رابطه مثبت خیال پردازی با هوش افراد

رابطه مثبت خیال پردازی با هوش افراد
  • 1396/8/5
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

این مطالعه، برای کسانی که تمام وقت خود را به خیال پردازی اختصاص می دهند، خبرهای خوبی دارد
آیا نمی توانید تمرکز کنید؟ اغلب رویاپردازی می کنید؟ براساس مطالعات جدید، ممکن است دلیل این قضیه این باشد که شما توانایی ذهنی بسیار بالایی دارید و ذهن نیز به دنبال راه هایی می گردد تا خود را به مسئله ای مشغول کند.
تیمی از روانشناسان، بین گرایش فرد به رویا پردازی و سطح هوش و خلاقیت او رابطه ای مستقیم پیدا کرده اند.

گویا آی تی – اریک شوماخر از موسسه فناوری جورجیا گفت:” مردم فکر می کنند سرگردان بودن ذهن، سعی در تمرکز و عدم موفقیت، خیلی بد است.”
” داده های ما نشان داده که این قضیه همیشه صادق نیست، برخی افراد ذهن های کارآمدتری دارند.”
محققان الگوهای ذهنی ۱۱۲ شرکت کننده در مطالعه را در حالیکه در دستگاه ام آر آی بودند، بررسی کردند، شرکت کنندگان کارخاصی نمی کردند و فقط به مدت پنج دقیقه به یک نقطه ی ثابت نگاه می کردند.
این وضعیت، به عنوان اسکن درحالت استراحت شناخته می شود و تیم نیز از این داده ها استفاده کرد تا مشخص کند کدام بخش های ذهن شرکت کنندگان در هماهنگی با آنچه شبکه پیش فرض نامیده می شود، عمل می کنند.
این شرکت کنندگان هم چنین یک پرسشنامه درباره ی رویاپردازی را کامل کردند و پس از اینکه محققان چگونگی عملکرد ذهن آن را متوجه شدند، تست هایی در زمینه ی عملکرد اجرایی، هوش سیال و خلاقیت از انها گرفته شد.
در این زمینه چندین رابطه وجود داشت. کسانیکه رویاپردازی بیشتری داشتند، اتصال بیشتری بین شبکه ی پیش فرض مغزشان و هم چنین میزان کنترل بیشتری میان شبکه ی پیش فرض و شبکه ی کنترلی مغزشان وجود داشت.
شرکت کنندگان مذبور درمقایسه با شرکت کنندگانی که رویاپردازی نمی کردند، عملکرد بهتری در تست های هوش و خلاقیت داشتند.
البته خطرات رویاپردازی نیز ثابت شده است. تحقیق قبلی نشان داده که یک ذهن سرگردان می تواند تاثیر مخربی بر روی درک مطلب و آزمون های آکادمیک داشته باشد و هم چنین توانایی تحلیل مغز از رویدادهای خارجی را کاهش دهد.
از طرف دیگر، تحقیقات اخیر ثابت کرده که یک ذهن سرگردان می تواند مفید باشد. برای مثال می تواند حل خلاقانه ی مسائل، را آسان تر کند.
پس چگونه تشخیص دهید که یک رویاپرداز هوشمند هستید یا خیر؟ شوماخر گفته: اگر ذهنتان سرگردان است و هنگامیکه از رویاپردازی بیرون آمدید، بتوانید ارتباطی میان اتفاقات رخ داده در جهان واقعی برقرار کنید می توانید نتیجه بگیرید که یک رویاپرداز هوشمند هستید.
او افزود: یافته هایمان مرا به یادیکی از استادهای حواس پرتم انداخت، کسیکه بسیار باهوش بود، اما به قدری در دنیای خودش غرق بود که گاهی نسبت به محیط اطرافش کاملا بی توجه بود.
” کودکانی که از لحاظ فکری بسیار از هم کلاسی های خود جلوتر هستند نیز نمونه ای از این افراد هستند. در حالیکه دوستانشان در مدت ۵ دقیقه مطلبی را یاد می گیرند، آنها در یک دقیقه مطلب را می اموزند و آنگاه رویاپردازی می کنند.
اندازه ی نمونه در این مطالعه نسبتا کوچک بود، و تیم نیز معتقد است که یافته های این تحقیق راه را برای تحقیق های بیشتر در زمینه ی ذهن های سرگردان و فهمیدن اینکه این مسئله چه زمانی یک مشکل است و چه زمانی یک مزیت است، باز کرده است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *