جایگاه زبان فارسی در وب و اینترنت + جدول

جایگاه زبان فارسی در وب و اینترنت + جدول
  • 1396/8/21
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

زبان فارسی با رشد چشم‌گیر در سال‌های اخیر به رتبه‌ی یازدهمین زبان پرطرفدار وب دست یافته است.براساس تازه‌ترین گزارش W3Tech نوامبر سال ۲۰۱۷ زبان فارسی به یازدهمین زبان پرکاربرد در وب رسیده است و حالا ۱.۷٪ از تمام وب‌سایت‌های دنیا به شهد فارسی آراسته است.

گویا آی تی – این رشد در حالی است که فارسی اکنون یک رتبه بالاتر از زبان ترکی و ۵ رتبه بالاتر از زبان عربی قراردارد و به این‌ترتیب محبوب‌ترین زبان منطقه غرب آسیا و خاورمیانه در شبکه جهانی وب محسوب می‌شود.

زبان فارسی حدفاصل سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ سهم خود را از ۰.۶٪ به ۱.۷٪ افزایش داده است.

نمودار سهم زبان فارسی در وب از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷

این آمار نشانه تعداد وب‌سایت‌هایی است که از یک زبان استفاده می کنند، بدیهی است که سهم زبان انگلیسی در وب بیش از هر زبان دیگری است. زبان انگلیسی به تنهایی ۵۱.۲٪ از محتوای وب را شامل می‌شود و البته این مقدار به نسبت سال ۲۰۱۱ کاهش داشته است.


سهم بالاتر برای یک زبان در وب نه تنها نشانه زنده‌بودن و میزان فراگیری آن زبان محسوب می‌شود بلکه نشانه‌ای از توسعه وب و صنایع و توانایی های وابسته به آن نیز محسوب می‌شود. زبان فارسی بدون ده‌ها میلیون کاربر اینترنت و جامعه‌ی قدرتمندی از برنامه‌نویسان، روزنامه‌نگاران، وبلاگ‌نویسان و تولیدکنندگان فکر و محتوا نمی توانست به این موفقیت دست‌یابد.

از سوی دیگر گسترش زبان‌های غیر انگلیسی در وب به معنای تنوع محتوایی وب و تلاش فرهنگ‌های مختلف برای روزآمدسازی خود است و از این جهت نیز رشد شتابان فارسی در وب نویدبخش توانایی محتوایی ایران است.

نمودار زیر به درک بهتر از وضعیت زبان‌های مهم غیر انگلیسی، کمک می کند و افت و خیر این زبان‌ها را در وب نشان می‌دهد.


رشدسرعت و گسترش دسترسی به اینترنت در کنار بنیه قوی فرهنگی و علمی زبان فارسی و همچنین سیاست‌گذاری کشور برای توسعه خدمات و اطلاع‌رسانی مبتنی بر وب را می توان از مهمترین عوامل این پیش‌رفت به حساب آورد.

در حالی که این دستاورد مهم برای وب‌فارسی از چشم رسانه های مطرح دورمانده است سایت ترابرد این موفقیت را به تمام دست اندرکاران وب فارسی تبریک می گوید.

جدول زیر نیز وضعیت افت و خیر ۲۵ زبان برتر وب را حدفاصل سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ به نمایش می گذارد:

در جدول فوق سهم زبان ترکی از سال ۲۰۱۱ تا کنون به نسب ثابت مانده است اما نکته عجیب کاهش ۵۰٪ از سهم زبان عربی است. هرچند دلیل دقیقی برای این افت نمی توان برشمرد اما شاید بتوان این کاهش‌سهم را به جنگ‌های فراوانی که در سال‌های اخیر گریبان بسیاری از کشورهای عربی را گرفته است نسبت داد. به احتمال، شرایط فوق‌العاده و جنگ‌زدگی توسعه وب‌عربی را محدود کرده است و این زبان در برابر رشد پرشتاب سایر زبان‌ها دچار عقب‌فتادگی شده است.

در همین زمان رشد زبان روسی نیز بیش از هر زبان دیگری چشم‌گیر است. زبان روسی موفق شده است برتری قابل توجهی به نسبت زبان‌های قدرت‌مندی چون آلمانی و فرانسوی بدست آورد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *