کاغذ هوشمند برقی که نشت آب را خبر می دهد

کاغذ هوشمند برقی که نشت آب را خبر می دهد
  • 1396/8/17
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

محققان دانشگاه واشنگتن موفق شدند کاغذ هوشمندی بسازند که می تواند شما را از نشت آب باخبر سازد.در شهرها و کارخانه های تولیدی در مقیاس بزرگ، اتفاقی مانند نشت آب در شبکه لوله ها می تواند مشکلات زیادی از جمله تشخیص درست مکان نشتی آب، به آن سازمان تحمیل می کند.

گویا آی تی – “تشکل آمریکایی آب” نشان می دهد که سالانه ،تقریبا حدود یک چهارم میلیون قطع لوله آب در ایالات متحده به وقوع می پیوندد و هزینه ای معادل ۲٫۸ میلیارد دلار در سال خسارت به بار می آورد.

تیمی از دانشگاه واشنگتن با طراحی و ساخت کاغذ «هوشمند» روند زیان دهی نشت آب را کنترل کردند. این کاغذ هوشمند می تواند وجود آب را حس کند. کاغذ دارای پوششی از نانو مواد رسانا است و به عنوان یک سوئیچ عمل می کند. با خاموش و روشن کردن چراغ های ال ای دی یا با به صدا درآوردن سیستم هشدار زنگ خطر، وجود نشت آب را خبر می دهد.

” آنتونی دیچیارا” استادیار علوم دانشگاه واشنگتن در این باره می گوید: به دلیل ماهیت قطبی بودن آب، سنجش نشت آب بسیار دشوار است و روش هایی که هم اکنون استفاده می شود بسیار گران است.

گروهی از دانشجویان دانشگاه واشگنتن به همراه این استادیار توانستند با موفقیت، مواد نانو را که هم به وجود آب حساسیت دارد و هم برق را هدایت می کند، در درون کاغذ جاسازی کنند. کشف این خصوصیت کاغذ کاملا اتفاقی بود. پس از اینکه به طور اتفاقی آب روی کاغذ این دانشجویان، ریخته شد، چراغ ال ای دی خاموش شدند. به این شکل محققان متوجه حساسیت این کاغذ به آب نیز شدند.

هنگامی که آب به کاغذ می رسد، سلول های فیبرینی آن تا اندازه سه برابر بزرگتر می شوند. این انبساط نانومواد رسانایی داخل کاغذ را جابه جا می کند، و در نهایت باعث اختلال در اتصالات الکتریکی شده و چراغ ال ای دی را خاموش می کند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *