آشنایی با توپ لیزری دراگون فایر

آشنایی با توپ لیزری دراگون فایر
  • 1396/8/23
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

وزارت دفاع بریتانیا برای مقابله با تهدیدهای نوین میدان نبرد دریایی دست به طراحی توپ لیزری دراگون فایر زده است که با تابش پرتوی لیزر به سمت هدف آن را نابود می‌کند.

گویا آی تی – توپ لیزری دراگون فایر (DragonFire) که با نام LDEW CDP نیز شناخته‌ می‌شود، یکی از جدیدترین جنگ افزارهای ساخت بریتانیا است که توسط کمپانی دفاعی انگلیسی کینتیک (QinetiQ) توسعه یافته است. پیش‌نمونه این توپ تا سال ۲۰۱۸ آماده شده و آزمایش‌هایش نیز از همان سال آغاز می‌شوند. کارآزمایی میدانی توپ نیز از سال ۲۰۱۹ توسط ارتش بریتانیا انجام می‌‌شود. این توپ پس از پذیرفته شدن در ارتش ممکن است روی ناوشکن‌های پیشرفته نیروی دریایی بریتانیا از کلاس تایپ ۴۵ نصب شود.
البته ناگفته نماند طراحی، ساخت و توسعه این توپ توسط یک کنسرسیوم متشکل از ۷ کمپانی به رهبری کمپانی هوافضا، دفاعی و امنیتی MBDA و به سفارش آزمایشگاه علوم و فناوری دفاعی بریتانیا (Dstl) صورت می‌گیرد. مبلغ این قرارداد نیز ۳۰ میلیون پوند است. برترین متخصصان و دانشمندان در زمینه‌های الکترواپتیکال الکترونیک در این پروژه گرد هم آمده‌اند تا جنگ افزاری نوین برای نیروهای مسلح بریتانیا بسازند.
توپ لیزری دراگون فایر

یکی از مزیت‌های اصلی این توپ تطبیق‌پذیری بالا و امکان تغییر میزان اثرگذاری آن است. به این معنی که بر اساس سناریوی درگیری، توپ لیزری دراگون فایر می‌تواند توان پرتوی لیزر خروجی خود را تغییر دهد. با این کار توپ می‌تواند هدف را تعقیب کند،‌ و یا با تاباندن پرتوی هشدار به آن اخطار بدهد، و یا سنسورهای آن را کور کند، و یا به هدف آسیب جدی وارد کند و یا در نهایت با تابش پرتوی پرقدرت آن را کاملا نابود کند.
بیشینه توان خروجی این توپ بیش از ۵۰ هزار وات است. این توپ با متمرکز کردن مستقیم انرژی لیزر روی هدف آن را ذوب کرده و نابود می‌کند. با استفاده از لیزر، هدف هر اندازه سریع و مانورپذیر نیز باشد، باز هم توان فرار از دست پرتوهای پرسرعت لیزر را نخواهد داشت.

نمونه زمین‌پایه توپ لیزری دراگون فایر
دراگون فایر از فناوری ترکیب یکپارچه‌ساز پرتوهای لیزری برای تولید پرتوی پرقدرت بهره می‌برد و قادر به تولید پرتوی خروجی با توان چند ده هزار وات است. بر اساس نیاز و شرایط نبرد، کاربر می‌تواند توان پرتوی خروجی را کاهش یا افزایش دهد. یکی دیگر از مزایای فناوری ترکیب یکپارچه‌ساز پرتوهای لیزری، امکان تولید پرتوی خروجی با قدرت بالاتر برای مقابله با اهداف سخت‌تر، کاهش زمان درگیری با هدف و همچنین افزایش برد آتش است.
فناوری فیبر لیزری نیز یکی دیگر از تکنولوژی‌های اساسی به‌کاررفته در این توپ لیزری است. دو فناوری فیبر لیزری و ترکیب یکپارچه‌ساز پرتوهای لیزری در ترکیب با یکدیگر سبب پدید آوردن یک منبع تولید پرتوهای لیزر با دقت و قدرت بسیار بالا می‌شوند که توپ لیزری دراگون فایر با استفاده از آن می‌تواند با اهداف ثابت و متحرک درگیر شود.
البته ناگفته نماند دراگون فایر یک توپ لیزری با برد کوتاه است. این توپ می‌تواند برای نقش‌های پدافند هوایی کوتاه برد علیه هواگردهای گوناگون اعم از سرنشین‌دار و بدون سرنشین و


همچنین مقابله با شناورهای سبک دشمن به کار رود. گرچه نقش اصلی آن دفاع نزدیک نقطه‌ای علیه موشک‌های ضد کشتی است. نمونه خشکی‌پایه آن نیز برای نقش ضد مهمات (نابودی گلوله‌های خمپاره، توپخانه و راکت) کاربرد دارد. یکی دیگر از کاربردهای مهم این توپ، مقابله با حمله زنبوری پهپادهاست.
بخش هدایتگر پرتوی لیزر در این توپ وظیفه بهینه‌سازی پرتوهای لیزر را نیز برعهده دارد تا توپ در شرایط آب و هوایی متفاوت، بهترین کارایی را داشته باشد. در غیر این صورت در شرایط آب و هوایی متفاوت،‌ به ویژه شرایط بد جوی، بخش زیادی از انرژی لیزر هدر می‌رفت.


بخش هدایتگر پرتوی لیزر توسط کمپانی هوافضا، دفاعی و امنیتی ایتالیایی لئوناردو (Leonardo) ساخته شده است. این بخش به همراه گسیل دهنده لیزری و سیستم الکترواپتیکال (برای شناسایی و تعقیب هدف) که هر دو ساخت کینتیک هستند، یکپارچه شده و درون یک برجک متحرک نصب شده‌اند. بخش فرماندهی و کنترل (C2) و سیستم پردازش تصویر این سامانه پدافندی نیز توسط MBDA ساخته شده است.
از مزایای این توپ لیزری در مقایسه با دیگر سلاح‌های قابل نصب روی شناورهای رزمی می‌توان به کم‌هزینه بودن آن اشاره کرد. مثلا برای مقابله با یک موشک کروز ضد کشتی، به جای شلیک یک موشک چند ده هزار پوندی، می‌توان از توپ لیزری استفاده کرد که شلیک آن کمتر از یک پوند هزینه دارد.
توپ لیزری دراگون فایر
عدم محدودیت مهمات نیز از دیگر مزایای توپ لیزری است. این‌گونه جنگ افزارها تا زمانی که نیاز به الکتریسیته و خنک کاری آنان فراهم شود، قادر به شلیک پیوسته و نامحدود هستند. حسن دیگر نیز وزن کم است. یک توپ لیزری وزنی کمتر از یک پرتابگر موشک دارد، ضمن این‌که نیاز به ذخیره فیزیکی مهمات نداشته که این امر نیز خود سبب کاهش وزن می‌شود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *