علت ممانعت پرتاب شریف ست تا آمادگی پرتاب ماهواره شریف در بهمن ماه امسال

علت ممانعت پرتاب شریف ست تا آمادگی پرتاب ماهواره شریف در بهمن ماه امسال
  • 1396/8/4
  • زهرا معبودی
  • 0

ایران چند سالی است که در زمینه طراحی و ساخت و ارسال ماهواره به فضا پیشرفت خوبی داشته به طوری که حالا در دانشگاه صنعتی شریف به کمک محققان یک ماهواره جدید در دست طراحی و ساخت است که پرتاب آن به فضا با مسائلی روبرو است.

گویا آی تی: چندی پیش شنیدیم که ماهواره دانشگاه صنعتی شریف که شریف ست نام دارد، آماده پرتاب به فضا است اما برخی از نهاد ها در این باره موانعی را مطرح ساختند. به همین دلیل ناچار شدیم که به سراغ مقامات آگاه در این باره برویم و آنچه رخ داده و موانع پرتاب این ماهواره ایرانی به فضا را بررسی کنیم.

در زیر تصویری از ماهواره شریف ست مشاهده می کنید که در وب سایت  space.skyrocket.de نشر شده است:

شریف ست

ابتدا گریزی می زنیم به سخنان مسئول سابق دانشگاه صنعتی شریف، و در بین بیانات ایشان به دنبال علت این موضوع هستیم. رضا روستا ازاد در این باره طی مصاحبه ای ابزار داشته که،  ماهواره دانشگاه صنعت شریف که شریف ست نام گذاری شده، یکی از بهترین ماهواره هایی است که تا کنون ساخته شده و مانع پرتابش را باید از سازمان فضایی جویا شد. آزاد در ابتدای بیانات خود معتقد است که نهادی به نام سازمان فضایی مانع انجام این پرتاب است.

شریف ست

ایشان معتقد است که عدم رونمایی از این ماهواره شک بر انگیز است و عدم پرتاب آن نیز بی ارتباط با رفتار اولیه با این ماهواره نبوده است. در بیانات آقای آزاد می توان این ناراحتی را دید که سازمان فضایی از ماهواره‌های مختلف ساخت صا ایران و وزارت دفاع و دانشگاه علم و صنعت و حتی امیر کبیر صحبت به میان آورده و آن ها را رونمایی کرده اما خبری از ماهواره شریف ست نیست که این ابهام بر انگیز است.

ایشان ادامه می دهند که در این باره حتی با آقای ترکان، که سمت دار رئیس سازمان فضایی بودند هم در این باره صحبت کرده اند اما به نتیجه ای نرسیده اند و پاسخ درست و شفافی دریافت نکرده اند. آزاد معتقد است بهانه جویی های سازمان فضایی مبنی بر ایرادات فنی ماهواره کاملا ساختگی است چرا که از اصل و بنیاد حقیقی برخوردار نیست.

علت اصلی عدم پرتاب ماهواره دانشگاه شریف

ایشان در ادامه نکته ای مهم را گفتند و آن هم این بود که در آخرین جلساتی که با آقای شریعتمداری رئیس سازمان هوا و فضا داشته اند، به صراحت شنیده اند که این ماهواره هیچ مشکل فنی ندارد و این نشان می دهد دستی پشت پرده اجازه پرتاب آن را نمی دهد.

البته شایعات متعددی در باره علت عدم پرتاب این ماهواره به میان آمده که تمایل نداریم در این بخش از مقاله به آن بپردازیم اما طی ۴ سال اخیر دانشگاه شریف توانسته پیشرفت گسترده ای کند و به جایی برسد که ماهواره بسازد.

زمان پرتاب ماهواره شریف ست در سال ۹۶

اما آقای  دکتر محسن بهرامی رئیس سازمان فضایی ایران طی یک نشست خبری اعلام داشتند که، ماهواره های زیادی در نوبت پرتاب به فضا هستند که تا انتهای سال حداقل ۳ ماهواره به فضا پرتاب خواهد شد. یکی از این ماهواره ها، ماهواره شریف ست است.

شریف ست

از طرفی برخی زمان پرتاب این ماهواره را به بهمن ماه اعلام کرده اند اما طبق بیانات دکتر بهرامی، پرتاب ماهواره ها وارد زمان بندی می شوند اما زمان دقیق پرتاب با عقب و جلو شدن، دقیق مشخص نیست اما دلگرم باشیم که این ماهواره ها به فضا پرتاب خواهند شد.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف در این باره اعلام داشت، هر کدام از ماهواره هایی که به آسمان پرتاب می شود به دلیل خاصی طراحی شده و ماموریت خاص خود را داراست اما شریف ست که یکی از سه ماهواره پرتابی سال ۹۶ است، در کنار فجر و ناهید به فضا پرتاب خواهد شد و ماموریت خاص خود را انجام خواهد داد.

ویژگی های ماهواره شریف ست

رئیس دانشگاه صنعتی شریف کمی از جزییات و ویژگی های این ماهواره را بر ملا کرد. طی گفته های ایشان، شریف ست با وزنی کمتر از ۵۰ کیلوگرم، با ماهواره بر بومی سفیر یک- بی به فضا پرتاب خواهد شد که این ماهواره توسط تیمی پژوهشگر و علمی از دانشجویات و اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف ساخته و طراحی شده است. نکته جالب این است که این ماهواره توسط تیمی تقریبا ۱۰۰ نفره ساخته شده است.

این ۱۰۰ نفر در قالب گروهی متشکل از متخصصین در حوزه هایی مثل در زمینه های اپتیک و تصویربرداری، سازه، حرارت، مخابرات، دینامیک و کنترل، توان، رایانه پرواز، ایستگاه زمینی، قابلیت اطمینان، تست و یکپارچه سازی گرد هم جمع شده و این ماهواره را طراحی و ساخته و کنترل نموده اند.

در انتها لازم است که بگوییم که این ماهواره از دقت بالایی برخوردار است و پرتاب آن برای ایران و دانشگاه شریف یک رتبه و اعتبار به شمار می آید.

بی صبرانه منتظر سر رسید زمان بندی پرتاب ماهواره ها به فضا هستیم تا شاهد عملکرد شریف ست باشیم. در این باره دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *