۳ روش برای چک کردن ترافیک وب سایت

۳ روش برای چک کردن ترافیک وب سایت
  • 1396/7/30
  • زهرا معبودی
  • 0

شاید تصمیم داشته باشید که بخواهید میزان ترافیک سایت خود، یا سایت رقبا را بررسی کنید. این کار ممکن است به هدف های مختلفی صورت گیرد اما اگر می خواهید مشتری ها و یا ترافیک جدیدی ایجاد کنید یا اینکه بدانید کدام یک از محتوای سایت تان، محبوب تر است، می توانید از ابزارهای مختلفی استفاده کنید. 

گویا آی تی: در این مقاله به معرفی ابزار های ساده ای می پردازیم که می توانند شمار ترافیک سایت تان را به شما بگویند، و این در حالی است که سایر روش ها تقریبا فنی تر هستند. با استفاده از این ابزار ها می توانید در توسعه و بهبود کسب و کار خود بکوشید.

نظارت بر ترافیک از طریق خود وب سایت شما

روش اول: استفاده از ترافیک در وب پیج ها

اگر شما از پلترفمی مثل وردپرس استفاده می کنید این کار برایتان به سادگی انجام پذیر است. می توانید از طریق داشبورد بر روی همه نوشته ها کلیک کنید تا محتوای منتشر شده تان را ببینید. بعد از این می توانید در کنار هر مطلب، یک عدد از تعداد ترافیک روی هر صفحه را مشاهده کنید:

۲- نظارت بر تعداد نظرات روی وب سایت شما

یکی دیگر از راه هایی که به شما کمک می کند میزان ویزیت و ترافیک سایت و مطالب خود را مشخص کنید این است که به تعداد کامنت ها در سایت و پست ها دقت کنید. زمانی که وب سایت شما کامنت پذیرفته باشد این یعنی ترافیکی وجود داشته است. طبق یک تحقیق به طور متوسط از هر ۲۰۰ ویزیتور یک نفر به ارسال کامنت اقدام می کند. حالا می توانید بر اساس میزان کامنت ها، به این رقم دست پیدا کنید.

برای مشاهده نظرات می توانید از دو راه استفاده کنید:

۱- اگر از کاربران وردپرس هستید می توانید در بخش ” همه نوشته ها ” تعداد کامنت ها را مشاهده کنید. در سطر هر پست به صورت قرمز رنگ یک رقم نوشته شده که آن همان میزان نظرات است که به طور پیش فرض ۰ قرار داده شده است.

۲- اگر شما از این سرویس استفاده نمی کنید یا نمی توانید آن را پیدا کنید می توانید به طور دستی تعداد کامنت ها را یکی یکی بشمارید که البته وب سایت ها، و قالب ها معمولا شمار کامنت ها را می شمارند.

۳- بررسی میزان ترافیک از طریق  YouTube و Vimeo

اگر شما از ابزارهایی مثل  YouTube و Vimeo  برای انتشار ویدیو استفاده کرده اید می توانید از طریق پخش ویدیو ها بفهمید که چند نفر آن را مشاهده کرده اند. البته در این دو سرویس باید ویدیوی خود را به صورت عمومی منتشر کرده باشید. اگر وضعیت تنظیمات غیر از این است مسلما نمی توانید میزان بازدید و ترافیک از سایت را مشاهده کنید.

البته دقت داشته باشید که  YouTube و Vimeo  به شما آمار افرادی را هم نشان می دهند که روی فیلم کلیک کرده اند و بعد صفحه را ترک کرده اند. بنابراین آماری که مشاهده می کنید ممکن است ۱۰۰ درصد در حال دیدن صفحه شما بوده اند یا اینکه برخی آن را ترک کرده اند.

روش دوم: نظارت بر ترافیک سایت از طریق پلاگین ها و دیگر سایت ها

 

روش اول: استفاده از Google Analytics

از Google Analytics استفاده کنید چرا که امروزه به عنوان یکی از بهترین و واقعی ترین ابزارهای سنجش ترافیک سایت ها به شمار می آید که به شما کمک می کند که مسیر های پیموده شده توسط بازدید کننده را بسنجید و از این طریق بدانید که باید چه مراحلی را استفاده کنید تا به اهداف خود دست پیدا کنید.

Google Analytics

Google Analytics دارای دو نسخه متفاوت پولی و رایگان است.

زمانی که در Google Analytics ثبت نام می کنید، یک قطعه کد اختصاصی به شما ارائه می شود که باید آن را در وب سایت خود قرار دهید. با قرار دادن این کد، گوگل شروع به ردیابی ویزیتورهای شما می کند و آمار ان ها را گزارش می دهد.

بهتر است که میزان ترافیک و ردیابی صفحات را فیلتر کنید تا بتوانید به طور منظم نتایج درست تری پیدا کنید. شما هر بار که به این سرویس مراجعه کنید آماری را دریافت می کنید که ممکن است شما را گیج کند اما با فیلتر کردن مشکل به راحتی حل می شود.

یک ترفند خیلی خوب تر هم این است که می توانید ترافیک های نا خواسته را فیلتر کنید تا نتایج واقعی تر باشند.

۲- از Alexa یا الکسا استفاده کنید

Alexa

Alexa در حقیقت شرکتی است که در این رابطه می تواند کمک های شایانی به شما داشته باشد. با استفاده از الکسا می توانید رتبه کشوری، رتبه جهانی، میزام محبوبیت، شخصیت کاربران، سرعت وب سایت و مواردی نظیر آن را مشاهده کنید. البته باید بگویم که Alexa رایگان نیست هر چند می توانید از طریق صفحه اصلی آن یک سری اطلاعات نزدیک به واقعیت را به صورت رایگان مشاهده کنید. دقت کنید که برخی افزونه ها نیز برای مرورگر ها وجود دارد که اطلاعاتی نظیر رتبه کشوری، رتبه جهانی، تعداد سایت های لینک شده، و درصد ترافیک بر روی کیورد های خاص را نمایش می دهد.

شما می توانید از این سرویس به تناسب نوع وب سایت خود، و بودجه ای که دارید استفاده کنید.

الکسا قادر است هم به مانیتور کردن وضعیت سایت شما و هم سایت رقبای شما بپردازد.

یک ویژگی خیلی خوب الکسا این است که توصیه هایی برای شما خواهد داشت که اگر به آن عمل کنید می توانید وضعیت ترافیک سایت خود را بهبود ببخشید چرا که این توصیه ها بر اساس وضعیت سایت شما به طور مخصوص ایجاد می شوند.

۳- از Compete استفاده کنید

 Compete

Compete هم ابزاری شبیه به الکسا است که به شما کمک می کند، وضعیت وب سایت خود را از نظر ترافیک مورد بررسی قرار دهید. البته پلن های مختلفی برای Compete وجود دارد که می توانید برای نظارت بر ترافیک از آن استفاده کنید. دقت کنید که استفاده از این ابزار نیز رایگان نیست.

گفته می شود که استفاده از این ابزار برای اهالی آمریکا توصیه می شود چرا که این منطقه و وب سایت ها و ترافیک ها در این ناحیه بر نوع کار کردن این ابزار تاثیر دارد. اگر به هر دلیلی از این ابزار استفاده می کنید می توانید میزان ترافیک و وضعیت سایت خود را از طریق یک نوار ابزار بر روی مرورگر لحظه به لحظه ردیابی کنید.

ردیابی سایت های رقبا

ردیابی سایت های رقبا

روش اول: شناسایی رقبا

دانستن ترافیک وب سایت خود خیلی مهم است اما اگر شما می خواهید در میان رقبا موفق شوید باید بدانید که آن ها چه می کنند همچنین باید دقت داشته باشید که آن ها از چه طریقی ترافیک خود را افزایش می دهند. به طور کلی سر در اوردن از روش رقبای موفق می تواند برای شما خیلی آموزنده و راهگشا باشد.

برای دست یابی و شناسایی رقبایتان، در موتورهای جستجو، مثل یاهو و گوگل، کیورد های خود را سرچ کنید، ۱۰ نتیجه ی اولی که ارائه می شود اولین و تاپ ترین رقبای شما به شمار می آیند.

روش دوم: ارزیابی وب سایت آن ها

زمانی که رقبا از شما خیلی بهتر می شوند، می توانید احتمال دهید که آن ها طراحی بهتری از نظر قالب سایت داشته اند یا اینکه با سئو کردن سایت خود، توانسته اند در موتورهای جستجو بهتر ظاهر شوند. می توانید مقایسه ای روی سایت رقبا و سایت خود داشته باشید تا بدانید که آن ها دقیقا چکار می کنند که شما انجام نمی دهید یا چه کاری را بهتر از شما انجام می دهند که وضعیت بهتری دارند.

روش سوم: استفاده از ابزارهای کاربردی نظارت بر ترافیک وب سایت ها

برخی از ابزارها وجود دارند که برای نظارت بر میزان ترافیک وب سایت شما مورد استفاده قرار می گیرند این ابزار ها در پاره ای موارد قادر بر ردیابی وضعیت رقبای شما نیز هستند.

بدین صورت می توانید از یک شیوه خوب استفاده کنید و میزان ترافیک خود و رقبایتان را بسنجید و راهکارهایی از دل نتایج استخراج کنید تا شما را به هدف نهایی تان که موفقیت در کسب و کارتان است برساند.

آیا در این باره تجربه ارزشمندی داشته اید؟ دیدگاه های خود را با ما در میان بگذارید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *