افشای پشت پرده قیمت نجومی آیفون X در ایران

افشای پشت پرده قیمت نجومی آیفون X در ایران
  • 1396/8/11
  • محمدرضا مرتضایی
  • 1

برای علاقمندان فناوری و تلفن های همراه، همیشه اینکه جزو نفرات اول خریداران پرچمداران شرکت های بزرگ باشند، یک آرزوی شیرین است.

گویا آی تی – از جمله مهم ترین شرکت هایی که در ایران هم عده ای برای مراسم رونمایی محصولاتش لحظه شماری می کنند، اپل است. در کنار این شرکت آمریکایی، سامسونگ هم در کشورمان طرفداران زیادی دارد. درواقع این دو، سرآمدان دو سیستم عامل محبوب حال حاضر گوشی های هوشمند یعنی آی او اس و اندروید هستند. هرچند آی او اس منحصرا در اختیار اپل است اما نباید از کیفیت قطعات و سخت افزار مناسب گوشی های تولیدی آن موسوم به آیفون غافل شد.

شاید انحصار طلبی اپل به مذاق عده زیادی خوش نیاید و چندان راضی به استفاده از خدمات آن تحت قوانین سفت و سخت موجود نباشند. اما به هر حال آن سیب گاز زده روی گوشی ممکن است به کاربر حس برتری مالی یا به قول معروف لاکچری شدن بدهد! حسی که خیلی ها برای ارضای آن حاضرند میلیون ها تومان خرج کنند که مشخصا طبقه تازه به دوران رسیده ها و بورژازی ها را شامل می شوند!

اما یک کاربر که اتفاقا به دنبال ظاهر امر نیست و برایش کاربردهای آیفون مهم است چقدر می تواند برای این کالا هزینه کند؟

اپل در مراسم رونمایی محصول جدید خود یعنی iPhone X اعلام کرد که این کالا را از ۲۷ اکتبر برای پیش خرید در دسترس خواهد بود و از اوایل نوامبر به عنوان تاریخ قطعی عرضه این محصول یاد کرد.
قیمت نجومی آیفون x

اما جالب است بندانید که نسخه‌ی ۶۴ گیگابایتی این گوشی با قیمت ۹۹۹ دلار و نسخه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی iPhone X با قیمت ۱۱۴۹ دلار عرضه خواهد شد.

حال با حساب سر انگشتی و ساده، می شود دریافت که نهایتا با در نظر گرفتن دلار با قیمت حدود ۴ هزار تومان و همچنین احتساب گمرکی و مالیات، مبلغ نهایی iPhone X نمی تواند بیشتر از ۵ میلیون تومان باشد.

در مشاهدات میدانی خبرنگار اتاق خبر ۲۴ مشخص شد که قیمت جدیدترین محصول اپل در بازار داخلی چیزی فراتر از این هاست! در حالی که هنوز عرضه آن آغاز نشده برخی از فروشندگان آن را با قیمت های نجومی و دور از انتظار از حدود ۱۲ میلیون تا ۲۳ میلیون تومان پیش فروش می کنند! تفاوت قیمیت هایی که توسط عرضه کنندگان مختلف نیز وجود دارد نیز خود شک بر انیگز است.

از طرفی چون اپل هیچگاه در ایران نماینده رسمی نداشته امکان عرضه هیچ کدام از محصولاتش با این سرعت در کشور وجود ندارد و خریداران باید حداقل چند روزی صبر کنند.

بی شک قیمت iPhone X تا این میزان نباید بالا باشد و به نظر می رسد برخی فروشندگان از عطش علاقمندان و یا فریب آنها به بهانه طرح رجیستری می خواهند مبالغ کلانی به جیب بزنند.

پیش از این در مورد طرح رجیستری و پیامد های آن نوشته ایم (اینجا). وزیر ارتباطات و فناروری اطلاعات نیز بارها تاکید کرده بود که اجرای این طرح تاثیری بر قیمت گوشی ها نخواهد داشت. اما پس از گذشت چند روز از رجسیتری و هیاهوی آن، بازار چندان واکنش باب میل مشتری و وزیر نشان نداده است. بسیاری از فروشندگان با دستاویز قرار دادن رجیستری قیمت ها را بالا برده اندو این موضوع نه تنها شامل iPhone X بلکه تمامی گوشی های بازار شده است.

خبرگزاری ایلنا در گزارشی از زبان یکی از فروشندگان پاساژ علاالدین تهران نوشت: «بازار موبایل بعد از اجرای طرح رجیستری دچار شوک شد که این مسئله افزایش قیمت موبایل را تا ۱۰ درصد در پی داشته است. بیشترین افزایش قیمت در میان موبایل‌های موجود در بازار مربوط به برند اپل و گوشی آیفون ۸ مدل ۲۵۶ گیگابایتی است که ۳۵۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است و کمترین میزان افزایش قیمت، ۱۳۰ هزار تومان بوده است. همچنین سایر موبایل‌ها به خصوص گوشی‌هایی که به صورت محدود وارد بازار کشور شده است، در تمامی فروشگاه‌ها افزایش قیمت داشته‌اند.»

اجرای این طرح که باعث شده تا کنون بسیاری از مشتریان گوشی های دست دوم را به نام گوشی آکبند و رجیستری خریداری کنند؛ به این نحو که بسیاری از عرضه کنندگان تلفن های همراه، گوشی های قاچاق موجود در انبارشان را از کارتن خارج و برای اینکه بلااستفاده نماند به آن سیمکارت وارد و حتی روشن نیز کرده اند، مشتری هم که از همه جا بی خبر یک گوشی دست دو و روشن شده را به عنوان گوشی آکبند می خرد. نکته اینجاست که این طرح، به یکباره همه مدل ها و برندها را شامل نمی شود و آرام آرام مدل های مختلف رجسیتری خواهند شد. اما باز فروشندگان حاضر به ریسک نیستند.

«حمیدرضا دهقانی نیا» مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در مصاحبه ای اذعان کرده بود که از زمان انتشار خبر اجرای طرح رجسیتری فروشندگان به یک باره با یک یا دو سیمکارت، ۵۰۰ هزار گوشی را روشن کرده اند!

از طرف دیگر، فروشندگانی که مدعی هستند گوشی را به صورت قانونی وارد کشور کرده اند، حتما ۵ درصد گمرکی و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده آن را قبلا پرداخته اند و طبیعتا نباید گوشی های موجود خود را با افزایش قیمت به دست مشتری برسانند؛ در صورت نیاز به واردات مجدد نیز تفاوتی در درصد گمرکی و مالیات به وجود نیامده که حتی محصولات جدید با افزایش قیمت محسوس همراه باشند.

دهقان نیا در مورد گوشی های iPhone X که در بازار به فروش می رسند نیز گفت که این مدل بخاطر عدم ثبت در سامانه گمرک قطعا قاچاق است و شامل سرویس دهی اپراتورها نخواهد شد.

قیمت نجومی آیفون xحال با وجود اجرای طرح رجسیتری، عدم وجود نمایندگی اپل در ایران، فرا نرسیدن تاریخ عرضه iPhone X و اظهارات مسئولان، به نظر می رسد قیمت نجومی این گوشی نه تنها منطقی بلکه عقلانی هم نیست! و قطعا در آینده نزدیک این حباب قیمتی خواهد ترکید و به نرخ واقعی نزدیک خواهد شد.

در مورد سایر گوشی های موبایل نیز این مورد صدق می کند. شاید اگر بخواهیم توصیه ای داشته باشیم این است که فعلا برای خرید گوشی علی الخصوص iPhone X دست نگهدارید.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. فروشگاه تمنک ۲۵۶ رو گذاشته ۷۱۹۹ که پایین ترین قیمت حال حاضر این گوشیه با این حال فروشگاهی مثل دیجیکالا که ادعاش میشه گذاشته ۷۵۷۵ تومن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *