مقایسه مشخصات میت ۱۰ پرو هواوی و گلکسی نوت ۸ سامسونگ

مقایسه مشخصات میت ۱۰ پرو هواوی و گلکسی نوت ۸ سامسونگ
  • 1396/7/28
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

چنان که می دانید، هواوی به تازگی از جدیدترین پرچمدار خود، یعنی Mate 10 و همه ی مدل هایش رونمایی کرد. یکی از این مدل ها، Mate 10 Pro  می باشد که از مشخصات آن چنین بر می آید که یارای رقابت با پرچمداران دیگر کمپانی ها را دارد. به همین سبب درصدد برآمدیم تا مقایسه ای میان مشخصات آن و یکی از غول های دنیای اسمارت فون ها، یعنی گلکسی نوت ۸، داشته باشیم. با گویا آی تی همراه باشید.

چنان که می دانید، هواوی به تازگی از جدیدترین پرچمدار خود، یعنی Mate 10 و همه ی مدل هایش رونمایی کرد. یکی از این مدل ها، Mate 10 Pro  می باشد که از مشخصات آن چنین بر می آید که یارای رقابت با پرچمداران دیگر کمپانی ها را دارد. به همین سبب درصدد برآمدیم تا مقایسه ای میان مشخصات آن و یکی از غول های دنیای اسمارت فون ها، یعنی گلکسی نوت ۸، داشته باشیم. با گویا آی تی همراه باشید.

سخت افزار

در نگاه نخست از لحاظ وضعیت سخت افزار می توان هر دو گوشی را در یک سطح دانست. پردازنده ی میت ۱۰ پرو، کایرین ۹۷۰ بوده و پردازنده گلکسی نوت ۸، اسنپدراگون ۸۳۵ می باشد. رم هر دو گوشی نیز ۶ گیگابایتی است، البته به استثنای مدل ۶۴ گیگابایتی میت ۱۰ پرو که از رم ۴ گیگابایتی برخوردار است.

پردازنده ی هر دوی این گوشی ها، از نوع ۸ هسته ای بوده که ۴ پردازنده مخصوص اجرای اپلیکیشن های پس زمینه و ۴ پردازنده مخصوص اجرای اپلیکیشن های سنگین می باشد. در قسمت پردازنده می توان گفت این کایرین ۹۷۰ است که یک سر و گردن از اسنپدراگون ۸۳۵ بالاتر است. این پردازنده به نسبت کایرین ۹۶۰، یعنی نسل پیشین خود، تا ۵۰ درصد مصرف انرژی کمتری داشته و تا ۲۵ درصد عملکرد بهتری دارد. اما نکته ای که خودِ هواوی نیز چه پیش از رونمایی از میت ۱۰ پرو چه هنگام رونمایی از آن بر آن تأکید داشت، مجهز بودن این پردازنده به پردازش عصبی می باشد که این امر سبب شده تا کایرین ۹۷۰ به نسبت کایرین ۹۶۰ بتواند تا ۲٫۶ برابر بهتر فعالیت های مربوط به هوش مصنوعی را انجام دهد.

افزون بر این، تکنولوژی Cat. 18 LTE نیز با پردازنده ی کایرین ۹۷۰ ترکیب شده و به این ترتیب موجب آن شده تا بتوان با سرعت ۱٫۲ گیگابایت در ثانیه داده دانلود کرد. اما اسنپدراگون ۸۳۵ به کار رفته در نوت ۸ از تکنولوژی Cat 16. LTE برخوردار است و به همین دلیل تنها امکان دانلود با سرعت ۱ گیگابایت در ثانیه را می تواند فراهم سازد. همچنین کایرین ۹۷۰ از یک مزیت بسیار خوب دیگر برخوردار است و آن چیزی نیست جز ساپورت همزمان از دو سیم کارت ۴G. هواوی خود می گوید کایرین ۹۷۰ اولین پردازنده ای است که می تواند از دو سیم کارت ۴G پشتیبانی کند.

در عین آن که کایرین ۹۷۰ برتر از اسنپدراگون ۸۳۵ است، اما گلکسی نوت ۸ در دیگر ویژگی های سخت افزاری، بالاتر از هواوی میت ۱۰ پرو است. نوت ۸ دارای سه مدل ۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی است ولیکن میت ۱۰ پرو صرفاً از دو مدل ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی برخوردار است. همچنین جک ۳٫۵ میلیمتری در میت ۱۰ پرو حذف شده ولی در گلکسی نوت ۸ همچنان وجود دارد.

بلوتوث نوت ۸ نسخه ی ۵ است و به همین سبب ۴ برابر بلوتوث نسخه ی ۴٫۲ میت ۱۰ پرو سرعت دارد. لذا با وجود برتری پردازنده ی میت ۱۰ پرو به نسبت نوت ۸، در قسمت بلوتوث، جک هدفون و همچنین حافظه داخلی، این نوت ۸ است که می تواند برگ برنده را از آنِ خود کند.

 

طراحی و نمایشگر

جنس قسمت جلوی میت ۱۰ پرو، از شیشه بوده و نمایشگر لبه به لبه اش  ۶ اینچی و با رزولوشن ۲۱۶۰* ۱۰۸۰ می باشد. در بخش بالا نیز دوربین سلفی و خروجی صدا وجود داشته و در قسمت کناری، تنها دکمه ی پاور، دکمه ی تنظیم صدا و دو شکاف سیم کارت و پورت یو اس بی وجود دارد.

اما در دیگر سو، نوت ۸ از نمایشگر AMOLED 6.3 اینچی برخوردار بوده که رزولوشن آن ۲۱۶۰* ۱۴۴۰ می باشد. این نمایشگر، همچون نمایشگر میت ۱۰ پرو از تکنولوژی HDR برخوردار است. در قسمت جلوی این گوشی نیز همچون میت ۱۰ پرو، یک دوربین سلفی و خروجی صدا وجود دارد و در قسمت کناری نیز جز دکمه ی پاور، دکمه ی تنظیم صدا و پورت یو اس بی چیزی وجود ندارد. یکی از انتقاداتی که به طراحی نوت ۸ وارد می شود این است که محل اسکنر اثر انگشت این گوشی محل مناسبی نیست. زیرا اسکنر این گوشی در کنار دوربین ها قرار گرفته و کاربر آن هنگام که در صدد لمس اسکنر برمی آید، ممکن است انگشتش اشتباهاً با دوربین ها برخوردار کند و موجب کثیف شدن آن ها شود.

مقایسه مشخصات میت 10 پرو هواوی و گلکسی نوت 8 سامسونگ

از لحاظ مقاومت در برابر آب می توان گفت هر دو گوشی تقریباً در یک سطح هستند. میت ۱۰ پرو از استاندارد IP 67 برخوردار است و نوت ۸ از استاندارد IP 68. به این ترتیب میت ۱۰ پرو، قادر به مقاومت در برابر آب در ژرفای ۱٫۰۶ متری به مدت ۳۰ دقیقه بوده و نوت ۸ قادر به مقاومت در برابر آب در ژرفای ۱٫۵ متر به مدت ۳۰ دقیقه می باشد.

 

دوربین

میت ۱۰ پرو از دوربین دوگانه برخوردار است. یک سنسور آن ۱۲ مگاپیکسلی رنگی RGB و دیگری ۲۰ مگاپیکسلی سیاه و سفید است. دریچه دیافراگم هر دو دوربین f/1.6  است و آن طور که خودِ هواوی ادعا می کند این دریچه دیافراگم در میان سایر گوشی ها دیده نمی شود. لازم به ذکر است که دوربین ۱۲ مگا پیکسلی از قابلیت تثبیت اپتیکال تصویر بهره مند است. افزون بر این، دوربین این گوشی دارای فوکوس خودکار لیزری بوده و همچنین علاوه بر بهره مند بودن از پردازشگر سیگنال تصویر، به سبب استفاده از قابلیت Portrait Mode از وضعیت خوبی برخوردار است. سایر امکانات این دوربین عبارتند از:

  • امکان تغییر تنظیمات با استفاده از تشخیص اشیاء و چهره به کمک هوش مصنوعی
  • امکان تشخیص حرکت به لطف هوش مصنوعی
  • امکان پردازش ۲ هزار تصویر به لطف هوش مصنوعی صرفاً در ۱ ثانیه

 

اما قضیه برای دوربین نوت ۸ به گونه ای دیگر است. نوت ۸ نیز از دوربین دوگانه بهره مند بوده که دریچه دیافراگم دوربین های آن یکی f/1.8 و دیگری f/2.4  است. یکی لنز عریض و دیگری لنز تله فوتو است. اما هر دوی این دوربین ها ۱۲ مگاپیکسلی بوده و از تکنولوژی تثبیت اپتیکال تصویر بهره مندند. بر خلاف دوربین های میت ۱۰ پرو، هر دو دوربین نوت ۸ RGB هستند و قادر به ایجاد افکت بوکه می باشند.

از دیگر ویژگی های دوربین نوت ۸ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان استفاده از Dual Shot
  • امکان تعیین درجه ی تاری پس زمینه با استفاده از حالت Live Focus
  • فیلم برداری ۴K

 

البته لازم به ذکر است که دوربین میت ۱۰ پرو نیز قادر به ضبط فیلم با کیفیت ۴K می باشد. افزون بر این دوربین سلفی هر دو گوشی نیز ۸ مگاپیکسلی است.

با توجه به آن چه گفته شد، اینگونه می توان گفت که میت ۱۰ پرو به سبب بهره مندی از دریچه دیافراگم f/1.6 در محیط های کم نور یک سر و گردن از نوت ۸ بالاتر است و می تواند تصاویر بسیار با کیفیت تر و البته واضح تری را ثبت کند.

همچنین استفاده از هوش مصنوعی در میت ۱۰ پرو قابلیت های بهتری را به دوربین این گوشی به نسبت نوت ۸ بخشیده و در کلیت ماجرا می توان گفت این میت ۱۰ پرو است که می تواند در این بخش به مثابه ی «برنده» اعلام شود.

 

عملکرد باتری

پیش از رونمایی از میت ۱۰ پرو هواوی استفاده از باتری ۴۰۰۰ میلی آمپری را برای میت ۱۰ پرو تأیید کرد و عملاً پس از رونمایی نیز شاهد استفاده از باتری ۴۰۰۰ میلی آمپری در این اسمارت فون بودیم. این در حالی است که نوت ۸ از یک باتری ۳۳۰۰ میلی آمپری سود می جوید. این اختلاف در ظرفیت را بایستی با نمایشگر بزرگ تر نوت ۸ در نظر بگیرید تا بتوانید به میزان اختلاف عمر باتری در این دو گوشی پی ببرید.

مقایسه مشخصات میت 10 پرو هواوی و گلکسی نوت 8 سامسونگ

میت ۱۰ پرو بهره مند از تکنولوژی سوپر شارژ بوده و به همین سبب قادر است در نیم ساعت حدوداً ۵۸ درصد شارژ شود. افزون بر این، باتری میت ۱۰ پرو از گواهینامه ی TUV Fast- Charge Safty Certification برخوردار است و این امر می تواند نشان دهنده ی عمر بالا و کیفیت مناسب باتری این گوشی باشد. البته چنان که خودِ هواوی مدعی است، گویا نخستین شرکتی که قادر به اخذ این گواهینامه شده هواوی است.

با این همه، میت ۱۰ پرو از قابلیت شارژ سریع برخوردار نیست و این در حالی است که نوت ۸ از این قابلیت سود می جوید.

در کلیت امر می توان گفت در قسمت باتری این میت ۱۰ پرو است که می تواند برگ برنده را در دست داشته باشد.

 

رابط کاربری و سیستم عامل

رابط کاربری میت ۱۰ پرو EMUI 8  بوده و از سیستم عامل اندروید ۸ برخوردار است. این رابط کاربری با استفاده از هوش مصنوعی می تواند برخی پیشنهادهای مناسب به کار ارائه کند. فی المثل در زمانی که هوا تاریک است در رابطه با نور نمایشگر، به کاربر برخی پیشنهادها ارائه می کند. افزون بر این، در میت ۱۰ پرو این امکان فراهم شده که کاربر با افقی گرفتن گوشی بتواند با صفحه نمایشی دو گانه کار کند و در آن قادر به استفاده از دو اپلیکیشن همزمان باشد. این نکته نیز می باید گفته شود که به هنگام متصل شدن میت ۱۰ پرو به کامپیوتر، نیازی به استفاده از Dex Station  نیست.

اما از سوی مقابل، رابط کاربری نوت ۸ TouchWiz بوده و سیستم عامل آن، اندروید ۷٫۱٫۱ می باشد. این رابط کاربری قادر به پشتیبانی از دستیار مجازی Bixby می باشد و همچنین می تواند از سنسورهای نوت ۸ جهت اسکن چهره کاربر استفاده کند. نوت ۸ با استفاده از پایه Dex Station می تواند به موس، کیبورد و نمایشگر متصل شده و همچون یک کامپیوتر دسکتاپ مورد استفاده قرار گیرد.

افزون بر این موارد، نوت ۸ از قلم دیجیتالی برخوردار است که این مورد در میت ۱۰ پرو دیده نمی شود. همچنین کاربران نوت ۸ می توانند با استفاده از قابلیت Screen Off، بی آن که قفل گوشی را باز کنند و یا حتی صفحه نمایش را روشن نمایند، می توانند بر روی نمایشگر توسط  قلم دیجیتال بنویسند و یا نقاشی بکشند.

غیر از قابلیت Screen Off، با استفاده از قابلیت Smart Select کاربران می توانند پس از انتخاب عکس ها، ویدئوها و حتی نوشته های خود توسط قلم دیجیتال، آن ها را به GIF تبدیل کنند.

همچنین ویژگی دیگری که در ارتباط با قلم دیجیتالی در نوت ۸ وجود دارد، Air Commond است. این ویژگی، آن زمان که کاربر قلم را از جای خود بیرون می آورد، فهرستی از میانبرهای اپلیکیشن ها را به او نمایش می دهد.

با توجه به آن چه گفته شد، می توان گفت برنده ی این بخش را معیارهای کاربر تعیین می کند. نوت ۸ قابلیت هایی با استفاده از قلم دیجیتال ارائه می دهد و میت ۱۰ پرو، به واسطه ی بهره بردن از هوش مصنوعی قادر به ارائه ی برخی قابلیت های دیگر است. این که قابلیت های کدام یک می تواند برتر از دیگری باشد، امری است که به فاکتورها و معیارهای کاربر بستگی دارد.

 

سخن آخر

با توجه به تمامی آن چه که گفته شد حال نوبت به این پرسش می رسد که از میان این دو گوشی کدام یک می تواند انتخابی مناسب باشد؟

پاسخ این پرسش در کلیت امر به نیازها، معیارها و سلایق کاربر بسته است و نمی توان پاسخی قطعی داد. اما به طور کلی می توان گفت که این نوت ۸ است که در مجموع اندکی برتر از میت ۱۰ پرو به نظر می رسد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *