طرح رجیستری چه تأثیراتی بر سهم هر برند از بازار موبایل ایران خواهد داشت؟

طرح رجیستری چه تأثیراتی بر سهم هر برند از بازار موبایل ایران خواهد داشت؟
  • 1396/8/17
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

GFK که یک مؤسسه ی تحقیقاتی آلمانی است، آماری را در ارتباط با سهم برندهای مختلف تلفن همراه در سه ماهه تابستان در ایران منتشر نموده است. در این آمار برند سامسونگ تقریباً نیمی از بازار موبایل ایران، یعنی ۵۱ درصد، را در اختیار دارد.
پس از سامسونگ برندهای هوآوی با ۱۴ درصد، ال جی با ۱۳ درصد و اپل با ۱۱ درصد بیشترین سهم را در بازار موبایل ایران در اختیار دارند.

گویا آی تی – از برخی از برندها طی سال های اخیر استقبال کمتری در ایران شده است. به عنوان مثال آمار منتشر شده توسط GFK نشان می دهد که برند اچ تی سی تنها ۴ درصد و برند سونی تنها ۲ درصد از بازار موبایل ایران را در اختیار دارند.
مؤسسه ی GFK در آمار خود اشاره ای نیز به مجموع موبایل های موجود در ایران داشته است. مطابق این آمار ۴۵ درصد از کل موبایل های موجود در ایران سامسونگ هستند و پس از آن اپل، با ۳۰ درصد از مجموع موبایل ها قرار گرفته است. البته گفته می شود در این آمار تا حدی جای شک هست، چرا که مطابق آمار دیگری از طرف کافه بازار این هوآوی است که پس از سامسونگ، به عنوان بیشترین گوشی موجود در ایران قرار دارد. مطابق آمار منتشر شده توسط مؤسسه ی آلمانی GFK پس از سامسونگ و اپل، ال جی با ۱۰ درصد، هوآوی با ۸ درصد، سونی با ۳ درصد و اچ تی سی با ۲ درصد قرار دارند.

آمار ذکر شده اضافه می کند که در هر ماه به طور میانگین ۶۳۰ هزار دستگاه تلفن همراه در بازار موبایل ایران به فروش رسیده است. مسئولین طرح رجیستری تلفن های موبایل اعلام کرده بودند که تنها ۱۰ درصد از این میزان فروش مربوط به گوشی هایی می شود که به صورت قانونی وارد کشور شده اند. این یعنی در هر ماه به طور متوسط تنها حدود ۶۳ هزار گوشی تلفن همراه غیر قاچاق در کشور فروخته می شود.
لازم به ذکر است که آمارهای منتشر شده توسط این مؤسسه مربوط به پیش از اعمال شدن طرح رجیستری تلفن های همراه است. این احتمال وجود دارد که پس از اجرای این طرح ترجیحات کاربران ایرانی در خرید برندهای مختلف تلفن همراه دچار تغییر و تحول گردد.

صادق بشیری از اعضای انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان در ارتباط با آمار منتشر شده توسط مؤسسه ی GFK و همینطور در مورد تأثیر طرح رجیستری بر انتخاب کاربران می گوید که مؤسسات ایرانی که آمارهای این چنینی منتشر می کنند بی طرف نیستند و متأسفانه ما مجبوریم که به آمارهای مؤسسات خارجی اعتماد داشته باشیم. وی با توجه به این که اپل اپلیکیشن های ایرانی را تحریم و پشتیبانی خود را برای استفاده کنندگان ایرانی محدود کرده است، از استقبال مردم از محصولات این شرکت ابراز تعجب کرد. او گفت که رویکرد اپل نمونه ای از اهانت یک شرکت به استفاده کنندگان بوده است و جای تعجب دارد که چرا هنوز مردم در ایران از خرید محصولات این برند استقبال می کنند.

بشیری در مورد تأثیر طرح رجیستری در تغییر ترجیحات مردم در انتخاب یک برند افزود که در صورتی که این طرح سبب گردد که کاربران به سمت خرید بیشتر یک برند سوق داده شوند و در نتیجه این موضوع باعث ایجاد رانت در این بخش شود، امری مطلوب رخ نداده است و چنین نتیجه ای عملاً طرح رجیستری را به شکست خواهند کشاند. او گفت که طرح رجیستری نمی باید تأثیری بر ترجیحات کاربران در انتخاب برندهای مختلف تلفن همراه داشته باشد و این تنها تجربه ی خود کاربران، تبلیغات و اطلاع رسانی ها و موارد این چنینی هستند که باید ترجیحات مصرف کنندگان را تحت تأثیر قرار دهند. وی عملکرد طرح رجیستری را در این حوزه به شفاف ساختن تصویر ذهنی مردم از برندهای مختلف محدود می داند.
وی علاوه بر این در مورد افزایش قیمت ها پس از اعمال طرح رجیستری تلفن همراه گفت که این دور از انتظار نیست که پس از صدور فاکتورهای رسمی برای تلفن های همراه و قانونی شدن واردات آن ها در حالیکه ضرایب مالیاتی تغییری نکرده اند، قیمت تلفن همراه به تدریج افزایش پیدا کند. در نتیجه ی چنین امری کاربران گرایش به خرید گوشی های تلفن همراه ارزان تری پیدا خواهند کرد که البته کمترشناخته شده هستند.

او اضافه کرد که این درست که طرح رجیستری طرحی مناسب برای مبارزه با قاچاق است و در نهایت درآمد دولت را افزایش می دهد، اما نباید تمامی هزینه های دولت در این ارتباط، توسط مصرف کنندگان پرداخت گردد چرا که چنین اتفاقی سبب بدبینی و بی اعتمادی به طرح رجیستری خواهد شد و در نهایت امری مثبت تلقی نمی گردد.
این مقام مسئول افزود که لازم است مسئولین طرح رجیستری لیستی از شرکت های مجاز به ورود قانونی تلفن همراه ارائه کنند تا بدین ترتیب اطلاع رسانی کامل در این زمینه برای کاربران صورت گرفته باشد. در صورت منتشر نشدن چنین لیستی ممکن است باز کردن جعبه ی موبایل و قرار دادن سیمکارت داخل آن در مغازه برای اطمینان از قانونی بودن آن مشکلاتی را برای فروشندگان تلفن همراه ایجاد نماید.
گفتنی است که بنا به اظهار سخنگوی طرح رجیستری، حمیدرضا دهقانی نیا، تا کنون تنها گوشی آیفون X مشمول طرح رجیستری شده است و به زودی دیگر مدل های تلفن همراه مشمول این طرح نیز معرفی خواهند شد.

برای مطالعه مطلب نحوه چک کردن قاچاق بودن گوشی در طرح رجیستری بر روی لینک کلیک کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *