تشخیص ذات الریه با استفاده از هوش مصنوعی

تشخیص ذات الریه با استفاده از هوش مصنوعی
  • 1396/8/29
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

دانشمندان دانشگاه استنفورد موفق شده اند که با طراحی الگوریتمی که اساس آن تکنیک یادگیری ماشینی است، برای نخستین بار ذات الریه را سریع تر از پزشکان تشخیص دهند.

گویا آی تی – ذات الریه بیماری ای است که بر اثر آن ریه در وضعیت عفونی قرار می گیرد. در این بیماری که سینه پهلو نیز نامیده می شود، کیسه های میکروسکوپی هوا یا همان آلوئول ها تحریک می شوند و سپس با گسترش عفونت بر اثر فعالیت ویروس ها یا باکتری ها بیمار به تدریج دچار مشکل در تنفس می گردد. خطر اصلی در این بیماری این است که به دنبال جمع شدن مایعات اضافی، کیسه های هوایی متورم می شوند و این امر ممکن است سبب ایجاد اختلال در جذب اکسیژن گردد.
تیم تحقیقاتی دانشگاه استفورد با مدیریت پروفسور اندرو نگ با استفاده از اطلاعات به دست آمده توسط مؤسسات ملی بهداشت که در آمریکا فعال هستند، الگوریتم تشخیص این بیماری را طراحی نمودند. اطلاعات مذکور ۱۲۰ تصویربرداری با اشعه ی ایکس و ۱۴ روش تشخیصی گوناگون را شامل می شود.

محققان این پروژه برای تکمیل تحقیقات خود از ۴ متخصص رادیولوژی دانشگاه استفورد خواستند تا با استفاده از تصاویر اشعه ی ایکس ذات الریه را تشخیص دهند.
گفتنی است که علت انتخاب این بیماری به عنوان پروژه ی تحقیقاتی تیم دانشگاه استنفورد بنا به گفته ی مدیر آن این است که این بیماری پیچیدگی بسیار و عوامل محرک مختلفی دارد و تشخیص آن با استفاده از اشعه ی ایکس نیازمند تبحر و تخصص بالایی است. در نتیجه ی همین علل، تیم دانشگاه استفورد تصمیم گرفت تا یک الگوریتم جدید را برای تشخیص ذات الریه طراحی نماید.

محققان این پروژه ظرف یک هفته برنامه نویسی الگوریتم هوش مصنوعی cheXnet را به پایان رساندند. این الگوریتم در مراحل اولیه ی آزمایش موفق شد ۱۰ نشانه از ۱۴ نشانه ی اصلی بیماری ذات الریه را که متخصصان ریه از آن ها برای تشخیص این بیماری استفاده می کنند، شناسایی نماید.
این الگوریتم که دارای قابلیت یادگیری ماشینی است، بعد از یک ماه آزمایش و آموزش موفق شد تا هر ۱۴ نشانه ی ذات الریه را شناسایی کند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *