دستگاه سونوگرافی جیبی ساخته شد

دستگاه سونوگرافی جیبی ساخته شد
  • 1396/8/22
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

اوایل سال جاری، دکتر جان مارتین، متخصص جراحی عروق، حین آزمایش بالینی دستگاه سونوگرافی جیبی باتِرفِلای آی‌کیو (Butterfly IQ) به وجود توده‌ای سرطانی در گلوی خود پی برد. این دستگاه سونوگرافی ساخت شرکت استارت‌آپی باتِرفِلای نِتوُرک (Butterfly Network) است و وقتی به گوشی آیفون وصل می‌شود، داخل بدن را در قالب تصاویر سیاه و خاکستری به نمایش می‌گذارد.

گویا آی تی – تخصص دکتر مارتین در حوزه‌ تشخیص سرطان نیست، اما می‌دانست توده‌ سیاهی که دستگاه تشخیص داده بود، توده‌ای عادی نیست و خبر از سرطان سلول سنگفرشی می‌دهد.

Butterfly IQ

دستگاه سونوگرافی به طورکلی از طریق گسیل صوت به داخل بدن و دریافت بازخورد اصوات کار می‌کند. امواج صدا در دستگاه‌های سونوگرافی معمولا با کریستال‌های ارتعاشی ایجاد می‌شود. این در حالی است که باتِرفِلای برای ایجاد امواج صدا در عوض از ۹۰۰۰ طبلک فوق‌ریز کاشته‌شده روی یک تراشه نیمه‌هادی استفاده می‌کند. کمپانی سازنده ادعا می‌کند بهره‌گیری از فناوری نیمه‌هادی در ساخت این دستگاه تا حد زیادی از قیمت نهایی آن می‌کاهد. باتِرفِلای آی‌کیو طبق آخرین گزارش منتشر شده، تا پایان سال جاری با قیمت فقط حدود ۲۰۰۰ دلار (تقریبا هشت میلیون تومان) به بازار عرضه خواهد شد. در حال حاضر هیچ محصول دیگری با کارکرد مشابه با چنین قیمت پایینی در بازار در دسترس نیست. به گفته دکتر مارتین که عضو تازه ملحق‌شده به این استارت‌آپ است، باتِرفِلای آی‌کیو مختص مصارف شخصی است و به افراد اجازه می‌دهد براحتی با این دستگاه بتوانند تمام قسمت‌های بدنشان را اسکن کنند. البته شکی نیست که وضوح تصویر تولیدی این محصول را نمی‌توان با دستگاه‌های سونوگرافی غول‌پیکری مقایسه کرد که باید حتما توسط متخصصان این امر استفاده شود.
باتِرفِلای نِتوُرک را جاناتان روتِربِرگ، متخصص اِعمال فناوری نیمه‌هادی در حوزه‌ زیست‌شناسی در سال ۱۳۹۰/ ۲۰۱۱ تأسیس کرد. این شرکت درحال حاضر در تلاش است باتِرفِلای آی‌کیو را به نرم‌افزار هوش مصنوعی مجهز کند تا افراد مبتدی بتوانند استفاده بهینه‌تری از این وسیله داشته باشند. شرکت مذکور حتی سعی دارد نرم‌افزار این محصول را تا سال آینده به درجه‌ای از ارتقا برساند که امکان محاسبه خودکار خون پمپاژشده قلب یا تشخیص بیماری‌هایی مانند آنوریسم آئورت نیز با آن فراهم شود. در هر صورت، باتِرفِلای آی‌کیو صرفا یک دستگاه سونوگرافی عادی نیست، بلکه در مجموع مانند دریچه‌ای است که با هزینه‌ ناچیز به ما امکان می‌دهد داخل بدنمان را مشاهده کنیم و به تفسیر آنچه می‌بینیم نیز دسترسی داشته باشیم.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *