توپولوف TU-160؛ پرواز جنگنده جدید هسته ای روسیه

توپولوف TU-160؛ پرواز جنگنده جدید هسته ای روسیه
  • 1396/8/28
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

روسیه اعلام کرد درآینده ای نزدیک از جنگنده غول پیکر متعلق به اتحاد جماهیر شوروی موسوم به توپولوف TU-160 که برای تسخیر آسمان نبردهای مدرن کاملا از نو باز طراحی و به ابزارهای جدید مجهز شده است، رونمایی خواهد کرد.

«دیمتری راگازین»، معاون نخست وزیر روسیه پنج شنبه هفته گذشته شخصا به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گزارش داد که جدیدترین مدل بازسازی شده از جنگنده بمب افکن استراتژیک توپولوف TU-160 با نام «قوی سیاه» (که البته ناتو با نام Blackjack از آن یاد می کند) احتمالا در فوریه ۲۰۱۸ میلادی اولین پرواز خود را انجام خواهد داد. بهینه سازی و توسعه این جنگنده عظیم الجثه مجهز به قدرت هسته ای گام موفقیت آمیز بسیار بزرگ دیگری برای نیروهای نظامی روسیه که روز به روز قدرتمندتر می شوند خواهد بود.
در این رابطه راگازین می گوید: ”برنامه ریزی کرده ایم که این هواپیما تا سال ۲۰۱۹ ساخته شده باشد. در سال ۲۰۲۳ تحویل این جنگنده آغاز خواهد شد و در عین حال ما قصد داریم اولین پرواز Tu-160M2، که به تازگی از کارگاه ساخت بیرون آمده، را فوریه سال آینده انجام دهیم.“
پوتین هم درباره این موضوع این طور گفت: ”همه چیز به خوبی پیش می رود و شرایط عالی و بدون نقص است. من به سازندگان هواپیما تبریک می گویم و فکر می کنم خبرهای خوبی برای وزارت دفاع داشته باشیم.“
توپولوف TU-160
توپولف روسی Tu-160 (موسوم به Blackjack) در تاریخ نهم ماه می سال ۲۰۱۵ طی رژه نظامی روز پیروزی بر فراز میدان سرخ مسکو به پرواز درآمد. این جنگنده فراصوت متعلق به شوروی سابق به شکست داعش در سوریه کمک کرده و مدل پیشرفته تر آن یعنی TU-160M2 در فوریه ۲۰۱۸ وارد آسمان ها خواهد شد.
مدل اولیه TU-160 در اواخر دهه ۸۰ میلادی یعنی زمانی که اتحاد جماهیر شوروی در حال فروپاشی بود خدمت رسانی خود را شروع کرد؛ فروپاشی شوروی روند طراحی و تولید جنگنده‌ های فراصوت را به شدت محدود کرد. حدود ۱۶ فروند از این هواپیماها همچنان به خدمات رسانی ادامه داده و در سال ۲۰۰۵ برای حمل موشک های کروز دوربرد، بهینه سازی شدند. اخیرا این هواپیماها در سوریه دیده شده اند؛ جایی که نیروی هوایی روسیه به بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و نیروی نظامی اش برای غلبه بر شورشی ها و جهادگران افراطی، کمک های بسیار زیادی کرده است.

جنگنده TU-160 نه تنها یکی از ابزارهای ترسناک نیروی هوایی معمولی روسیه است بلکه در کنار توپولوف بمب افکن استراتژیک و حامل موشک Tu-95MS، سه ضلع مثلث اتمی روسیه را کامل می کنند. سایر تجهیزات و ادوات زمینی یا زیردریایی است. این هواپیمای جدید به سیستم های جدید ماموریت جنگی یعنی Kuznetsov NK-32 و موتورهای جدید NK-32 02 که انرژی کمتری مصرف می کنند مجهز خواهد شد.
جنگنده TU-160 با شماره کارخانه ۸۰۴ اولین هواپیمایی خواهد بود که به مدل TU-160M2 ارتقا خواهد یافت. اولین جنگنده TU-160M2 روز پنج شنبه هنگام خروج از کارخانه صنایع هواپیماسازی کازان (Kazan) که در همین روز ۹۰ سالگی اش را جشن گرفته بود، دیده شد.

طی ریاست پوتین کمپین بسیار بزرگی برای مدرن سازی تجهیزات نظامی روسیه راه اندازی شده است؛ در این روند بازسازی از خاکسترهای به جا مانده از توان نظامی اتحاد جماهیر شوروی استفاده شده و روس ها به شدت برنامه های مدرن سازی ادوات جنگی خود را دنبال می کنند. پیشرفت روزافزون توان نظامیان روسیه نگران های بسیار زیادی بین کشورهای همسایه ایجاد کرده است خصوصا این که روسیه در سال ۲۰۰۸ در گرجستان و در سال ۲۰۱۴ در اوکراین مداخلات نظامی گسترده ای داشت.
زمانی که روسیه شبه جزیره کریمه را به ضمیمه خود کرد و این کار در سال ۲۰۱۴ موجب بروز ناآرامی های سیاسی در اوکراین شد، ناتو نگاه خصمانه تری نسبت به مسکو پیدا کرده است و این دو نیروی نظامی قدرتمند بزرگ ترین مسابقه تسلیحاتی جهان از زمان جنگ سرد به این سو را آغاز کرده اند و در حال حاضر هم پیمانان این دو نیرو پیوسته اقدام به برگزاری رزمایشات نظامی می کنند. هر دو گروه یکدیگر را به تحریک تنش های بیشتر متهم می کنند و «اندرو رادین»، دانشمند سیاستمدار اندیشکده سیاست گذاری جهانی غیرانتفاعی آمریکا (RAND) به این نکته اشاره می کند که ارسال پیوسته نیروهای نظامی از سوی ناتو به منطقه بالکان ممکن است ناخواسته منجر به بروز جنگ شود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *