همه چیز در مورد پروژه نیوم عربستان + اشتغال زایی و درآمد

همه چیز در مورد پروژه نیوم عربستان + اشتغال زایی و درآمد
  • 1396/8/7
  • زهرا معبودی
  • 0

عربستان سعودی از پروژه‌ی توریستی جدید خود برای افزایش ظرفیت‌های ۱۶۰ کیلومتر از سواحل دریای سرخ پرده برداشت. پروژه‌ای که قرار است به بهبود شرایط اقتصادی این کشور و جایگاه بین المللی آن در خاور میانه کمک کند.گویا آی تی: به گزارش خبری که روز سه‌شنبه از آژانس خبری عربستان سعودی منتشر شد، در این پروژه‌ی تقریباً ۲۱ هزار کیلومتر مربعی قرار است حدود ۵۰ جزیره‌ی دست نخورده به مقصدی لوکس برای صعنت توریسم تبدیل شود.

 

این پروژه‌ی غول‌آسا که وسعتش از اندازه‌ی کشور بلژیک بیشتر می‌شود با حمایت ثروت عظیم پادشاهی عربستان انجام خواهد شد و قرار است علاوه بر ایجاد ۳۵ هزار شغل، سالانه حدود ۴ میلیارد دلار به اقتصاد این کشور کمک کند.

دریای سرخ که میان دو شهر املج و الوجه قرار گرفته، با ظرفیت‌های طبیعی و فرهنگی خود جذب سرمایه می‌کند، و با فراهم‌سازی امکانات تفریحی کلاس جهانی می‌خواهد در عرض کمتر از دو دهه سالانه به مقصد ۱ میلیون بازدید کننده تبدیل شود.

 

فاز اول این طرح قرار است پاییز ۲۰۱۹ آغاز شود و تا اواخر سال ۲۰۲۲ به پایان برسد. این فاز شامل ساخت و ساز هتل‌ها، ایستگاه‌ّهای اقامتی، فرودگاه، بندر و سایر پیوندهای حمل و نقلی خواهد بود.

 

وزیر فرهنگ و اطلاعات عربستان سعودی، دکتر عواد بن صالح العواد روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرگزاری این کشور گفت: «اجرای این پروژه به عنوان یک مقصد بین المللی توریستی تاییدی بر موفقیت خروجی چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان خواهد بود. این پروژه نشانگر پیشرفت و برنامه‌های رنساسی کشور ماست.»

 

این پروژه بخشی از چشم‌انداز وسیع ۲۰۳۰ عربستان صعودی است که با هدف کاهش وابستگی این کشور به منابع نفتی تبیین شده است.

 

این کشور بعد از ونزوئلا بیشتر ذخائر نفت جهان را در اختیار دارد، اما مثل رقیبش در سال‌های اخیر از کاهش قیمت نفت صدمات زیادی دیده است. عربستان در این مدت برای کنترل تامین سوخت و افزایش قیمت آن برای کشورهای عضو اوپک تلاش زیادی کرده است.

 

انتظار می‌رود که دولت سعودی تا سال آینده بتواند حدود ۲ میلیارد دلار از سهام شرکت ملی نفت این کشور موسوم به سعودی آرامکو را بفروشد تا بهتر بتواند روی بخش خصوصی تمرکز کند.

 

با این حال عربستان در مسیر تبدیل شدن به یک مقصد بین المللی برای توریست‌ها راه ساده‌ای نخواهد داشت. این کشور قوانین مذهبی و اجتماعی سختگیرانه‌ای دارند و در حال حاضر اکثر توریست‌های آن از کشورهای منطقه‌ی خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیاست که بیشتر برای بازدید از شهر مقدس مکه به این کشور سفر می‌کنند.

 

پروژه‌های «دریای سرخ» قرار است قوانین جدیدی برای این ناحیه وضع کند تا مثل سایر کشورهای منطقه از جمله دبی، قوانین خاصی نظیر عدم منع مصرف الکل برای توریست‌ها در نظر گرفته شود.

 

سایر جزئیات طرح این منطقه‌ی «نیمه خودکار» هنوز مشخص نشده اما برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که خروجی چنین تصمیماتی برای موفقیت این پروژه حیاتی خواهد بود.

 

ویلیام جکسون، اقتصاددان ارشد بازاریابی درون‌گرای Capital Economics به CNBC گفت که اگرچه این پروژه می‌تواند تنوع منابع اقتصادی این کشور را گسترش دهد اما هنوز موانعی زیادی بر سر راه آن قرار دارد.

 

«من نگران این هستم که هزینه‌ی ساخت این منطقه به خصوص از نظر زیرساختی خیلی زیاد شود. از طرف دیگر موانع بسیاری بر سر راه موفقیت این پروژه قرار دارد، مثلاً دریافت ویزا به این کشور باید ساده‌تر شود و قوانین اجتماعی بهتر و بازتری اتخاذ گردد.

 

این قضیه به این بستگی دارد که مقامات تا چه حد می‌خواهند پیش بروند و تا چه اندازه‌ی توانایی تحمل مشکلات را دارند. به علاوه، در این منطقه رقبای توریستی زیادی از جمله دبی و – بسته به شرایط امنیتی – مصر وجود دارد.»

 

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *