کنترل تلویزیون با استکان چای!

کنترل تلویزیون با استکان چای!
  • 1396/8/25
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

بزودی شاید دیگر نیاز نباشد برای بلند کردن صدای تلویزیون یا تغییر کانال به دنبال کنترل از راه دور بگردید.بزودی شاید دیگر نیاز نباشد برای بلند کردن صدای تلویزیون یا تغییر کانال به دنبال کنترل از راه دور بگردید. فناوری جدید تشخیص حرکت به ما امکان می‌دهد این کار را با استفاده از اشیای معمولی مانند استکان، میز یا صندلی انجام دهیم.

گویا آی تی – این فناوری جدید مچپوینت (Matchpoint) نام دارد و امکان انتخاب اشیای مختلف یا حتی بخشی از بدن برای کنترل عملکردهای مختلف تلویزیون را برای کاربر فراهم می‌سازد. برای آغاز به کار با این فناوری ابتدا باید تلویزیون آیکون‌های مربوط به عملکردهای مختلف (نظیر تنظیم صدا یا تغییر کانال) را نمایش دهد. کاربر یکی از این آیکون‌ها را انتخاب می‌کند و سپس با انگشت خود تصویری مشخص (مثلا یک دایره ساعتگرد) را روی شیء مورد نظر رسم می‌کند. به این ترتیب حرکت مورد نظر به عنوان فرمان انجام عملکرد مرتبط با آن ثبت می‌شود. البته این حرکت باید در برابر دوربین ویژه‌ای که بخشی از این فناوری است انجام شود و شرط اجرای فرمان نیز دیده شدن حرکت توسط این دوربین است.

البته شاید حرکات روزمره ما با حرکات ذخیره شده به عنوان فرمان عملکرد وسیله مورد نظر یکسان باشد. در این صورت چه باید کرد؟ پژوهشگرانی که این فناوری را طراحی کرده‌اند پیشنهاد می‌کنند حرکاتی که به عنوان فرمان انتخاب می‌کنیم به‌گونه‌ای باشد که احتمال انجام آن به صورت روزمره بسیار اندک باشد. برای نمونه بندرت ممکن است در روز بخواهیم دایره‌ای ساعتگرد را با انگشت‌رسم کنیم.

البته کاربردهای این فناوری قرار نیست به خانه‌های ما محدود شود و شاید بزودی شاهد استفاده از آن در مکان‌های دیگری نظیر اتاق عمل باشیم. پزشکان در برخی جراحی‌های پیچیده نیاز دارند اطلاعات مشخصی را روی نمایشگر مشاهده کنند. در این صورت نصب این فناوری می‌تواند کار را برای جراحان آسان‌تر کند.

همچنین افراد کم‌توان جسمی که در استفاده از تجهیزات مختلف دچار مشکل هستند نیز می‌توانند از این فناوری بهره‌مند شوند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *