معرفی پر سرعت ترین هواپیماهای نظامی تاریخ

معرفی پر سرعت ترین هواپیماهای نظامی تاریخ
  • 1396/8/17
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

سرعت از جمله مؤلفه های مهم در هوانوردی نظامی، و چه بسا مهم ترین مؤلفه، می باشد. در واقع آن هواگردهایی موفق تر هستند که قادر به طی کردن مسافتی طولانی در زمانی بسیار کوتاه باشند و این امر با چه چیزی میسر می شود جز با سرعت؟
جالب است بدانید که برخی هواپیماهای نظامی سرعتشان گاه بیشتر از ۲ ماخ است. با وجود آن که سرعت صوت نسبی است اما به طور کلی می توان گفت ۲ ماخ به معنای ۲ برابر سرعت صوت است. در این نوشتار قصد آن داریم تا به معرفی ده هواپیمای نظامی سرنشین دار برتر جهان از لحاظ سرعت بپردازیم.

۱۰٫ TCR-2:

TCR-2، که نخستین پرواز خود را در سال ۱۹۶۴ تجربه کرد، از دو موتور توربوجت برخوردار بود و به همین سبب قادر به پرواز با سرعت ۲٫۳۵ ماخ بود! TCR-2 به وسیله ی شرکت هوا فضای انگلیسی BAC ساخته شد اما هیچ زمان نتوانست به طور عملی و رسمی مورد استفاده قرار گیرد. جالب است بدانید که این بمب افکن به سبب طراحی بدنه ی خود می توانست حتی به سرعت ۳ ماخ نیز برسد.

۹٫ F-14 تامکت (TomCat):


این جنگنده، در سال ۱۹۷۰ نخستین پرواز خود را تجربه کرد. تامکت، که تولید شرکت آمریکایی گرومن بود، در دوره ی خود بهترین و پیشرفته ترین جنگنده به حساب می آمد. علاوه بر این، پیشرفته ترین کامپیوتر در جهان مخصوص این هواپیما بود به گونه ای که در آن از اولین ریزپردازنده ی جهان، ریز پردازنده ای ۲۰ بیتی، استفاده شده بود.
تامکت از دو موتور توربوفن برخوردار بود و به لطف این دو موتور قادر به رسیدن به سرعت ۲٫۴ ماخ بود!

 

۸٫ F-111 آردوارک (Ardvark):


F-111 آردوارک، که برای نخستین بار در سال ۱۹۶۴ پرواز کرد، همچون یک جنگنده ی بمب افکن، جنگنده ی رهگیر و هواپیمای تهاجمی شناخته می شد و البته توانایی انجام این کارها را نیز داشت. این هواپیما، که توسط شرکت آمریکایی داینامیکس ساخته شده بود، از دو موتور توربوفن برخوردار بود. این دو موتور می توانستند تا سرعت ۲٫۵ ماخ را برای هواپیما به همراه داشته باشند. گفتنی است که F-111 آردوارک از بال های متغیر برخوردار بود و می توانست در شرایط گوناگون، موجب تغییر زاویه ی پس گرایی بال ها شود.

 

۷٫ F-15 ایگل (Eagle):


F-15 ایگل، که نخستین پرواز خود را در سال ۱۹۷۲ تجربه نمود، برخوردار از هواپیمای تهاجمی، چندمنظوره و همچنین جنگنده های برتری هوایی می باشد. این سری هواپیماها، که ساخته ی شرکت آمریکایی مک دانل داگلاس هستند، از دو موتور توربوفن برخوردار بودند و به واسطه ی این نوع موتور می توانستند تا سرعت ۲٫۵ ماخ نیز پرواز کنند. در مورد خانواده ی F-15 ایگل نکته ای جالب و مورد توجه وجود دارد و آن این است که این خانواده در تمامی نبردهای هوایی تاکنون ۱۰۵ پیروی داشته و هیچگونه شکستی نداشته است و به همین سبب به آن عنوان موفق ترین جنگنده ی تاریخ داده اند.
در آخر ذکر این نکته لازم است که F-15 به عنوان اولین هواگرد تاریخ، در سال ۲۰۰۰ توانست آریه فازی فعال APG-63 (V) 2 دریافت کند.

 

۶٫ میگ- ۲۵:

میگ 25
میگ-۲۵ جنگنده ای رهگیر مربوط به دوران جنگ سرد است و نخستین پرواز خود را در سال ۱۹۶۴ تجربه کرد. میگ-۲۵ را به عنوان سریع ترین جنگنده ای که تا به حال قادر به انجام خدمت بوده می شناسند. این هواپیمای ساخت شوروی، از دو موتور توربوجت R-15B-300 برخوردار بود و به واسطه ی این دو موتور می توانست تا سرعت ۳٫۲ ماخ نیز برسد! این سرعت موجب وارد آمدن فشار زیادی به بدنه و موتور می شد و می توانست موجب سقوط هواپیما شود.
بعدها میگ-۲۵ مورد بازسازی یا بهتر بگوییم بهسازی واقع شد و تحت نام میگ-۳۱ در سال ۱۹۸۱ توانست نخستین پرواز خود را تجربه کند. میگ-۳۱ به جای دو موتور توربوجت از دو موتور توربوفن برخوردار بود و با استفاده از رادار آرایه فازی می توانست تا سرعت ۲٫۸۳ ماخ را نیز تجربه کند.

 

۵٫ XB-70 والکیری (Valkyrie):


این هواپیما نیز مربوط به دوره ی جنگ سرد است و نخستین پرواز خود را در سال ۱۹۶۴ تجربه کرده است. XB-70 والکیری بسیار بزرگ و سنگین بود اما در عین حال از سرعت بسیار بالایی برخوردار بود. XB-70 والکیری، که ساخت شرکت آمریکایی نورث امریکن اویشن بود، با وجودی که بیش از ۲۴۶ تن وزن داشت، می توانست تا سرعت ۳٫۱ ماخ را نیز تجربه کند. لازم به ذکر است که والکیری را به عنوان سریع ترین بمب افکن تاریخ می شناسند.

 

۴٫ X-2 استارباستر (Star Buster):

این هواپیما با وجودی که یکی از قدیمی ترین هواپیماهای این فهرست است اما از سرعتی فوق العاده برخوردار بوده است. X-2 استارباستر، که نخستین پروازش را در سال ۱۹۵۵ تجربه کرده است، با استفاده از موتور راکتی خود می توانسته است تا سرعت ۳٫۲ ماخ را نیز تجربه کند!

 

۳٫ A-12:

این هواپیما،که با نام اکس کارت (OXCART) نیز شناخته می شود، تنها یک سال در آمریکا، آن هم برای سازمان سیا، خدمت کرد. A-12، که نخستین پرواز خود را در سال ۱۹۶۲ تجربه کرد، قادر به رسیدن به سرعت ۳٫۳۵ ماخ بوده است. البته در همان دوران جنگنده ای با نام YF-12 بر طبق A-12 طراحی شده بود که البته هیچ گاه به کار گرفته نشد. YF-12 نخستین پرواز خود را در سال ۱۹۶۳ تجربه نمود.

 

۲٫ SR-71 بلک برد (Black Bird):


اس آر ۷۱، که به عنوان سریع ترین هواپیمای سرنشین دار عملیاتی تاریخ از آن یاد می شود، نخستین پرواز خود را در سال ۱۹۶۴ تجربه کرد. این هواپیما دارای رکورد بلندترین پرواز پیوسته و طولانی مدت نیز هست، با پروازی در ارتفاع ۲۶ هزار متری! سرعت این هواپیما در یکی از عملیات های خود در کشور لیبی به ۳٫۵ ماخ رسید و به همین سبب سریع ترین هواپیمای سرنشین دار عملیاتی در تاریخ شناخته شد.

 

۱٫ X-15:

x15
اما رتبه ی اول این فهرست از آنِ هواپیمای تولید شرکت نورث امریکن اویشن با نام X-15 می باشد. این هواپیما، رکورددار بلندترین پرواز تاریخ است با ارتفاع ۱۰۸ هزار متری و به همین سبب گاه به آن هواپیمای فضایی گفته می شود. X-15 از یک موتور راکتی ساخت شرکت ری اکشن موتورز برخوردار بود و توانست در سال ۱۹۶۷ سریع ترین پرواز یک هواپیمای سرنشین دار در تاریخ را به نام خود کند، با سرعت ۶٫۷۲ ماخ، یعنی چیزی حدود ۷۲ هزار کیلومتر بر ساعت!
به این ترتیب X-15 نه تنها رکورد بلندترین پرواز تاریخ بلکه رکورد سریع ترین پرواز تاریخ، البته در میان هواپیماهای سرنشین دار، را در چنگ خود دارد. هواپیمای X-15 که این رکوردها را عموماً به لطف موتور تک راکتی خود، یعنی XLR99-RM-2 به دست آورده است، نخستین پرواز خود را در سال ۱۹۵۹ تجربه کرد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *