حل مشکلات اندروید ۸ اوریو؛ از بلوتوث و شارژ و صدا تا وای فای و نصب و هنگ

حل مشکلات اندروید ۸ اوریو؛ از بلوتوث و شارژ و صدا تا وای فای و نصب و هنگ
  • 1396/8/13
  • محمدرضا مرتضایی
  • 1

این روزها مشکلات اندروید ۸ اوریو کاربران تلفن های هوشمند نکسوس ۵اکس، نکسوس ۶پی، پیکسل و یکسل اکس ال را حسابی گیج و سردرگم کرده است. اگر شما هم از این مدل ها استفاده می کنید و به دردسر افتاده اید قبل از دان گرید کردن به اندروید نوقا یا زیر و رو کردن وب، راهنمایی که برایتان آماده کرده ایم را مطالعه کنید.

گویا آی تی – بسته به روزرسانی اندروید ۸ اوریو در قالب یک نسخه بتای عمومی در اختیار همه قرار گرفت اما مشکلات آن وارد نگارش نهایی این سیستم عامل شد و در حال حاضر مدل های مختلف نکسوس و پیکسل با نواقص آن دست و پنجه نرم می کنند.
هر چه از زمان عرضه این بسته به روزرسانی دورتر می شویم لیست مشکلات آن بیشتر و بیشتر می شوند. برای مثال در برخی مدل ها باتری به سرعت خالی شده و در برخی دیگر قابلیت های وای فای و بلوتوث از کار افتاده است؛ ضمنا پاره ای از نرم افزارهای داخلی سیستم عامل و تعدادی از اپلیکیشن های شخص ثالث هم دچار مشکل شده اند؛ کند شدن عملکرد و راه اندازی مجدد ناخواسته هم دیگر کاملا عادی شده اند.
شکی نیست که گوگل در آینده ای نزدیک بسته های به روزرسانی مختلفی برای برطرف کردن نواقص اندروید اوریو برای کاربران پیکسل و نکسوس عرضه خواهد کرد. هر چند زمان عرضه این بسته ها هنوز معلوم نیست و مشخص نیست کاربران تا چه هنگام باید صبر کنند. شاید چند هفته ای تا عرضه اندروید ۸٫۰٫۱ باید انتظار بکشیم و ظاهرا تا آن موقع چاره ای نیست جز کنار آمدن با این مشکلات.
اما نگران نباشید ما شما را تنها نگذاشته ایم و در این مطلب سعی کرده ایم پاره ای از مشکلاتی که برای ابزارهای نکسوسی و پیکسلی پیش آمده را بررسی و راهکارهای حل آنها را ارائه کنیم.

مشکلات نصب

مشکلاتی که هنگام نصب رخ می دهند جز اولین مسائلی هستند که کاربران نکسوس و پیکسل را دچار دردسر می کنند.
برخی از کاربران هنگام دانلود بسته به روزرسانی یا نصب دستی آن با مشکل مواجه می شوند. بهتر است این کار را با نهایت دقت انجام دهید و بد نیست قبل از شروع ابتدا یک راهنمای گام به گام برای این منظور پیدا کنید.
اگر خود را یک کاربر حرفه ای نمی دانید پیشنهاد می کنیم تا زمان عرضه بسته به روزرسانی اندروید ۸ اوریو به انتظار بنشینید.
اگر برای نصب نگارش OTA اندروید اوریو مشکل دارید اولین چیزی که توصیه می کنیم راه اندازی سریع ابزار است. ابتدا ابزار را خاموش و سپس آن را روشن نمایید و مجددا نصب را شروع کنید.
اگر راه اندازی مجدد کمکی نکرد اجازه دهید ظرفیت باتری کاملا خالی شود. بعد از خالی شدن کامل شارژ باتری مجددا آن را به طور کامل شارژ و سعی در نصب مجدد بسته به روزرسانی کنید.
اگر به روزرسانی متوقف می شود بهتر است برنامه های باز شده را ببندید و اگر به تازگی اپلیکیشنی نصب کرده اید آن را حذف کنید. فراموش نکنید که بهتر است شارژ دستگاه کامل باشد و بعید نیست مشکل مربوط به کم بودن فضای ذخیره سازی باشد.

باتری

اگر بعد از نصب اوریو متوجه خالی شدن سریع باتری شده اید نگران نباشید. با صرف چند دقیقه می توان این مشکل را مرتفع کرد.
در بسیاری از موارد اپلیکیشن های معیوب موجب مصرف بیش از حد ظرفیت باتری می شوند. در پاره ای از موارد بعد از به روز رسانی کامل سیستم عامل شاهد بروز این نقص ها در اپلیکیشن ها هستیم. با مراجعه به قسمت تنظیمات وضعیت مصرف انرژی آنها را به دقت بررسی نمایید و در صورت پیدا کردن اپلیکیشن مورد دار آن را غیرفعال یا حذف نمایید.
پیشنهاد بعدی فعال کردن ویژگی صرفه جویی باتری یا همان Battery Saver است. در این حالت قابلیت های مختلف برنامه ها که موجب مصرف بیش از حد انرژی می شوند غیرفعال خواهند شد.
بهتر است اپلیکیشن هایی که در پشت صحنه فعالیت می کنند را هم محدود نمایید. برای این منظور بعد از باز کردن تنظیمات به بخش Battery مراجعه و اپلیکیشن های مورد نظر را انتخاب و فعالیت پشت صحنه آنها را غیرفعال کنید.
مصرف بیش از حد انرژی توسط صفحه نمایش را هم فراموش نکنید. بهتر است در صورت امکان زمان روشن ماندن صفحه نمایش را تا حد امکان کم کنید؛ همچنین بهتر است میزان روشنایی آن را هم کاهش دهید تا مصرف انرژی دستگاه کمتر شود.

بلوتوث

اندروید ۸ اوریو در زمینه بلوتوث با مشکلاتی جدی رو به رو است و گوگل باید فکری به حال برطرف کردن آنها کند. البته خود کاربران هم می توانند آستین ها را بالا زده و مشکلات را حل کنند.
گام اول خاموش و روشن کردن قابلیت بلوتوث دستگاه است. این کار را در بخش تنظیمات سریع یا قسمت تنظیمات اصلی می توان انجام داد.
اگر جوابی نگرفتید بهتر است اتصال بلوتوثی که مشکل ایجاد کرده را فراموش کنید؛ با مراجعه به قسمت تنظیمات بخش ابزارهای متصل را باز کردن و بلوتوث را انتخاب کنید. بعد از نمایش لیست ابزارهای مورد نظر با زدن گزینه فراموش کردن اتصال را بزنید. بعد از این می توانید مجددا کار اضافه کردن ابزارها با بلوتوث را انجام دهید.
حال بهتر است تنظیمات شبکه را از نو ریست کنید. بعد از باز کردن تنظیمات و انتخاب گزینه System، دکمه Reset را بزنید. حال در بالای این صفحه عبارت Network settings reset را فشار دهید. در صفحه بعدی هم گزینه Reset Settings را لمس کنید.
اگر باز هم مشکل حل نشد بهتر است ابزار را در حالت ایمن (Safe Mode) بوت کنید. در حالت ایمن تمام اپلیکیشن های شخص ثالث غیرفعال شده و از اجرای هر گونه سرویس اضافی دیگر که ممکن است عملکرد سیستم را با مشکل مواجه کند جلوگیری خواهد شد. هیچ بعید نیست که یکی از اپلیکیشن های نصب شده باعث بروز نقص در عملکرد اندروید اوریو شده باشد. ب

وای فای

نواقص وای فای جز رایج ترین مشکلات اندروید بوده و ممکن است در هر لحظه و بدون هیچ هشداری رخ دهند.
اگر متوجه سرعت کم وای فای یا قطع مکرر اتصال وای فای شده اید بهتر است ابتدا روتر (مودم یا هر ابزار دیگری که وسیله شما با وای فای به آن متصل شده) را چک کنید. آن را از برق کشیده و اجازه دهید چند دقیقه خاموش بماند و سپس آن را روشن کنید؛ شاید مشکلات اتصال وای فای به این ترتیب حل شوند.
اگر مطمئن اید که روتر مشکلی ندارد یا در مکانی عمومی هستید که امکان خاموش کردن روتر مقدور نیست بهتر است سری به تنظیمات دستگاه تان بزنید. بخش وای فای را باز کرده و روی نام شبکه بزنید. بعد از این یک دکمه بزرگ به نام Forget Network را خواهید دید. باید این دکمه را بزنید تا شبکه مذکور فراموش (حذف) شود اما بهتر است قبل از این کار، رمزعبور شبکه را جایی یادداشت کنید. فراموش کردن شبکه باعث می شود مجبور به تایپ مجدد رمزعبور آن شوید.
اگر با این کار هم توفیقی حاصل نشد بهتر است کل تنظمیات شبکه را ریست کنید. به تنظیمات رفته و بعد از باز کردن قسمت تنظیمات به بخش Reset بروید. در بالای این صفحه قسمت Network settings reset را می بینید. آن را بزنید و نهایتا گزینه Reset Settings که در انتهای صفحه تعبیه شده را بزنید تا تنظیمات شبکه بازنشانی شوند.
اگر این کار هم کمکی نکرد پیشنهاد ما به روزرسانی اپلیکیشن های نصب شده است. اگر به روزرسانی برنامه ها هم افاقه نکرد سیستم را در حالت ایمن بوت کرده و اپلیکیشن های شخص ثالث را غیرفعال کنید. اپلیکیشن های که احتمال می دهید مشکلاتی در قابلیت های اتصال ابزار ایجاد کرده باشند.

شارژ

بروز مشکلات مربوط به شارژ ابزارها بعد از انتشار نسخه های جدید اندروید تبدیل به روندی عادی شده و کاربران ابزارهای نکسوس و پیکسل از این موضوع گله مندند. معمولا حل مشکلات شارژ بسیار وقت گیر است اما در ادامه راهکارهای ساده ای را بررسی خواهیم کرد که شاید گره از مشکل شما باز کند.
ابتدا تلفن همراه یا تبلت را از نو راه اندازی کنید. اگر تغییری ایجاد نشد کابل وضعیت کابل را بررسی کنید، شاید به درستی به شارژر متصل نشده یا دچار آسیب فیزیکی شده است. در صورت استفاده به جای استفاده از شارژرهای بی نام و نشان از شارژر اصل دستگاه استفاده کنید. اگر به شارژر اصلی دسترسی ندارید حتما میزان ولتاژ خروجی شارژر فعلی را چک کنید.
شاید گزینه بهتر عدم استفاده از شارژر دیواری باشد. ابزار نکسوسی یا پیکسلی را با استفاده از یک کابل USB با کیفیت به کامپیوتر متصل کنید و اجازه دهید ابزار شارژ شود.
اگر موفق به این کار شدید اجازه دهید باتری به طور کامل شارژ و سپس خالی شود؛ البته قبل از خالی شدن کامل و زمانی که هنوز ۵ درصد از ظرفیت آن باقی مانده، باتری را مجددا تا ۱۰۰ درصد شارژ کنید. این عمل را سه تا چهار بار انجام دهید تا شرایط باتری به حالت طبیعی برگردد.

اتصال به شبکه های مخابراتی

شکی نیست که برقراری ارتباط پایدار با شبکه های مخابراتی از مهم ترین عملکردهای ابزارهایی مثل تلفن همراه یا تبلت است که متاسفانه ممکن است اندروید اوریو مشکلاتی در این بخش هم ایجاد کند.
اگر با بررسی وب سایت پشتیبانی گوگل یا انجمن گفتگوی شرکت ارائه دهنده خدمات مخابرات متوجه شده اید که سایر کاربران ابزارهای نکسوس و پیکسل با چنین مشکلی مواجه نشده اند در گام اول دستگاه را خاموش و روشن کنید، شاید مشکل حل شود.
اگر تغییری حاصل نشد دستگاه را در حالت پرواز قرار دهید. با این کار تمام اتصالات قطع خواهند شد. بعد از گذشت چند دقیقه این حالت را غیر فعال کنید و بررسی کنید که آیا مشکل حل شده یا نه.
اگر وضعیت بهتر نشد وارد تنظیمات اندروید شوید. بعد از باز کردن بخش Network & Internet گزینه Mobile network را بزنید. شبکه های داده و LTE را خاموش و روشن کنید.
اگر اتصال همچنان ناپایدار است بهتر است با شرکت ارائه دهنده خدمات ارتباطی تماس گرفته و موضوع را اطلاع دهید یا در نهایت تلفن همراه یا تبلت را به تنظیمات کارخانه برگردانید.

اشکال در عملکرد

اگر رابط کاربری کند شده یا مرتبا هنگ می کند بدانید که تنها نیستید. بسیاری از کاربران پیکسل و نکسوس خصوصا مالکان نکسوس ۵اکس و نکسوس ۶پی بعد از نصب اندروید اوریو شاهد اشکال جدی در عملکرد دستگاه بوده اند.
برای حل این مشکل ابتدا این چند راه ساده را امتحان کنید:
راه اندازی مجدد دستگاه، آزاد کردن مقدار قابل توجهی از فضای ذخیره سازی، ریست کردن تنظیمات شبکه، به روز رسانی اپلیکیشن ها، غیرفعال کردن برنامه هایی که در پشت صحنه فعالیت می کنند، پاکسازی داده های کش شده و غیرفعال کردن ویژگی به روزرسانی خودکار در اپلیکیشن ها.
اگر این کارها کمکی نکرد می توانید از اپلیکیشن Trenpn Profiler، محصول شرکت کوالکام، برای بررسی فعالیت پردازنده دستگاه کمک بگیرید. وضعیت استفاده از حافظه موقت (RAM) دستگاه هم از طریق امکانات اوریو قابل بررسی است.
با مراجعه به قسمت تنظیمات، بخش Apps & notifications و سپس بخش Apps Info می توانید وضعیت استفاده از حافظه توسط اپلیکیشن ها و سرویس های مختلف را بررسی کنید. کافی است هر کدام از اپلیکیشن هایی که در این لیست قرار دارد را باز کرده و صفحه را رو به پایین پیمایش کرده تا به قسمت Memory برسید. اگر متوجه شدید که یک اپلیکیشن در حال مصرف حجم بسیار زیادی از حافظه سیستم است می توان آن را محدود یا در صورت امکان از سیستم عامل حذف کرد.

اپلیکیشن ها

تعدادی از کاربران نکسوس و پیکسل بعد از نصب اوریو شاهد بروز نقص در عملکرد اپلیکیشن ها و سرویس ها شده اند. این هم یکی دیگر از مشکلات رایجی است که بعد از نصب بسته های به روزرسانی با آنها مواجه می‌ شویم.
مثل همیشه ابتدا توصیه می کنیم تلفن همراه یا تبلت را از نو راه اندازی کنید شاید همه چیز به آسانی حل شد.
اگر همچنان شاهد نقص عملکرد اپلیکیشن ها هستید بهتر است به روز بودن آنها را بررسی کنید. توسعه دهندگان با ارائه به روزرسانی ها سعی می کنند مشکلات برنامه ها را مرتفع نمایند و بعید نیست نگارش جدید یک اپلیکیشن فاقد هر گونه مساله ای باشد. البته قبل از به روزرسانی بد نیست نظرات کاربران اندروید اوریو را مورد این اپلیکیشن ها جویا شوید. ممکن است به روزرسانی یک اپلکیشین همه مشکلات را حل کند و البته بعید هم نیست وضعیت را از قبل هم بدتر نماید.
البته می توان اپلیکیشن ها را به طور کامل متوقف (Stop) کرد. با این کار اپلیکیشن ها به طور کامل از کار افتاده و تمام کارهایی که در پشت صحنه انجام می دهند هم متوقف می شود. برای این منظور بعد از ورود به تنظیمات دستگاه و باز کردن قسمت Apps & notifications، از لیستی که نمایش داده می شود اپلیکیشن مورد نظر را انتخاب کنید. در صفحه بعدی دکمه Force Stop را بزنید تا کار تمام شود.
البته توصیه می کنیم حافظه کش و داده های اپلیکیشن ها را هم پاک کنید. در همان بخشی که برای متوقف کردن آنها رفته اید به برگه Storage رفته و از دکمه های Clear Cache و Clear Data به ترتیب برای حذف حافظه کش و داده های اپلیکیشن ها استفاده نمایید.
اگر هیچ کدام از راهکارهای بالا جواب نداد و در وب سایت ها یا انجمن های گفتگو هم چیز دندان گیری پیدا نکردید بهتر است مشکل را مستقیما با توسعه دهندگان اپلیکیشن ها مطرح کنید.

صدا

اگر در زمینه پخش صدا هم با مشکل مواجه اید دستگاه را خاموش و روشن کنید. اگر یک اپلیکیشن خاص قادر به پخش صدا نیست آن را بسته و مجددا سعی کنید. در صورت عدم موفقیت بهتر است اپلیکیشن مورد نظر را به طور کامل از سیستم عامل حذف و با دریافت آخرین نگارش، مجددا نصب نمایید.
اگر مساله حل نشد دستگاه را در حالت ایمن بوت کنید و مرتفع شدن مشکل را بررسی کنید. بهتر است پوشش اسپیکرهای دستگاه را برای وجود گرد و خاک یا سایر آلودگی ها بررسی کنید. اگر متوجه جمع شدن مقادیر قابل توجه از ذرات گرد و غبار روی پوشش اسپیکر شدید با دقت آنها را پاک کرده و وضعیت پخش صدا را مجددا چک کنید.

راه اندازی ناخواسته

اگر ابزار نکسوس یا پیکسلی تان خود به خود از نو راه اندازی می شود قبل از زیر و رو کردن وب پیشنهادهای ما را امتحان کنید.
مثل همیشه ساده ترین کار راه اندازی مجدد دستگاه است. اگر جوابی نگرفتید تمام اپلیکیشن ها را به روز کنید. پاک سازی حافظه کش و داده های اپلیکیشن ها را فراموش کنید.
به تنظیمات دستگاه مراجعه و قسمت Apps & Notifications را باز کنید. بخش App info را باز کرده تا لیست اپلیکیشن های نصب یا غیرفعال شده را مشاهده کنید. برای دسترسی به گزینه های بیشتر می توان روی آنها ضربه زد.
بعد از باز شدن منو برگه Storage را انتخاب کنید. در این صفحه دو برگه Clear Data و Clear Cache را ملاحظه می کنید که با استفاده از آنها می توان کش و داده های اپ ها را حذف کرد.
اگر موفقیتی کسب نکردید بهتر است با بخش خدمات مشتریان گوگل تماس بگیرید.
آخرین توصیه
اگر هیچ کدام از راهکارهای بالا کمکی به شما در حل مشکلات پیش آمده نکرد (که احتمالش اصلا بعید نیست) چاره چیست؟
در ابتدا بهتر است سری به انجمن یاری رسانی نکسوس گوگل در این آدرس یا انجمن پیکسل در این آدرس بزنید.
شاید گزینه بهتر دان گرید کردن به اندروید نوقا باشد. شکی نیست که این کار برای کاربران تازه کار مشکل و البته وقت گیر خواهد بود.
اگر ترجیح می دهید اندروید اوریو را نگه دارید بهتر است دستگاه را به تنظیمات کارخانه برگردانید تا شاید مشکلات برطرف شوند.
بازگرداندن تنظیمات به حالت کارخانه تمام فایل های موجود در تلفن همراه/تبلت را حذف خواهد کرد پس بهتر است قبل از انجام این کار از تمام داده های مهم فایل پشتیبان تهیه نمایید.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. سلام..من htc u11 دارم ‌از بعد از بروز رسانی هیچ مرورگری بجز chrome کار نمیکنند..برنامه ی keep که مال خود گوگله همچنین google store کار نمیکنه:||ینی بعد از این همه تجربه چطور ممکنه اینقدر مشکل وجود داشته باشه؟؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *