بهترین دوربین‌های ۳۶۰ درجه‌ای: از مبتدی تا حرفه‌ای

بهترین دوربین‌های ۳۶۰ درجه‌ای: از مبتدی تا حرفه‌ای
  • 1396/7/27
  • زهرا معبودی
  • 0

دوربین‌های ۳۶۰ درجه‌ای فقط برای گرفتن عکس نیستند، بلکه اتمسفر و حالت محیط را هم در خود ثبت می‌کنند. چون با یک هدست واقعیت مجازی می‌توانید به دنیای این تصاویر وارد شوید. تا امروز، خیلی از شرکت‌ها دومین نسل از دوربین‌های خود را منتشر کرده‌اند.

علت جذابیت تصاویر ۳۶۰ درجه‌ای چیست؟

گویا آی تی: اصلاً چرا باید دوربین ۳۶۰ درجه‌ای خرید؟ چون تصاویری که با این دوربین‌ها می‌گیرید فوق العاده هستند. با لمس یک دکمه، می‌توانید عکس پانورامایی بگیرید که اتمسفر محیط تا ابد در آن ثبت شده است.

 

بهترین دوربین‌های ۳۶۰ درجه‌ای

 

مشاهده‌ی عکس‌های ۳۶۰ درجه بر روی تلفن‌های هوشمند هم امکان‌پذیر است ولی تنها زمانی به زیبایی اصلی این تصاویر پی می‌برید که از عینک‌های واقعیت مجازی استفاده کنید.

 

Samsung Gear 360 (2017): گزینه‌ای مناسب برای ورود به حوزه‌ی عکاسی ۳۶۰ درجه‌ای

 

سامسونگ با Gear 360 دوربینی قابل کنترل و کاربرپسندانه معرفی کرده است. نسخه‌ی دوم Gear 360 آمده تا نسخه‌ی قبلی را کامل و امکانات آن را ارتقا ببخشد. بدنه‌ی این دوربین مطابق با اصول ارگونومی طراحی شده و برخی از مشکلات نسل اول دستگاه را برطرف می‌کند. نقطه‌ی قوت نسخه‌ی فعلی این است که بدون تلفن هوشمند هم کار می‌کند.

 

Gear 360 با قیمت ۲۰۰ دلاری خود کاملاً به‌صرفه به نظر می‌رسد، و این در حالی است که قیمت مدل قبلی آن به ۱۲۰ دلار تقلیل یافته است.

 

Ricoh Theta V: وقتی دوربین به یک ریموت کنترل تبدیل می‌شود

 

Ricoh Theta V محصولی جدید و نوآورانه است. پیش از این، شرکت Ricoh دوربین ۳۶۰ درجه‌ای خود یعنی Theta را داشت، اما حالا از جدیدترین نسخه‌ی این محصول پرده برداشته است. از منظر فنی، این دوربین قابلیت تصویربرداری با رزولوشن ۵۳۷۶ در ۲۶۸۸ پیکسل را دارد. در بخش ضبط ویدیو هم از امکان ضبط ۴K با رزولوشن ۳۸۴۰ در ۱۹۲۰ پشتیبانی می‌کند و کاربر را قادر می‌سازد تا ویدیو را با فرمت h264 یا h265 فشرده کند. علاوه بر این، به وسیله‌ی اتصال USB می‌توانید پخش زنده‌ی ۴K هم داشته باشید. ضبط ویدیو در این دوربین با نرخ ۲۹.۹۷ فریم بر ثانیه انجام می‌شود.

 

بهترین دوربین‌های ۳۶۰ درجه‌ای

 

نکته‌ی جالب این است که با چند قدم ساده می‌توانید Theta V را به یک کنترل از راه دور تبدیل کنید و تصاویر آن را به تلویزیون‌تان بفرستید. حسگرهای موقعیتی این دستگاه به شما اجازه می‌دهند تا نشانگر تلویزیون خود را کنترل کنید. در آزمایش کوتاهی که من انجام دادم همه چیز خوب به نظر می‌رسید، منتها کمی لگ وجود داشت.

 

بهترین دوربین‌های ۳۶۰ درجه‌ای

 

Insta360 One: ویدیوهای ۳۶۰ درجه‌ای با زمان شلیک

 

Insta360 One در حال حاضر فقط با آیفون سازگاری دارد، اما نسخه‌ی سازگار با اندروید این دستگاه هم در حال تولید است. این دوربین علاوه بر تهیه‌ی عکس‌ها و ویدیوهای ۳۶۰ درجه‌ای امکان پخش زنده هم دارد.

 

بهترین دوربین‌های ۳۶۰ درجه‌ای

 

ویژگی متفاوت این دستگاه حالت زمان شلیک یا Bullet Time آن است. در این ویدیوها علیرغم توقف ظاهری زمان دوربین به دور سوژه می‌چرخد. در این ترفند ویدیو به صورت اسلوموشن ضبط شده و بعد طنابِ همراه آن متعاقباً به شکل دیجیتالی از تصویر حذف می‌شود.

 

Kodak PixPro Orbit360: ۳۶۰ درجه برای حرکت

 

کداک یکی از بزرگترین شرکت‌های فعال در بازار دوربین‌هاست. این شرکت اخیراً یک دوربین ۳۶۰ درجه‌ای به نام Kodak PixPro Orbit360 عرضه کرده است. اگرچه دوربین‌های ۳۶۰ درجه‌ای معمولی با دو لنز در هر دو طرف از زوایای دیداری یکسانی استفاده می‌کنند، اما کداک در PixPro دو فاصله‌ی کانونی مختلف را به کار گرفته و همین باعث شده این دوربین برای شرایط گوناگون کارایی داشته باشد. این دوربین قادر به ضبط پانوراماهای ۳۶۰ درجه‌ای و فیلم‌های عریض کلاسیک است. Kodak PixPro Orbit360 به درد خبرنگاران ورزشی و کسانی می‌خورد که به دنبال ثبت لحظات اکشن هستند.

 

بهترین دوربین‌های ۳۶۰ درجه‌ای

 

حداکثر رزولوشن تصویر در این دوربین ۷۳۶۰ در ۳۶۸۰ است و ویدیوها را هم با نرخ ۲۴ فریم در ثانیه در رزولوشن ۳۸۴۰ در ۱۹۲۰ ضبط می‌کند. اگر می‌خواهید سرعت فریم را به ۳۰ برسانید، باید رزولوشن را کم کنید.

 

Vuze: دوربینی برای ویدیوهای سه بعدی

 

Vuze یک دوربین ۳۶۰ درجه است که می‌تواند شات‌های سه بعدی ضبط کند. انجام این کار از طریق دو دوربین که در هر چهار جهت کار گذاشته شده انجام می‌شود. عمق تصویر در این حالت خیلی بیشتر از تصاویر کلاسیک دوربین‌های معمولی ۳۶۰ درجه‌ای است.

 

بهترین دوربین‌های ۳۶۰ درجه‌ای

 

این تکنیک مبتنی بر حقیقتی است که می‌گوید سوژه‌ها – خصوصاً سوژه‌های متحرک – نسبت به پس‌زمینه کاملاً تمایز دارند. در نتیجه تجربه‌ی سه بعدی حاصله خیلی واضح‌تر و مشخص‌تر است، چون اطلاعات عمق تصویر مشهود می‌باشد. دوربین‌های ۳۶۰ درجه‌ای ساده به این سطح از کیفیت دست نمی‌یابند. از منظر فنی، Vuze از هشت حسگر IMX408 سونی استفاده می‌کند که تصاویر سه بعدی را در چهار جهت ثبت می‌کند. به گفته‌ی خود تولیدکننده، رزولوشن تصاویر یا ویدیوهای ثبت شده برای هر چشم ۴K می‌باشد.

 

بهترین دوربین‌های ۳۶۰ درجه‌ای

 

هرچند، Vuze قیمت چندان ارزانی ندارد و نمی‌توانید بدون برنامه ۸۰۰ دلار به پای آن پول بپردازید. با این حال این دستگاه نسبت به سایر محصولاتی که صرفاً قادر به ضبط تصاویر دو بعدی ۳۶۰ درجه‌ای هستند، امکانات بسیار بیشتری دارد.

 

Panono: ۱۰۸ مگاپیکسل متشکل از ۳۸ لنز مختلف

 

با Panono بالاخره قدم به دنیای کاربران حرفه‌ای می‌گذاریم. این دوربین با استفاده از ۳۶ حسگر مختلف عکس‌ّهابی با قابلیت ۳۶۰ درجه و باکیفیت بسیار بالا می‌گیرد. این دوربین امکانی برای ضبط فیلم ندارد، اما در عوض می‌توانید تصاویر حافظه‌ی آن را به فضای ابری Panono منتقل کنید.

 

اپلیکیشن موبایل این دوربین تصاویر را به فضای ابری منتقل کرده و پانوراما را آن جا از ۳۶ عکس مختلف می‌سازد. اشتراک گذاری تصاویر در این دوربین خیلی ساده است، چون خود Panono لینک‌های اشتراک گذاری یا کدهای مربوطه را برای انتشار در سایت‌ها در اختیار کاربر قرار می‌دهد. علاوه بر این‌ها می‌توانید تصاویر را با فرمت JPEG هم دریافت کنید.

 

بهترین دوربین‌های ۳۶۰ درجه‌ای

 

تصاویری که توسط دوربین Panono تهیه می‌شود جزئیات بسیار زیادی دارد. البته، بخشی از این کیفیت به خاطر رزولوشن فوق العاده‌ی ۱۰۸ مگاپیکسلی آن است. اگر با Gear VR به تصاویر این دوربین نگاه کنید، جزئیات آن از خیلی از دوربین‌های ۳۶۰ درجه‌ای دیگر بهتر به نظر می‌رسد.

 

دوربین Panono با قیمت ۲۰۰۰ دلاری خود به هیچ عنوان ارزان نیست. اما اگر می‌خواهید عکاسی پیشرفته‌ی ۳۶۰ درجه‌ای انجام دهید، گزینه‌های زیادی در اختیار ندارید.

 

Insta360 Pro: دوخت بهینه با جریان نوری

 

قیمت Insta360 Pro با ۳۴۹۹ دلار حتی از Panono هم بیشتر است. این دوربین ۳۶۰ درجه‌ای با سه لنز خود قادر به ضبط ویدیوهای سه بعدی ۳۶۰ درجه‌ای می‌باشد. علاوه بر این امکانات بیشتری برای پخش زنده و ویرایش تصاویر از طریق کامپیوتر و مک هم موجود است. دوخت جریان نوری (Optical Flow Stitching) قابلیت پرکاربردی است که خطاهای دوختی Insta360 را به حداقل می‌رساند، چون الگوریتم دوخت با استفاده از ساختارهای تشخیص نور می‌تواند خطاها را تصحیح کند. این عمل از طریق ادغام همپوشانی‌هایی که قبلاً در تصویر شناسایی شده انجام می‌شود.

 

بهترین دوربین‌های ۳۶۰ درجه‌ای

 

رزولوشن این دوربین ۷۶۸۰ در ۳۸۴۰ پیکسل است و عکس‌های آن در هر دو حالت عادی و سه بعدی فوق العاده جذاب می‌باشد. دوخت تصاویر به انتخاب کاربر می‌تواند به شکل همزمان یا متعاقباً انجام شود. در این دوربین حداکثر رزولوشن برای ویدیوهای ۳۶۰ درجه‌ای ۷۶۸۰ در ۳۸۴۰ پیکسل و با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه است، اگرچه این حالت تنها برای دوخت‌هایی که از طریق کامپیوتر انجام شود ممکن است. در حالت همزمان محدودیت رزولوشن روی ۳۸۴۰ در ۱۹۲۰ پیکسل و نرخ فریم روی ۳۰ می‌باشد.

 

نتیجه: عکاسی و فیلمبرداری ۳۶۰ درجه‌ای به تصورات متفاوتی نیاز دارد

 

دوربین‌های ۳۶۰ درجه‌ای زیادی در بازار وجود دارد که امکان خلق تصاویر منحصر به فرد را برای شما به وجود می‌آورد. با کمک عینک‌های واقعیت مجازی می‌توانید تجربه‌ای ملموس از این تصاویر زیبا داشته باشید. دوربین‌های خانگی اساس این امکان را برای شما فراهم می‌کنند، ولی تصاویر این دوربین‌ها از نظر کیفیت با تلفن‌های هوشمند معمولی یا دوربین‌های بزرگتر قابل رقابت نیست. در عکسبرداری ۳۶۰ درجه‌ای نکته‌ی مهم محدوده‌ی تصورات شماست، چرا که هیچ فناوری در این زمینه نمی‌تواند به شما کمک کند.

 

افرادی که به دنبال کیفیت‌های بالا هستند، چاره‌ای ندارند جز این که از دوربین‌های گران مثل Vuze، Panono یا Insta360 Pro استفاده کنند. اگرچه کیفیت فیلمبرداری در این دسته‌بندی گاهی اوقات افت پیدا می‌کند.

 

نمایش و اشتراک گذاری محتوا هم فقط در برخی از این دوربین‌ها مورد توجه قرار گرفته است. مثلاً Panono از سرویس ابری خودش استفاده می‌کند که معایب و مزایای خاصی دارد، ولی بقیه باید از سرویس‌هایی مثل Google Photos استفاده نمایند.

 

شما هم دوربین ۳۶۰ درجه‌ای دارید؟ یا همان دوربین موبایل و دوربین‌های کلاسیک قدیمی برایتان کافی است؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

 

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *