TrueTear؛ گجتی که اشکتان را در می آورد!

TrueTear؛ گجتی که اشکتان را در می آورد!
  • 1396/8/23
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

محققان دستگاهی ساختند که از طریق بینی اعصاب را تحریک کرده و باعث ساخت اشک و درمان احتمالی سندرم خشکی چشم می‌شود.

گویا آی تی – دستگاه “TrueTear” که یک محرک عصبی است، یک عصب را در حفره بینی تحریک می‌کند و موجب می‌شود که اشک از چشم‌ها جاری شود.

سندرم خشکی چشم یک حالت آزاردهنده است که زمانی رخ می‌دهد که چشم‌ها به اندازه کافی اشک تولید نمی‌کند.خشکی چشم به علت کاهش یا فقدان مزمناشک و رطوبت سطح چشم ایجاد می‌شود. این وضعیت ممکن است سبب تحریک و ناراحتی خفیف ولی دائمی یا التهاب قسمت قدامی چشم شود.

truetear

به طور معمول افراد مبتلا، به ریختن قطره‌ها یا داروهای دیگر توصیه می‌شوند تا چشمان‌شان خشک نباشد.اما به تازگی، محققان موسسه چشم سینسیناتی، یک گجت جدید را آزمایش کرده‌اند که شما آن را در بینی خود قرار می‌دهید و اشک تولید می‌کند.

این گجت امید به بهبود خشکی چشم، بدون دارو را افزایش داده است.این دستگاه به نام TrueTear توسط مهندس زیست پزشکی مایکل آکرمان طراحی شده است.

این گجت متشکل از یک باتری و نوک یک بار مصرف است. نوک این دستگاه دو زبانه ژلی دارد که به راحتی وارد بینی می‌شود.

هنگامی که دستگاه تا آنجا که می‌تواند به آسانی حرکت کند، وارد بینی می‌شود، کاربر دستگاه را روشن می‌کند و باعث می‌شود تا یک عصب در حفره بینی تحریک شود. این کار به نوبه خود سبب ایجاد اشک چشم می‌شود.در مطالعه اخیر، از ۹۷ داوطلب با خشکی چشم شدید و خفیف خواسته شد تا TrueTear را برای مدت ۱۸۰ روز استفاده کنند. آزمایشات انجام شده قبل و بعد از تحریک بینی، نشان داد که استفاده از دستگاه باعث افزایش سطح اشک‌سازی چشم می‌شود.

علاوه بر این، اشک‌هایی که تولید می‌شدند “کامل” بودند، به این معنی که آنها شامل تمام عناصر موجود در اشک طبیعی بودند.گاهی اوقات افرادی که دارای خشکی چشم هستند، اشک‌های کافی تولید می‌کنند، اما اشک آنها مواد لازم و کلیدی را مانند روغن و پروتئین‌ ندارد.

این مطالعه به سرپرستی پروفسور ادوارد جی هالند انجام شد و در صد و بیست و یکمین نشست سالانه آکادمی چشم پزشکان آمریکایی ارائه شد.احساس خشکی، سوزش، خراشیدگی و کاهش دید گذرا که معمولا با چند بار پلک زدن برطرف می‌شود از علائم خشکی چشم هستند. پزشک ممکن است برای تایید بیماری میزان اشک را اندازه‌گیری کند.

در بعضی بیماران گاهی خشکی زیاد چشم باعث تحریک بیش از حد جزء آبکی اشک شده و منجر به آبریزش چشم می‌شود. گاهی نیز بیمار احساس وجود جسم خارجی در چشم می‌کند.در این بیماری اشک به میزان کافی یا با ترکیب مناسب تولید نمی‌شود. همچنین ممکن است به دلیل وضعیت غیرطبیعی پلک‌ها یا ترکیب نامناسب اشک به سرعت تبخیر شود.

علل خشکی چشم متفاوت است. بسیاری از اوقات با افزایش سن در برخی افراد به ویژه خانم‌ها میزان ترشح اشک کم شده و این علائم ایجاد می‌شود. گاهی ممکن است از عوارض داروها مثل ترکیبات آنتی‌هیستامین، ضد افسردگی، ضد فشار خون و غیره باشد.این بیماری ممکن است در جاهای گرم و خشک، بادخیز و پر گرد و غبار نیز ایجاد شود.

از دیگر دلایل می‌توان به کم پلک زدن نیز اشاره کرد. مثلا به هنگام کار مداوم با رایانه یا بیماران مبتلا به پارکینسون که تعداد دفعات پلک‌زدنشان کم است، اشک به مقدار زیادی تبخیر شده و سطح چشم خشک می‌شود.خشکی چشم گاهی یک علامت بیماری سیتمیک مثل لوپوس، آرتریت روماتوئید، روزاسه یا سندروم شوگرن است.استفاده طولانی از لنز تماسی نیز از علل دیگر است.در مطالعات اخیر استعمال دخانیات نیز جزو عوامل موثر در خشکی چشم شناخته شده است.

TrueTear توسط شرکت “Allergan” تجاری‌ سازی شده است و تنها با نسخه پزشک قابل دسترسی است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *