تأثیر سفرهای هوایی بر بدن و مغز انسان

تأثیر سفرهای هوایی بر بدن و مغز انسان
  • 1396/8/15
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

امروزه بسیاری از افراد برای مسافرت های کاری و تفریحی خود از هواپیما استفاده می کنند. اگرچه سفر با هواپیما بسیار سریع تر از دیگر راه های مسافرت صورت می گیرد، با این حال گاه پیش می آید که سفرهای هوایی نیز بسیار طولانی شوند. در طول چنین سفرهایی مسافران خود را با روش های مختلفی مانند خوابیدن، گوش دادن به موسیقی، تماشای فیلم و … سرگرم می سازند.

گویا آی تی -البته برخی از این کارها، مثلاً تماشای فیلم، آن هم روی یک صفحه نمایش کوچک معمولاً تجربه ی آنچنان جذابی برای مسافران هواپیما نیست و افرادی که زیاد به صورت هوایی سفر می کنند اغلب این ادعا را تأیید می نمایند. در طول سفرهای هوایی احساسات انسان برانگیخته می شوند و حتی ممکن است یک فیلم کمدی نیز آن ها را به گریه اندازد. این موضوع توجه برخی از محققان را به خود جلب کرده و آنان را به انجام تحقیقاتی در این خصوص سوق داده است.
در یک نظرسنجی ۱۵ درصد مردان و ۶ درصد زنانی که در فرودگاهی در لندن حضور داشته اند ابراز نموده اند که در صورت تماشای یک فیلم در هواپیما بیشتر از زمانی که در منزل هستند، احتمال دارد به گریه بیافتند. این موضوع تا جایی شناخته شده است که حتی برخی از شرکت های هواپیمایی قبل از آغاز یک فیلم در هواپیما به مسافران هشداری در مورد سلامت عاطفی می دهند.
ممکن است علت این امر آن باشد که مسافران به هنگام سفر، از خانه دور هستند و به نحوی غمگین اند و یا دستخوش هیجان سفر می باشند. اما مسئله به همین جا ختم نمی شود. شواهد نشان می دهد که پرواز به خودی خود باعث می شود تا در روحیه ی مسافران تغییراتی ایجاد گردد. محققان دریافته اند که زمانی که انسان در یک محفظه ی فلزی تا ارتفاع ۳۵ هزارپا بالا می رود احساساتش به طرز عجیبی تغییر می کنند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *