فعلا از اینترنت رایگان اماکن عمومی استفاده نکنید!

فعلا از اینترنت رایگان اماکن عمومی استفاده نکنید!
  • 1396/8/11
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

کارشناسان در مورد استفاده از اینترنت ارائه شده در اماکن عمومی هشدار دادند و اعلام کردند این شبکه ها که در اماکنی نظیر فرودگاه ها راه آهن ها و … ارائه می گردند، ممکن است مورد حملات سایبری قرار گیرند.

گویا آی تی – بر اساس اعلام مرکز پاسخگویی به حوادث ملی هند مقدار آسیب پذیری وای فای در این کشور بیشتر از تمام کشورهای جهان است. استفاده از چنین نقطه ضعفی به افراد خرابکار این فرصت را می دهد تا بتوانند اطلاعات حساس کاربران، مانند کلمات عبور و گفت و گوها و ایمیل ها را مورد سوءاستفاده قرار دهند. این مرکز به کاربران پیشنهاد می کند تا از اتصال به اینترنت ارائه شده در اماکن عمومی خودداری نمایند.

اغلب از آسیب پذیری در رمزگذاری های WPA یا WPA2 استفاده شده و خرابکاران از این راه به شبکه های بی سیم راه پیدا می کنند. تمامی دستگاه هایی که دارای سیستم عامل های اندروید، ios، لینوکس، ویندوز و macOS هستند می توانند در برابر چنین نفوذی آسیب پذیر باشند.
پروتکل WAP2 از اجزای چهارگانه ی احراز هویت وای فای است. این پروتکل از آن جا که برای نصب دوباره یک کلید در حال استفاده مجوز ورود را صادر می کند ممکن است به یک کاربر این امکان را بدهد تا به آن حمله نماید. در تأیید چنین آسیب پذیری ای کارشناسان کسپرسکی نیز اعلام نموده اند که برخی از وسایل دارای سیستم عامل اندروید در وای فای خود آسیب پذیر می باشند.

گذشته از این کارشناسان CyberSecurityWork این آسیب پذیری را از مهم ترین آسیب های مربوط به شبکه های وایرلس بر می شمارند.
ذکر این نکته لازم است که فرد مهاجم تنها در صورتی می تواند از آسیب پذیری فوق سوءاستفاده کند که دستگاه مورد نظر در محدوده ای باشد که آن شبکه ی وایرلس در آن محدوده آنتن می دهد. در چنین شرایطی مهاجم قادر خواهد بود تا به شبکه ی وایرلس متصل شده و از اطلاعات دستگاه هایی که به آن متصل هستند استفاده نماید. نکته ی مهم این جاست که همانگونه که کارشناسان InfySec اعلام داشته اند، نمی توان با تغییر یوزرنیم و پسورد از شدت این آسیب پذیری کاست. بهترین روش برای پیشگیری از چنین حمله ای استفاده از شبکه ی LAN می باشد.

از همین روست که به کاربران دستگاه های هوشمند توصیه می شود تا به شبکه های وایرلسی که در اماکن عمومی ارائه می شوند، متصل نگردند. برای این منظور بهتر است تا کاربران تنظیمات سیگنال SSID خود را غیر فعال نمایند تا بدین ترتیب افراد مهاجم قادر به مشاهده ی دستگاه شما در محدوده ی آنتن دهی شبکه های وایرلس نباشند.
نکته ی امیدبخش در این میان اقدام شرکت مایکروسافت در ارائه ی آخرین نسخه ی از محصولات خود با قابلیت مقابله با چنین حملاتی است. پیش بینی می گردد تا شرکت هایی مانند اپل و گوگل نیز برای این مشکل چاره ای اندیشیده و در محصولات جدید خود آن را در نظر داشته باشند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *