آیا می توان با پیری و مرگ مقابله کرد؟

آیا می توان با پیری و مرگ مقابله کرد؟
  • 1396/8/17
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

چنان که می دانید در سال های اخیر تلاش های بسیاری برای مقابله با پیری و مرگ صورت گرفته، اما نتیجه ی یک پژوهش نشان از آن دارد که تمامی این تلاش ها بیهوده هستند و نمی توان با پیری و مرگ مقابله کرد.

گویا آی تی – در واقع، برخی از دانشمندان با انجام یک پژوهش و با لحاظ کردن ریاضی، این آرزوی دیرینه ی انسان، یعنی مقابله با پیری و مرگ، را غیرممکن اعلام کرده اند.
آن گونه که تحقیق یک تیم پژوهشی با رهبری جوانا میسل نشان می دهد، سلول های بدن به مرور زمان یا کند می شوند و به این ترتیب کارکردشان را از دست می دهند و یا سرطانی می گردند. مثلاً سفیدی موها به سبب رسیدن به سنی مشخص به سبب توقف تولید رنگدانه در سلول های موهای آن فرد است.
حال بر طبق پژوهش این گروه، برای مقابله با پیری و نتیجتاً مرگ بایستی سلول های کُند شده حذف شوند. اما بدِ ماجرا اینجاست که با حذف شدن این سلول های کند، این امکان برای سلول های سرطانی فراهم می شود که رشد بهتر و بیشتری داشه باشند و به این ترتیب باز هم با پیری و مرگ مواجهیم. اما اگر عکسِ این ماجرا اتفاق افتد و سلول های سرطانی از بین بروند، به تدریج سلول های بدن کند شده و مرگ را به همراه خواهند داشت.

یکی دیگر از اعضای این گروه با نام پل نلسون می گوید اگر بتوان میان این دو حالت، یعنی از بین بردن سلول های کند و یا از بین بردن سلول های سرطانی، حالتی اعمال کرد باز هم نمی توان از پیری گریخت، چرا که این بار برخی ارگانیسم های چندسلولی فرآیند پیری را ادامه می دهند.
در کل، این گروه بر آن است که با روش هایی می توان از سرعت روند پیری کاست اما نمی توان به طور کامل جلوی آن را گرفت. این امر، چنان که در بالا گفته شد، به سبب آن است که با ممانعت از یک عامل، عاملی دیگر باعث پیری می شود و این امر نیز خود ناشی از اصل افزایش آنتروپی و اصل جلوگیری از بی نظمی در جهان است.
جوانا میسل، رهبر گروه در مقاله ی منتشر شده ی خود در مجله ی Proceedings of the National Academy of Scinces با تأسف اینگونه ابراز می دارد که پیری واقعیتی گریزناپذیر است و به نظر می رسد که بایستی با آن سازگار شویم.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *