند حتی در صورتی که صرفا یک عکس از شخص موجود باشد. این تیم با استفاده از یک ”ویدئوی محرک“ هر شخص می تواند حالت های مختلف چهره که با احساسات و عواطف گوناگون فرد مرتبط هستند را ترسیم کند، پرداخته شده است. با استفاده از نقشه کشی هایی دقیق می توان این حالت های چهره را به تصاویر ثابت و یا حتی نقاشی ها هم منتقل کرد.

گویا آی تی – جان بخشی به یک تصویر نیازمند ویدئوی متحرکی است که قبلا از آنها صحبت کردیم؛ ویدئوی مذکور در حقیقت نقش یک ورودی را دارد. پژوهشگران با ترسیم و تطبیق ویژگی های چهره در ویدئوی محرک با مشخصات چهره های موجود در تصاویر موفق به ساخت یک انیمیشن نه چندان با کیفیت می شوند که البته بعدا جزئیات پنهان شده در تصاویر اصلی به آنها اضافه می شوند. احتمالا بهترین نمونه از این جزئیات مخفی ویژگی های داخل دهان است، مثلا ظاهر شدن دندان ها زمانی که لبخند می زنید. زمانی که این ویژگی ها با دستکاری های دقیق دیگری مثل حذف سایه های غیرطبیعی ترکیب شوند شاهد تصاویر ثابتی خواهیم بود که حالت چهره ها در آنها دقیقا مشابه حالت چهره ها در ویدئوهای متحرک است.

از آن جایی که فیس بوک در این پروژه مشارکت داشته است بعضی از کاربردهای واقعی این فناوری احتمالا متحرک کردن تصاویر پروفایل کاربران به منظور واکنش نشان دادن به اتفاقاتی است که در شبکه های اجتماعی رخ می دهند. مدتی پیش فیس بوک در کنار امکان ساده لایک کردن پست ها، امکان نمایش احساسات کاربران را در قالب صورتک هایی مثل خندیدن، ناراحتی، عصبانی بودن و … را هم به وب سایت خود اضافه کرد و پژوهشگران در مطالعه خود امکان اضافه کردن حالت های واقعی چهره به شکل شادی، عصبانیت و تعجب را بررسی کردند، دقیقا همانند ویژگی واکنش صورتک ها در فیس بوک. نتیجه کار نسبتا رضایت بخش بود هر چند تصاویر اندکی غیرطبیعی به نظر می رسیدند. اما با تلاش بیشتر و خودکار سازی پردازش شاید به زودی شاهد اضافه شدن این قابلیت به پست های فیس بوکی باشیم.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *