آموزش قطع اتصال مخفیانه ی کامپیوتر به برخی سایت ها

آموزش قطع اتصال مخفیانه ی کامپیوتر به برخی سایت ها
  • 1396/8/24
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

در دنیای امروز به سبب آن که اغلب کامپیوترها بیشتر اوقات از اینترنت استفاده می کنند، خواه ناخواه به برخی وب سایت ها متصل می شوند. متصل شدن کامیپوتر به وب سایت ها، اگر چه نه همیشه، اما گاهی ممکن است خطراتی را برای کاربر آن به همراه داشته باشد. برخی از این اتصالات می توانند مخرب باشند و به عنوان نوعی ابزار جاسوسی مورد استفاده قرار گیرند و برخی دیگر نیز ممکن است بدون اجازه ی کاربر از اینترنت او استفاده نمایند. در این نوشته قصد داریم قطع کردن اتصال به سایت هایی که نمی خواهید به آن ها وصل باشید را آموزش دهیم.

استفاده از PowerShell یا Command Promp برای آگاهی از اتصال کامپیوتر به وب سایت ها

در این روش با استفاده از دستور netstat فهرستی از همه ی اتصالات کامپیوتر طی یک دوره ی مشخص به کاربر ارائه می گردد. در تمامی نسخه های ویندوز پی سی می توان از این روش استفاده کرد.

برای استفاده از PowerShell در گام نخست لازم است آن را به شکل Run As Asministrator اجرا نمایید. برای این کار دکمه های Windows+X را به صورت همزمان فشار داده و گزینه ی PowerShell (Admin) را انتخاب نمایید. روش دیگر برای اجرای PowerShell به صورت Run As Asministrator این است که در قسمت جست و جوی منوی Start کلمه ی PowerShell را تایپ کنید و سپس با راست کلیک کردن بر روی آن گزینه ی Run As Asministrator را انتخاب نمایید.
اگر می خواهید از رابط کاربری Command Promp استفاده کنید، عیناً روش فوق را برای این رابط به کار بگیرید.
پس از آن که PowerShell یا Command Promp را به صورت Run As Asministrator اجرا نمودید، با پنجره ای مواجه خواهید شد که لازم است در آن دستورات لازم را تایپ کنید. در این قسمت عبارت زیر را وارد نمایید:

Netstat –abf 5 > activity.txt

در دستور Netstat از چهار اصلاح کننده استفاده شده است. a- همه ی پورت ها و اتصالات شنونده، یعنی تمامی پورت هایی که منتظر دریافت اطلاعات هستند، را به کاربر نشان می دهد. گزینه ی b- نشان می دهد که کدام اتصال به نتیجه رسیده است. f- با اختصاص دادن یک نام DSN به هر اتصال باعث می شود تا کاربر بهتر متوجه شود که آن اتصال مربوط به کجاست. در آخر ۵ به معنی در نظر گرفتن ۵ ثانیه برای هر اتصال است، بدین ترتیب شناسایی اطلاعات بهتر صورت خواهد گرفت. < نیز باعث می شود تا حاصل بررسی در یک فایل متنی به نام activity.txt ذخیره شده و در اختیار کاربر قرار گیرد.
پس از نوشتن دستوری که ذکر شد، چند دقیقه منتظر مانده و سپس دکمه های Ctrl+C را فشار دهید. با فشار دادن کلیدهای Ctrl+C عملیات ضبط دیتا متوقف می گردد. پس از توقف عملیات ضبط دیتا، عبارت activity.txt را نوشته و Enter را فشار دهید. پس از این کار فایلی از طریق برنامه ی نوت پد در اختیار شما قرار خواهد گرفت که در آن تمامی اتصالات کامپیوتر شما نشان داده شده است. این فایل در مسیر Windows/System32 ذخیره می شود، برای مشاهده ی مجدد آن می توانید به این آدرس مراجعه نمایید.
اتصالاتی که در فایل متنی برای شما نمایش داده خواهد شد، تمامی پردازش هایی است که کامپیوتر شما با استفاده از اینترنت، در بازه ی زمانی مورد نظرتان، انجام داده است. ایمیل ها، مرورگرها و کلاینت ها از جمله مواردی هستند که پردازش مربوط به آن ها در این فهرست نشان داده می شود. در صورتی که در این فهرست با نامی نا آشنا یا مشکوک مواجه شدید، آن عبارت را با افزون عبارت What is به ابتدای آن در گوگل مورد جست و جو قرار دهید. از آن جا که قطع اتصال هر وب سایت با کامپیوتر با توجه به محتویات آن متفاوت است، توصیه می شود برای آگاهی از چگونگی قطع این اتصال، اطلاعات مورد نیاز خود را در گوگل سرچ نمایید.

 

استفاده از روش TCPView برای بررسی اتصالات فعال کامپیوتر با وب سایت ها

ابزار TCPView به کاربر اجازه می دهد تا در زمان کوتاهی از اتصالات کامپیوتر خود با اینترنت آشنا شده، آن ها را در صورت لزوم قطع نموده و اطلاعات بیشتری در مورد هر کدام به دست آورد. این ابزار در مجموعه ی ابزار SysInternals قرار دارد.
تمامی روش های ارائه شده در این نوشته برای آگاهی از اتصالات کامپیوتر با وب سایت ها کارایی دارند. با این حال توصیه می کنیم اگر قصد دارید از مشکلات اتصالات آگاهی پیدا کنید و در مورد آن ها اطلاعات کسب نمایید، از روش استفاده از TCPView استفاده کنید.
نکته ای که توجه با آن ضروری است این است که تمامی اتصالات نشان داده شده در فایل متنی خروجی، نشانگر اتصالات حال حاضر کامپیوتر شما نمی باشد. چنانچه اتصالی بر روی وضعیت TIMW_WAIT باشد، بدین معنی است که اتصال کامپیوتر با آن تمام شده و داده ای بین دو منبع تبادل نمی شود. چنین حالتی عموماً زمانی پیش می آید که پس از اتصال های مختلف TCPView را اجرا کرده باشید. در صورتی که بتوانید تا جای ممکن اتصالات را قطع کنید و مدت زمان بیشتری هم صبر نمایید، با لیست کوتاه تری روبرو خواهید شد.

 

استفاده از روش CurrPoerts برای چک کردن اتصال کامپیوتر با وب سایت ها

یکی دیگر از ابزارهای رایگان برای بررسی اتصالات کامپیوترها استفاده از روش CurrPoerts است. با استفاده از این روش می توانید پورت های باز UDP و TPC/IP را مشاهده نمایید. این ابزار پردازش های صورت گرفته برای باز کردن هر پورت را نشان داده و امکان بستن آن ها را برای کاربر فراهم می سازد. این ابزار علاوه بر این به کاربر امکان می دهد تا در صورت نیاز اطلاعات را در قسمتی مجزا کپی کرده و با فرمت های مختلف ذخیره نماید.
یکی دیگر از قابلیت های CurrPoerts این است که امکان مرتب کردن ستون های مرتبط با پورت ها در صفحه ی اصلی و مشاهده ی آن ها را با ترتیب دلخواه، برای کاربر فراهم می سازد. برای مرتب کردن ستون ها باید بر روی هدر هر ستون کلیک نمایید.
این روش در تمامی نسخه های ویندوز قابل استفاده است. البته برای نسخه ی ۶۴ بیتی لازم است تا فایلی جداگانه را دانلود نمایید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *