تخمین باقیمانده عمر با یک فرمول خاص

تخمین باقیمانده عمر با یک فرمول خاص
  • 1396/8/12
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

تنها امورِ قطعی در زندگی، مرگ و مالیات هستند. شما نمی توانید از مرگ فرار کنید، اما کیفیت زندگی تان تا لحظه ی مرگ، در کنترل خودتان است.
تیم ما در مرکز گلدن سانِ تحقیقات آماری با ایجاد معیاری دقیق برای کیفیت زندگی، برروی این موضوع تمرکز کرده است. قبل ازاینکه بیمار شوید، چند سال از عمرتان را در سلامت به سر خواهید برد؟

گویا آی تی – تقریبا برهیچ کس فواید داشتن یک زندگی سالم و طولانی، پوشیده نیست، اما داشتن یک زندگی سالم و طولانی، بر جامعه و صنعت نیز تاثیرگذار است. هزینه های پزشکی، برنامه ریزی مالی، و خدمات بهداشتی، رابطه ی مستقیمی با وضعیت سلامتی فرد و جامعه دارد.
ما این مقیاسِ کیفیتِ زندگی را” امید به زندگی سالم” و مکمل آن را” امید به زندگی ناسالم” می نامیم.
ما یک وضعیت ناسالم را به عنوان وضعیت ناگواری تعریف می کنیم که تا زمان مرگ، امکان بهبود وجود ندارد.
به این ترتیب انتظار می رود که امید به زندگی- سالهایی که انتظار می رود فرد زنده بماند- ترکیبی از این دو باشد.

محاسبه

مردی را تصور کنید که ۶۰ سال سن دارد، به طور مرتب ورزش می کند، رژیم و شاخص توده ی بدنی سالمی دارد و حداقل ۸ ساعت می خوابد. با برآورد ما، او در مقایسه با همتای ناسالم خود، می تواند ۱۳ سال بیشتر زندگی سالم داشته باشد.
این ۱۳ سال، زندگی سالمی است که می تواند در کنار عزیزان و خانواده اش بگذراند.
این یافته ها بسیار عجیب هستند، نه تنها بخاطر تفاوت های قابل توجه در امید به زندگی سالم بین این دو فرد، بلکه هم چنین به این دلیل که این اختلافات، ناشی از انتخاب شیوه ی زندگی و در کنترل فرد هستند.

پس چه فاکتورهایی بر امید به زندگی سالم تاثیر گذار است؟

دو فاکتوری که هیچ ارتباطی با سبک زندگی ندارد، سن و جنسیت است. زنان در مقایسه با مردان، امید به زندگی طولانی تری دارند.
اکنون نیز می دانیم که رژیم غذایی، ورزش و خواب کافی، تاثیر مثبتی بر امید به زندگی سالم دارند. سایر فاکتورهای مثبتی که در مدلمان گنجانده ایم عبارتند از” سطح آموزش، سطح درآمد، درک وضعیت سلامت خود، مصرف الکل، سیگار نکشیدن و نداشتن دیابت نوع ۲٫
هرچه سطح آموزش و درآمد بالاتر باشد، امید به زندگی سالم نیز بالاتر می رود. داشتن یک درک مثبت از وضعیت سلامتی خود نیز، یکی از فاکتورهای تاثیرگذار است.

خودتان آن را امتحان کنید

آیا می خواهید برآوردی از سالهای باقی مانده ی عمرتان داشته باشید؟ نرم افزاری رایگان را ساخته ایم که با استفاده از آن می توانید امید به زندگی سالم و ناسالم را تخمین بزنید.
این اولین باری است که چنین نرم افزاری ساخته شده است. خیلی زود است که اعتبار محاسبات را با داده های واقعی تایید کنیم، اما اطمینان داریم که فرضیاتِ مدل براساس منابع اماری و نتایج مدل سازی، منطقی و ثابت هستند.
لازم به ذکر است که امید به زندگی سالم، یک پیش بینی بررسی شده است. برای مثال حوادث غیر قابل پیش بینی- مانند برخورد با یک کامیون- صرف نظر از داشتن سبک زندگی سالم، می تواند این تخمین را نامعتبر کنند.
هم چنین، عوامل دیگری نیز از قبیلِ میزان استرس، نگرشی مثبت به زندگی یا ارتباطات اجتماعی نیزمی توانند بر امید به زندگی تاثیر بگذارند که قابل اندازه گیری نیستند.

بکارگیری مدل

تیم ما قصد دارد برخی از این برنامه های کاربردی را در زمینه ی صنعت مورد بررسی قرار دهد.
برای مثال، مفهوم امید به زندگی سالم می تواند به برنامه ریزی مالی بازنشستگی کمک کند.
بیمه نیز می تواند با توجه به امید به زندکی سالم طراحی شود و فرد را در مقابل هزینه های اضافی زندگی در زمان بیماری حمایت کند.
این بیمه می تواند یک محافظت طولانی مدت ومعوق یا مستمری سالیانه ی موقتی باشد که در آن دوره ی بازپرداخت برای امید به زندگی سالم و پوشش موقت برای دوران بیماری است.
این محصول در مقایسه با محصولاتی که در حال حاضر در بازار موجود هستند، ارزان تر و مورد نیاز تر است.
از آنجاییکه امید به زندگی، با کیفیت زندگی و سطح سلامت رابطه ی مستقیمی دارد، یک شاخص نسبی می تواند نتایج یک فرد را با امید به زندگیِ مبنا برای شخصی با ویژگی های متوسط، مقایسه کند و می توان از این نتایج به عنوان ابزاری برای پیش بینیِ هزینه های مراقبتیِ آتی استفاده کرد.
این مدل هم چنین می تواند با استفاده از جزئیات رژیم غذایی، سبک زندگی و اطلاعات پزشکی قبلی، به عنوان ابزاری برای آزمایش وضعیت بیمار در خدمات ارائه دهندگان خدمات پزشی قرار گیرد.
امیدواریم که سایر محققین و متخصصین در زمینه ی توسعه ی این نرم افزار فعالیت کنند. آنگاه جامعه می تواند نه تنها بر طولانی کردن عمر، بلکه هم چنین افزایش کیفیت زندگی با استفاده از این مدل تمرکز کند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *