دقت فناوری GPS در برخی تلفن های همراه؛ کمتر از ۳۰ سانتیمتر

دقت فناوری GPS در برخی تلفن های همراه؛ کمتر از ۳۰ سانتیمتر
  • 1396/7/29
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

در آینده ای نه چندان دو سیستم های GPS تلفن های هوشمند فوق العاده دقیق تر خواهند شد. طیق گزارشات منتشر شده در وب سایت سازمان IEEE Spectrum منتشر شده شرکت برادکام تولید انبوه چیپ های GPS که قادر به مکان نمایی دقیق ابزارها در کمتر از ۳۰ سانتیمتر (کمتر از یک فوت) هستند را آغاز کرده است. این مقدار را با راهکارهای GPS کنونی که دقتی ۳ تا ۵ متری دارند (نزدیک ۱۶ فوت) مقایسه کنید متوجه تفاوت فاحش آنها خواهید شد.

گویا آی تی – این محدوده خطای نسبتا بزرگ کار تشخیص مکان دقیق شما برای تلفن همراه یا سایر ابزارهایی که برای این منظور ساخته شده اند را بسیار دشوار می کند؛ برای مثال اگر در حال رانندگی باشید دستگاه متوجه نخواهد شد که در جاده ای فرعی قرار دارید یا وارد بزرگراه شده اید یا این که به درستی تشخیص نخواهد داد که در جهت مستقیم به رانندگی ادامه داده اید یا برای وارد شدن به مسیری دیگر جهت خودرو را تغییر داده اید. نسل جدید چیپ های GPS قرار است تمام این مشکلات را مرتفع کند و شرکت برادکام به سازمان IEEE Spectrum گفته که چیپ های جدید سال آینده در برخی از تلفن های هوشمند تعبیه خواهند شد، هر چند این شرکت از نام بردن اسامی شرکت هایی که در محصولات خود از این چیپ ها استفاده خواهند کرد خودداری کرده است.

افزایش دقیق فناوری به لطف فناوری های انتشار ماهواره های GPS میسر شده ه اطلاعات بیشتری در اختیار تلفن همراه قرار داده و به این ترتیب جا نمایی مکان دقیق تر انجام خواهد شد. طبق گفته های برادکام هم اکنون ۳۰ ماهواره که از استاندارد جدید پیروی می کنند در سال آینده آماده پرتاب به فضا خواهند بود.
این فناوری GPS در شهرها کمک بسیار زیادی خواهد کرد زیرا از بروز مشکلات ناشی از انعکاس سیگنال ها به خاطر ارتفاع بلند ساختمان ها جلوگیری خواهد کرد. معمولا GPS در مناطق فشرده شهری دقت کمتری دارد از این رو افرادی که در شهرها زندگی می کنند از نسل جدید چیپ های GPS بیشترین انتفاع را خواهند برد.
البته دقیقا مشخص نیست که این فناوری جدید GPS چگونه گسترش پیدا خواهد کرد. هر چند برادکام می گوید چیپ های جدید در سال آینده در برخی تلفن های همراه به کار گرفته خواهد شد، اما احتمالا مدل های مذکور، محبوبیتی در حد و اندازه آیفون نخواهند داشت. طبق گزارش موسسه تحقیقاتی ABI Research، شرکت کوالکام که بزرگ ترین سازنده چیپ های GPS محسوب می شود. از آن جایی که کوالکام تامین کننده مودم اکثر تلفن های همراه مطرح (و همچنین آیفون) است انتظار می رود در سال آینده شاهد استفاده گسترده از فناوری جدید GPS که توسط برادکام توسعه داده شده نباشیم. احتمالا برای رواج گسترده این فناوری باید منتظر باشیم که کوالکام نسخه مخصوص خود از این فناوری را طراحی و منتشر نماید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *