روش های موثر برای تقویت حافظه

روش های موثر برای تقویت حافظه
  • 1396/8/17
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

داشتن حافظه ای قوی که با استفاده از آن بتوانیم هر آن چه خواهان آنیم را به خاطر آوریم، یکی از خواسته های همیشگی تقریباً همه ی ماست. تقریباً همه ی انسان ها در مواقع بسیاری خواستار داشتن حافظه ای قوی تر هستند تا از طریق آن بتوانند چیزهایی را که فراگرفته اند را به خاطر آورند و در انجام فعالیت های خود تواناتر باشند. دانشمندان تحقیقات بسیاری را بر روی حافظه و چگونگی بهبود عملکرد آن انجام داده اند که در این نوشته قصد داریم به برخی از نکات کشف شده در این تحقیقات اشاره داشته باشیم.

چگونه قدرت حافظه را افزایش دهید؟

آدامس بجوید!

در یکی از تحقیقات انجام شده، پژوهشگران متوجه شدند که شرکت کنندگانی که در حین انجام تست حافظه و توجه آدامس می جویدند، در حدود ۲۵ درصد عملکرد بهتری داشته اند. علت چنین تأثیری به درستی مشخص نیست اما دانشمندان فکر می کنند که جویدن آدامس باعث می شود تا فعالیت ناحیه ی هیپوکامپ مغز افزایش پیدا کند. این ناحیه از مغز در ارتباط با حافظه و توجه است و در نتیجه، افزایش فعالیت آن می تواند به بهبود حافظه منجر شود.
تحقیق دیگری که در این زمینه صورت گرفته است نشان می دهد افرادی که به صورت پیوسته برای زمان ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آدامس جویدند توانایی بیشتری برای به خاطر آوردن کلمات داشتند. توانایی به خاطر آوردن کلمات در افرادی که در این آزمایش آدامس نمی جویدند در حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد کمتر از افرادی بود که آدامس می جویدند.
یکی دیگر از فرضیه ها در مورد چرایی تأثیر جویدن آدامس بر حافظه مربوط به انگیختگی ناشی از جویدن است. در حقیقت جویدن آدامس باعث تحریک ناحیه ی ذخیره ی خون در مغز شده و فعالیت آن را افزایش می دهد. در نتیجه ی این امر کارایی مغز در آزمون های مربوط به توجه و حافظه بهبود می یابد.

چشم های خود را به راست و چپ حرکت دهید

یکی از تحقیقات صورت گرفته در ارتباط با عملکرد مغز نشان می دهد که افرادی که همه روزه پس از بیدار شدن چشم های خود را برای دست کم ۳۰ ثانیه به سمت راست و چپ حرکت می دهند، به طور متوسط ۱۰ درصد عملکرد بهتری در فراخوانی وظایف خود دارند. این فعالیت، یعنی حرکت دادن چشم ها به سمت راست و چپ علاوه بر این دست کم ۱۵ درصد از حافظه ی کاذب می کاهد.
علت تأثیر حرکت دادن چشم به سمت راست و چپ بر روی حافظه به درستی و دقیقاً مشخص نیست، با این حال پژوهشگران بر این باورند که حرکت افقی چشم ها باعث می شود تا نیمکره های مغز فعال شده و ارتباط بین آن ها بهتر برقرار گردد.
در مورد حرکت چشم ها به عقب و جلو و تأثیر آن بر حافظه نیز تنها می توان گفت که نتیجه ی این کار بر حافظه ناشناخته است اما انجام آن باعث آسیب دیدن فرد نخواهد شد.

چرت بزنید!

محققان در یکی از آزمون های مربوط به عملکرد حافظه متوجه شدند که عملکرد افرادی که پیش از آن آزمون در حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت خوابیده بودند، ۵ برابر بهتر از دیگران بود.
تا کنون مطالعات بسیاری در مورد تأثیر و نقش خواب بر عملکرد مغز و حافظه صورت گرفته است. دانشمندان بر این باورند که بین خواب شبانه با پاکسازی مغز و تثبیت حافظه ارتباط وجود دارد.
علاوه بر این پژوهشگران دریافته اند که این احتمال وجود دارد که خوابیدن پس از فراگیری یک موضوع در به خاطر سپاری آن نقش داشته باشد. در یکی از آزمایش های انجام شده در این ارتباط مشخص شد که موش هایی که پس از فراگیری یک فعالیت خوابیده بودند، نسبت به موش هایی که نخوابیده بودند، در مناطق کلیدی مغز خود دارای رشد سلول های دندریتیک بیشتری بودند. این سلول ها وظیفه ی عرضه ی آنتی ژن و سلول های فرعی در دستگاه ایمنی بدن را بر عهده دارند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *