قول نمایندگان فیسبوک، گوگل و توئیتر به کنگره آمریکا

قول نمایندگان فیسبوک، گوگل و توئیتر به کنگره آمریکا
  • 1396/8/19
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

از زمان آخرین انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و پیروزی ترامپ، خبرهای ضد و نقیضی درباره دخالتهای پیدا و پنهان روسیه در شبکه های اجتماعی به گوش می‌رسد. خبرهایی که موجب شده تا نمایندگان مجلس آمریکا، نمایندگان فیس بوک، توییتر و گوگل را به کنگره بکشانند تا از صحت و سقم ماجرا مطلع شوند.

گویا آی تی – کنگره به شدت شرکتهای سیلیکون ولی را تحت فشار قرار می‌دهد تا متوجه شود آیا دولت روسیه با کمپینهای اطلاعاتی و اخبار جعلی، رأی دهندگان آمریکایی را تحت تأثیر قرار داده و باعث پیروزی ترامپ در انتخابات شده است؟ البته ترامپ بارها و بارها هرگونه دخالت روسیه را رد کرده است.
روز چهارشنبه و در دومین جلسه کنگره در این رابطه، کولین استرچ، مشاور عمومی فیس بوک، شان ادققت، مشاور عمومی توییتر و کنت واکر، مشاور عمومی گوگل به طور همزمان در کنگره حاضر شدند تا توضیحاتی در این باره ارائه دهند.

مارک وارنر سناتور دموکرات ویرجینیا به مشاوران سه شرکت گفت: « شما اطلاعات و منابع درستی در اختیار ما قرار نداده اید، کمیته اطلاعاتی مجلس سنا از ژانویه این موضوع را مورد بررسی قرار داده بود و ما از نحوه کار شما نگرانیم.»

مشاور فیس بوک در پاسخ به سؤال یکی از دموکراتهای کالیفرنیایی گفت: « شرکت فیس بوک پیوسته در تلاش است تا فرآیند شناسایی تبلیغات را در پلتفرم خود بهبود بخشد.»
فیس بوک روز سه شنبه و در اولین جلسه اعلام کرده بود که حداکثر ۱۲۶ میلیون کاربر آمریکایی این شبکه، طی دو سال اخیر در معرض پستهای تفرقه انگیز سیاسی و اجتماعی که توسط یک شرکت مرتبط با کرملین منتشر شده بود، قرار گرفته اند. از طرف دیگر توییتر نیز ادعا کرد که بیش از ۲۷۰۰ حساب اینترنتی برای ترولها (اوباش اینترنتی) ثبت شده اند که تحت حمایت روسیه قرار دارند و این ترولها هستند که تبلیغات و اخبار جعلی را منتشر کرده اند و در مجموع بیش از ۴۱۴ میلیون نمایش در فیس بوک و توییتر به دست آوردند.
اما جالب است که زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک در بیانیه ای در همین رابطه اعلام کرده است: « ما به خوبی تجارت می‌کنیم و همه چیز را تحت کنترل داریم. همه تلاشمان را می‌کنیم تا مردم را به هم نزدیکتر کنیم. اما به اهمیت امنیت جامعه نیز واقفیم و هیچ گاه آن را فدای رسیدن به سود بیشتر خودمان نمی‌کنیم. ما جداً پیگیر جلوگیری از سوء استفاده های اینترنتی هستیم و به صورت مستمر در حوزه امنیت سرمایه گذاری می‌کنیم.»

در بخش دیگری از این جلسه، نمایندگان به این مسئله پرداختند که آیا قوانین و مقررات موجود برای جلوگیری از دستکاری اطلاعات و جاسوسی کافی است یا باید قوانین جدیدتر و سخت گیرانه تری وضع شود.
مشاور فیس بوک در این رابطه گفت: « قوانین بیشتر لازم نیست چراکه شرکت ما اقدامات پیشگیرانه ای را در دستور کار قرار داده است.»
اما مشاور گوگل از وضع قوانین بیشتر استقبال کرد و اعلام کرد که شرکتش مایل است در طراحی و وضع قوانین جدید، با قانون گذاران همکاری کند. نماینده توییتر نیز با وضع قوانین جدید موافقت کرد اما خواستار همکاری شرکتش با نمایندگان مجلس شد تا قوانین به خوبی تنظیم شوند.
در همین رابطه نماینده ای دموکرات گفت: « باید قوانینی وضع شوند تا تبلیغات سیاسی دولتهای خارجی را در شبکه های اجتماعی ممنوع کند و همچنین افرادی که به انتشار این تبلیغات کمک می‌کنند، توسط شبکه های اجتماعی معرفی شوند و فعالیتهای مرتبط مخرب افشا شوند.»

در همین راستا فیس بوک ادعا کرد شفافیت بیشتری را برای تبلیغات سیاسی در نظر خواهد گرفت و توییتر نیز اعلام کرد قصد دارد تبلیغات از سایتهای خبری روسیه را مسدود کند.
اما این ادعا هم نتوانست نگرانی قانون گذاران را به طور کامل برطرف کند و آنها همچنان خواهان پیگیری و حساسیت به خرج دادن بیشتر شرکتها شدند.
وارنر در بیانیه ای اعلام کرد:« ما باید قبول کنیم که قوانین فعلی کافی نیستند و نمی‌توانند به همه تهدیدها و خطرات واکنش نشان دهند. ما یقین داریم که دشمنان خارجی و سازمانهای تروریستی در حال مطالعه و تحقیق روشهای نوین و اقدامات متعدد بر علیه ما هستند.»
در همین رابطه نمایندگان فیس بوک و توییتر اذعان داشتند که از اوایل سال ۲۰۱۵ شاهد دخالتهای روسیه بوده اند که البته این اعتراف باعث شد چند تن از نمایندگان، آنها را مورد سرزنش قرار دهند. یکی از نمایندگان گفت: «شما در انتخابات گذشته خوب عمل نکردید، کنگره برای شما حق حفاظت قانونی قائل شده است. اما این حق برای حفظ امنیت و جلوگیری از دخالتها و توطئه های دشمنان به شما تعلق گرفته است.»

نمایندگان هر سه شرکت اعتراف کردند که در این رابطه باید بهتر از قبل عمل کنند. البته شرکتها راههایی برای بهبود وضعیت موجود نیز ارائه کردند. مثلاً نماینده گوگل گفت که شرکتش قرار است آرشیوی ایجاد کند تا بتوان فهمید تبلیغات دقیقاً کار چه کسانی است و چه افرادی از آن حمایت می‌کنند. همچنین با استفاده از الگوریتم جدیدی قصد مبارزه با اخبار جعلی را دارد. از طرف دیگر توییتر نیز در تلاش است تیمی با کیفیت ایجاد کند تا بازیگران عرصه سیاست که به انتشار اطلاعات غلط دامن می‌زنند را به طور خودکار شناسایی کرده و کارشان را متوقف سازد. نماینده فیس بوک نیز ادعا کرده است این شرکت ۱۰۰۰۰ کارمند جدید، تنها برای فعالیت در زمینه ایمنی و امنیت اطلاعات، به پرسنل خود افزوده است. همچنین قصد دارد ارسال و دریافت اطلاعات سیاسی را شفافتر از گذشته زیر ذره بین خود داشته باشد.
اما با وجود همه اینها رئیس کمیته اطلاعات سنا که جمهوری خواهی از کارولینای شمالی است در پایان جلسه به نمایندگان سه شرکت هشدار داد: «اگر نتوانید دخالتهای روسیه و سایر دشمنان ما را کاهش دهید و یا در تلاشهایتان توفیقی مشاهده نشود، با عواقب سنگینی مواجه خواهید شد.»

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *