سرد و گرم شدن اتوماتیک لباس ها تا سه سال آینده

سرد و گرم شدن اتوماتیک لباس ها تا سه سال آینده
  • 1396/8/8
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

پژوهشگران حوزه ی نانو قادر به ساخت کپسول هایی شده اند که با توجه به وضعیت آب و هوا می توانند کاربر را گرم و یا سرد کنند. این کپسول ها، که از نشاسته و ماده ای به مانند موم ساخته شده اند، از قابلیت جذب و دفع کردن گرما برخوردارند و می توانند به شکل دائمی به الیاف پارچه بچسبند.

گویا آی تی – پژوهشگران حوزه ی نانو قادر به ساخت کپسول هایی شده اند که با توجه به وضعیت آب و هوا می توانند کاربر را گرم و یا سرد کنند. این کپسول ها، که از نشاسته و ماده ای به مانند موم ساخته شده اند، از قابلیت جذب و دفع کردن گرما برخوردارند و می توانند به شکل دائمی به الیاف پارچه بچسبند.
فی الواقع، طرز کار این کپسول ها به طرز کار عرق بدن می ماند. یعنی کپسول ها نیز عملکردی همچون عملکرد عرق کردن انسان دارند و می توانند موجب جذب و یا دفع شدن گرما از بدن شوند. ماده ی موم مانند به کار رفته در این کپسول ها زمانی که در دمای بالاتر از دمای بدن انسان قرار گیرد آب می شود و به این ترتیب گرما در داخل الیاف لباس باقی مانده و موجب افزایش گرمای کاربر می شود. عکسِ این روند برای خنک شده کاربر نیز امکان دارد.
به گفته ی کارلا سیلوا پژوهشگر ارشد مرکز نانو تکنولوژی و مواد هوشمند در پرتغال، این کپسول ها تا سه سال آینده مورد استفاده قرار خواهند گرفت و از آن ها می توان در لباس های ورزشی و البته سایر لباس ها استفاده نمود. سودمندی این فناوری جدید برای کودکان و همچنین سالمندان بیش از دیگران است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *