نهنگ ها و دلفین ها دارای تمدن و جامعه ای مانند انسان ها هستند

نهنگ ها و دلفین ها دارای تمدن و جامعه ای مانند انسان ها هستند
  • 1396/8/13
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

نهنگ ها و دلفین ها، در گروه های اجتماعی متحد زندگی می کنند، دارای روابطی پیچیده هستند، مانند جوامع انسانی با یکدیگر صحبت می کنند و حتی گویش های محلی دارند.

گویا آی تی – یکی از مطالعاتِ اخیر که امروز در مجله ی Nature Ecology and Evolution منتشر شد، پیچیدگیِ رفتار و تمدنِ بالن ها( نهنگ ها و دلفین ها) را به اندازه ی مغز آنها نسبت داد.
این مطالعه با همکاریِ دانشمندانِ دانشگاه منچستر، دانشگاه بریتیش کلمبیای کانادا، دانشکده ی اقتصاد و علوم سیاسی لندن و دانشگاه استنفوردِ ایالات متحده انجام گرفته است.
این تحقیق، اولین مطالعه ای است که اندازه ی مغز و رفتار بالن ها( نهنگ ها و دلفین ها) را مورد بررسی قرار داده است. تیم مطالعه، درباره ی ۹۰ گونه ی مختلف دلفین، نهنگ و گرازماهی (گونه‌ای از آب‌بازسانان هستند، اما همچون نهنگ‌ها، سنگین و درشت نیست و نهایتاً طولی معادل یک و نیم متر و وزنی بیش از ۴۰ کیلوگرم دارند.) اطلاعاتی جمع آوری کردند.
این شواهد نشان می دهند که بالن ها، ویژگی های رفتاری و اجتماعی شبیه به انسان ها دارند.
براساس این مطالعه، این ویژگی های اجتماعی و فرهنگی، که رابطه ی مستقیمی با اندازه و رشد مغز دارند، encephalisation نامیده می شوند.

در زیر به شباهت های رفتاری میان انسان ها و دیگر گونه های اولیه اشاره می کنیم:
روابط پیچیده و متحدانه، همکاری برای رسیدن به سود دو جانبه
انتقالِ تکنیک های شکار، آموزش نحوه ی شکار و استفاده از ابزار
شکار دسته جمعی
تلفظ های پیچیده، از قبیل گویش های گروهی- منطقه ای، صحبت کردن با یکدیگر تقلید صوتی و صداهای منحصربه فرد
همکاری متقابل با انسان ها و دیگر گونه ها
مراقبت از بچه های دیگر حیوانات
بازی های اجتماعی
دکتر سوزان شولتز، زیست شناس تکاملی در دانشکده ی زمین و علوم محیط زیست منچستر گفت:” توانایی ما برای برقراری روابط اجتماعی و گسترش این روابط، به ما این امکان را می دهد که تقریبا در هر اکوسیستم و محیطی در این سیاره ساکن شویم. ما می دانیم که نهنگ ها و دلفین ها نیز دارای مغزی بزرگ و پیچیده هستند، در نتیجه دارای تمدنِ دریایی مشابهی هستند.”
” این بدان معناست که هماهنگی ظاهریِ مغز، ساختار اجتماعی و رفتاری پستانداران دریایی، مطابق با مغزبزرگ و اجتماعی بودنِ انسان ها و دیگر گونه های روی زمین است.
تیم ما از داده ها، برای ارزیابیِ فرضیه ی اجتماعیِ مغز (SBH) و فرضیه ی فرهنگیِ مغز(CBH) استفاده کرد.SBH و CBH تئوری های تکاملی هستند که در ابتدا برای توضیح مغزهای بزرگ در پستانداران نخستین و پستانداران زمینی مطرح شده اند.
به استدلال آنها مغزهای بزرگ، یک واکنش تکاملی به محیط های اجتماعی پیچیده و سرشار از اطلاعات است. با این حال، این اولین باری است که این فرضیه ها در مورد پستاندارانِ هوشمند در چنین مقیاس گسترده ای آزمایش شده است.
دکتر مایکل، دستیار استادِ رشته ی روانشناسی اقتصادی در LSE، افزود:” این تحقیق تنها محدود به بررسیِ هوشِ نهنگ ها و دلفین ها نیست، بلکه هم چنین دارای تاثیراتی مهم در زمینه ی انسان شناسی است. برای رسیدن به نظریه ای عمومی تر در باره ی رفتار انسان، باید بدانیم چه چیزی انسان را ازدیگر حیوانات متمایز کرده و به این منظور به یک گروه کنترلی نیاز داریم.
دکتر کیران فاکس، یک دانشمند عصب شناس در دلنشگاه استنفورد، افزود:” بالن ها دارای رفتارهای پیچیده ی اجتماعیِ بسیاری شبیه به انسان ها هستند. با این حال محققین عقیده دارند که دلفین ها و نهنگ ها به دلیل پیچیده گی ساختار مغزشان، نمی توانند به مهارت های شناختی و اجتماعی بالاتری برسند. براساسِ تحقیقاتِ ما، این موضوع صحت ندارد. در عوض، یک سوال جدید مطرح می شود؛ چگونه الگوهای مختلفِ ساختارِ مغز در گونه های متفاوت، باعث بروزِ رفتارهای شناختی و اجتماعی مشابه می شود؟”

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *