۷ واقعیتی که در مدرسه یاد گرفتید، ولی دیگر درست نیستند

۷ واقعیتی که در مدرسه یاد گرفتید، ولی دیگر درست نیستند
  • 1396/8/2
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

در طول زمان، حتی واقعیت هایی که به عنوان حقایق پایدار درنظر می گرفتیم، می توانند تغییر کنند. مثلا مردم تصور می کردند که پزشکان می توانند قبل از عمل جراحی، دست هایشان را نشورند، اما اکنون می دانیم که این کار ضروری است. دانش همیشه در حال تکامل است.۷ ایده ی زیر احتمالا از زمان مدرسه رفتنتان تغییر کرده است. پس بهتر است اطلاعات خود را به روز رسانی کنید.

قبلا: پلتون یک سیاره است
اکنون: پلتون سیاره نیست

ما از اواخر ۱۸۰۰ فکر می کردیم که بعد از اورانوس، سیاره ی نهمی نیز وجود دارد. حتی در ۱۹۰۶، پرسیوال لوئل ، بنیانگذار رصدخانه ی لولل در Flagstaff ، آریزونا، پروژه ای تحقیقاتی را برای یافتن سیاره ی مرموزی آغاز کرد.
سپس در ۱۹۰۳ یک تازه وارد ۲۳ ساله آن را پیدا کرد. کلیدی تامبوی ِ کاشف، به طور منظم عکس های آسمان که در هفته های مجزا گرفته شده بود را برای یافتن هرگونه شی متحرک مقایسه کرد.
او در نهایت یک شی متحرک یافت و یافته هایش را به رصدخانه ی کالج هاروارد فرستاد. پس از اینکه یک دختر ۱۱ ساله ی انگلیسی، سیاره ی جدید را نامگذاری کرد( بجهت خدای رومی عالم اموات)، ما پلوتون را به عنوان یک سیاره در منظومه ی شمسی درنظر گرفتیم.
اما در سال ۲۰۰۳، یک ستاره شناس، یک شی بزرگتر را آنطرف پلوتون یافت و نام ان را اریس گذاشت. اطلاعات جدید، باعث شد در ذهن ستاره شناسان درباره ی ویژگی های یک سیاره سوالاتی بوجود بیاید، و در این راستا به این نتیجه رسیدند که براساس اندازه و مکان، پلوتون یک سیاره نیست. در واقع اریس هم سیاره نیست. بنابراین پلوتون از سیاره به سیاره ی کوتوله تنزیل مقام یافت.
اخیرا محققین در این فکرند که آیا می شود مجددا پلوتو را به عنوان سیاره در نظر گرفت یا خیر؟

قبلا: الماس، سخت ترین ماده است
اکنون: نانو Cbn فراسخت، سخت ترین ماده است

براساس ساینتیفیک امریکن، از سال ۲۰۰۹، ما دو نوع ماده ی سخت تر از الماس را شناختیم، یکی نیتریدبور و دیگری پتاسیم. نیترید بور مقاومتی ۱۸ درصد بیشتر از الماس دارد و مقاومت پتاسیم نیز ۵۸ درصد بیشتر است.
متاسفانه، هر دو ماده در طبیعت، نسبتا غیر معمول و ناپایدار هستند. در حقیقت، محققان این مطالعه، به جای تست کردن سختیِ این مواد با استفاده از یک نمونه ی ملموس، تنها سختی مواد جدید را محاسبه کردند. به همین دلیل، این کشف، کمی نظری محسوب می شود.
محققین ذرات نیترید بور را فشرده کردند تا نانو CBN فراسخت بسازند. به گفته ی این تیم، انها به سادگی ذرات را مانند پیاز یا رز پولکی یا آن عروسک های روسی کوچک که داخل یکدیگر قرار دارند، مجددا مرتب کردند.
در نتیجه، انتظار میرود که خانم ها در هرکجا خواهان حلقه های فراسخت نانو CBN باشند چراکه عمر بسیار طولانی دارد.

قبلا: جادوگران در سیلم، سوزانده می شدند
اکنون: در واقع جادوگران به دار آویخته می شدند

حتی اگر در دبیرستان داستان آرتور میلر را نخوانده باشید، احتمالا در جایی یاد گرفته اید که ساکنان شهر سیلم، جادوگران را به چوب بسته و می سوزاندند.
اما به گفته ی ریچارد ترسک، که به مطالعه ی این شهر می پرداخت، این قضیه درست نیست. او هم چنین از ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۲ کمیته ی جادوی دهکده ی سیلم را مدیریت کرد و کتابی تحت عنوان salem village witch hysteriac نوشت.
به گفته ی ریچارد ترسک، در زمان محاکمه، نیواینگلند هنوز از قوانین انگلیس تبعیت می کرد، این قوانین جادو را یک جنایت محسوب کرده و مجازات جادوگران را به دار آویختن تعیین کرده بود، نه سوزاندن.
با این حال، کلیسا در اروپا، از جادو به عنوان کفر یاد کرد، جادوگران را دستگیربه چوب بسته و به آتش کشید.
قبلا: بردگان اسرائیلی، اهرام مصر را ساختند
اکنون: کارگران مصری، اهرام را ساختند
حتی فیلم هایی مانند” شاهزاده ی مصر” نیز بردگان را به عنوان سازندگان اهرام به تصویر کشیده است. اگرچه بسیاری افراد فکر می کنند که در کتاب مقدس آمده که بردگان سازندگان اهرام بودند، اما این کتاب به طور خاص به این قضیه اشاره نمی کند.
به گفته ی آمیحی مزار، استاد دانشگاه هبرو در اورشیلم، این افسانه ی معروف، ریشه در گفته های نخست وزیر سابق اسرائیل هنگام بازدید از مصر در سال ۱۹۷۷ دارد. مزار به خبرگذاری AP گفت: یهودیان در ساخت اهرام نقشی نداشتند، زیرا یهودیان در زمان ساخت اهرام، نبودند.
یافته های باستان شناسی اخیر نشان می دهد که خود مصریان اهرام را ساختند. این کارگران از خانواده های فقیر شمال و جنوب بودند، اما بسیار مورد احترام قرار می گرفتند، تا جاییکه در صورت مرگ، اقدامات مناسبی برای دفن آنها در نزدیکی اهرام صورت می گرفت.

قبلا: تا کردن یک تکه کاغذ، بیش از ۷ بار، از لحاظ ریاضی غیر ممکن است
اکنون: حتی ۱۳ بار هم می شود، کاغذی را تا کرد

چه در کلاس های هنری یا کلاس های علمی، این شایعه میان بیساری از افراد پخش شده است. اما بریتنی گالین، یکی از دانش آموزان دبیرستان کالیفرنیا، به همراه برخی داوطلبین، یک رول کاغذ توالت بسیار بزرگ به ارزش ۸۵ دلار خریدند و سعی کردند با ۱۱ بار تا کردن آن، ذهنیت مردم را عوض کنند.
او در این راستا متوجه شد که تاکنون هرکس این کار را کرده، سعی کرده مسیرهای تاشو را تغییر دهد و حتی معادله ای براساس ضخامت و عرض کاغذ نوشته و دلیل عدم امکان تاکردن کاغذ بیش از ۷ بار را توضیح داده است.
گالیوان سخنران اصلی در شورا ی ملی معلمان ریاضی سال ۲۰۰۶ بود. وی در سال ۲۰۰۷، از دانشگاه برکلی کالیفرنیا، با مدرک علوم محیطی فارغ التحصیل شد.
در سال ۲۰۱۲، دانش آموزانِ مدرسه ی سن مارک در ساتبرو، با ۱۳ بار تاکردن کاغذ، رکود گالیوان را شکستند.

قبلا: دیوار بزرگ چین، تنها ساخته ی انسان است که از فضا قابل مشاهده است
اکنون: بسیاری از ساخته های انسان، از فضا قابل مشاهده هستند

از لحاظ فنی، این مسئله حقیقت نداشت، اما یک واقعیت درجه سوم بود که در گزارش های کلاسی یا سخنرانی ها از آن یاد می شد. در حقیقت، شایعاتی از قبیل قابل مشاهده بودن بخش هایی از زمین، نه تنها از یک سفینه ی فضایی، بلکه از ماه، به سال ۱۹۳۸ بر می گردد.
در نهایت، در سال ۲۰۰۳، اولین فضانورد چینی، پرده از این راز برداشت. به گفته ی ناسا، مردی به نام یانگ لیوی اعتراف کرد که نتوانسته دیوار بزرگ را از فضا ببیند.
در واقع شما می توانید یک تصویر اجمالی از ماه داشته باشید، آن هم فقط در شرایطی مناسب یا با دوربینی با قابلیت زوم. هم چنین می توانید چراغ های شهرهای بزرگ، و جاده های اصلی، پل ها، فرودگاه ها، سدها و مخازن را ببینید.
آلن بین، فضانورد آپولو ۱۲ به ناسا گفت: تنها چیزی که می توانید از ماه ببینید یک کره ی زیبا، بیشتر به رنگ سفید و تکه هایی زرد و آبی و در بعضی نقاط پوشش گیاهی سبز است، در این مقیاس، هیچ ساختاری که توسط انسان ساخته شده باشد، قابل مشاهده نیست.
به منظور روشن شدن این موضوع، شاید مردم ادعا کنند که این سازه ها، توسط ماهواره های در حال چرخش به دو زمین قابل مشاهده هستند، اما ماهواره که فضای واقعی نیست!

قبلا: پنج یا (سه) طبقه بندی سلسله وجود دارد
اکنون: ممکن است هشت سلسله وجود داشته باشد

بسته به زمانی که بزرگ شدید، ممکن است معلم علوم دبیرستانتان، درباره ی سه حیطه ی اصلیِ زندگی- حیوانات، گیاهان و باکتری ها- یا پنج حیطه از جمله قارچ ها و آغازیان گفته باشد.
در هر صورت، ما از ان زمان، طبقه بندی مان را گسترش داده ایم.
هرچه گونه های بیشتری پیدا و تجزیه تحلیل می کنیم، گروه بندی آنها پیچیده تر می شود. در حال حاضر، علاوه بر پنج گونه ی بالا، آرکایا(Archaea) را نیز می شناسیم.
آرکایا، ظاهرا شبیه به دیگر موجودات تک سلولی به نام Eubacteria است، اما در واقع کاملا با آن متفاوت است. حتی سیستم های بزرگتری نیز وجود دارد که Eubacteria را به دو گروه دیگر تقسیم کرده یا کرومیست ها را از دیگر آغازیان جدا می کند.
با این حال، در ایالات متحده، شش گروه بندی وجود دارد: گیاهان، حیوانات، آغازیان، قارچ ها، آرکاباکتری ها و ائو باکتری ها.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *