۷ خطر بوت دوگانه ویندوز و انواع توزیع های لینوکس

۷ خطر بوت دوگانه ویندوز و انواع توزیع های لینوکس
  • 1396/8/30
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

آیا به فکر نصب سیستم عامل دوم روی کامپیوتر یا لپ تاپ هستید( بوت دوگانه ) و دوست دارید از ریسک های احتمالی این کار با مطلع باشید؟ اگر جواب مثبت است با ما همراه باشید.

گویا آی تی – احتمالا نصب ویندوز و لینوکس در کنار یکدیگر روی کامپیوتر یا لپ تاپ موجب افزایش بهره‌ وری شما شده و تجربه سر و کله زدن با یک سیستم عامل جدید را برایتان فراهم می کند. البته همیشه انجام این کار به آن سادگی که فکر می کنید هم نیست. اگر چه از بیشتر مشکلاتی که ممکن است در مراحل انجام این کار رخ دهد می توان جلوگیری کرد اما روی هم رفته باید گفت هیچ تضمینی برای عدم بروز انواع و اقسام خطاها وجود ندارد.
در ادامه هفت مشکلی که ممکن است هنگام نصب سیستم عامل دوم روی کامپیوتر یا لپ تاپ رخ دهد و بهتر است قبل از نصب از آنها مطلع باشید را بررسی خواهیم کرد.

۱- بازنویسی تصادفی داده ها/سیستم عامل

اگر این مورد مهم ترین مساله نباشد اما گاهی اوقات حتی قبل از شروع پروسه می تواند همه چیز را به هم بریزد. باید به خاطر داشت که بازنویسی داده های فعلی-یا حتی سیستم عامل فعلی نصب شده قطعا منجر به بروز مشکلات عمده ای خواهد شد. البته می دانیم که در صورت بروز چنین فاجعه ای ابزارهای بازیابی کمک حال خوبی هستند اما این احتمال که تمام داده های پاک شده به بهترین نحو برگردانده شوند، نزدیک به صفر است.
خوشبختانه اکثر ویزاردهای نصب سیستم عامل قادر به تشخیص پارتیشن‌ های اصلی (Primary) هستند. به این معنی که اگر قصد دارید یکی از توزیع های لینوکس را در کنار ویندوز (یا بالعکس) نصب کنید، ویزارد پارتیشنی که سیستم عامل از پیش نصب شده در کامپیوتر روی آن قرار دارد را شناسایی کرده و گزینه های مناسب برای ادامه کار را در اختیارتان قرار می دهد. توزیع های لینوکس هم چنین قابلیتی دارند.
اما اتفاقات خواه ناخواه رخ می دهند پس بهتر است هنگام نصب سیستم عامل دوم نهایت دقت را به خرج دهید. اطمینان حاصل کنید سیستم عامل جدید را هارددیسک و پارتیشن مورد نظر نصب می کنید تا خدای ناکرده ناخواسته تمام اطلاعات ذخیره شده تان را از دست ندهید.

۲٫قربانی شدن بهره وری

استفاده از چند سیستم عامل روی یک کامپیوتر شیوه ای بسیار عالی برای بالا بردن بهره وری است اما گاهی اوقات ممکن است شاهد نتیجه ای معکوس باشید. اگر نیاز به استفاده از نرم افزارهای خاصی دارید و برای مثال حتما در کنار داشتن اوبونتو ۱۶٫۰۴ باید ویندوز ۱۰ را دم دست داشته باشید، پس جا به جایی بین سیستم عامل ها یا کارهایی که قرار است توسط آنها انجام دهید باید ساده باشد.
اما آیا واقعا نیاز است هر بار برای انجام یک کار به خصوص، مثلا ویرایش یک تصویر یا تدوین فایل های ویدئویی، بین این دو سیستم عامل جا به جا شوید؟ اگر از کاربران ویندوز هستید اطلاع از لیست نرم افزارهای جایگزین برای انجام کارها در لینوکس اهمیت زیادی دارد که البته عکس این قضیه هم صادق است. بوت دوگانه باید شیوه ای ساده برای تجربه و البته لذت بردن از محیط و امکانات سیستم عامل جدید باشد و مشکلی در پروسه فعالیت هایتان ایجاد نکند.
البته شاید اصلا نیازی به جا به جایی بین سیستم عامل ها هم نداشته باشید. اگر لینوکسی هستید می توانید ویندوز را در یک ماشین مجازی نصب کنید؛ متقابلا این امکان برای ویندوزی هم فراهم است.
این مساله که برای انجام کارها از بهترین سیستم عامل موجود استفاده کنید اهمیت بسیار زیادی دارد؛ پس بهتر است هنگام انتخاب سیستم عامل دوم این مورد را مد نظر داشته باشید.

 

۳- پارتیشن ‌های قفل شده

شاید یکی از بزرگ‌ ترین نواقص بوت دوگانه عدم دسترسی به داده ها باشد. البته در اکثر اوقات این مساله مشکل محسوب نمی شود. اگر همه چیز را به خوبی سازمان دهی کرده باشید (شاید داده ها را از طریق خدمات ابری همگام کرده باشید یا از یک هارددیسک اختصاصی برای نگهداری فایل های شخصی استفاده کنید)، پس صرفنظر از هر سیستم عاملی که استفاده می کنید، به همه فایل های شخصی تان دسترسی خواهید داشت.
هر چند حادثه خبر نمی کند. اگر از ویندوز استفاده می کنید و سیستم به طور غیرمنتظره خاموش شود هر هارددیسک یا پارتیشن اختصاصی که فایل های شخصی تان روی آن قرار دارند، قفل خواهد شد. به این معنی که اگر از پارتیشن لینوکس سعی در دسترسی به درایو کنید، امکان مشاهده محتویات آن را نخواهید داشت و با پیامی شبیه این مواجه خواهید شد:
به نظر می رسد این مورد مهم ترین خطر بوت دوگانه باشد. خوشبختانه با صرف چند دقیقه کوتاه (بسته به سرعت بوت ویندوز) می توان این مشکل را مرتفع کرد. یکی از روش های حل مشکل دنبال کردن دستورالعمل های نشان داده شده در پیغام خطا و بوت کردن دستگاه در قالب فقط خواندنی (Read-Only) است. یا می‌ توان سیستم را در ویندوز بوت کرد و به این ترتیب امکان دسترسی مجدد به فایل ها وجود خواهد داشت. اگر بعد از این کارها سیستم را در لینوکس بوت کنید امکان استفاده از فایل ها میسر می شود.

۴- به روزرسانی ویندوز

به روزرسانی پیوسته سیستم عامل یکی از مهم ترین گام هایی است که برای حصول اطمینان از داشتن کامپیوتری قدرتمند و ایمن باید آن را در دستور کار قرار داد. متاسفانه گاهی اوقات این کار مشکلاتی را برای سیستم هایی که از بوت دوگانه استفاده می کنند ایجاد می کنند.
در حالی که بسته های به روزرسانی توزیع های لینوکس کمترین مشکل را ایجاد می کنند اما ویندوز در این زمینه سابقه خوبی نداشته و بعضا مشکلات عجیب و غریبی برای آن رخ می دهد. بسته های به روزرسانی ویندوز حتی اگر به درستی و به صورت موفقیت آمیز نصب شوند گاهی اوقات رکورد راه انداز اصلی (MBR) را بازنویسی کرده و به این ترتیب شما پارتیشنی که لینوکس در آن نصب شده را از دست می دهید. اما به‌ روزرسانی های ناموفق و یا حتی به روزرسانی های ساده راه اندازها (درایورها) ممکن است موجب اختلال در عملکرد بوت دوگانه شوند. در حالی که لینوکس می تواند قربانی یک بسته به روزرسانی معمولی ویندوز باشد، اما گاهی اوقات بروز نقص در پروسه به روزرسانی خود ویندوز را هم دچار دردسر می کند و هیچ بعید نیست که دیگر قادر به بوت این سیستم عامل و ورود به محیط آن نباشید.
در چنین وضعیتی هیچ راه برگشتی نیست به جز استفاده از ابزارهایی بازیابی ویندوز ۱۰٫ اگر چه به کارگیری این ابزارهای برای مرتفع کردن مشکل تا حدودی وقت گیر است اما اگر واقعا نیازمند استفاده از ویندوز هستید، شک نکنید که این ابزارها کمک شایانی به شما خواهند کرد. برای کسب نتیجه بهتر اطمینان حاصل کنید که در ترتیب بوت، ویندوز را به عنوان سیستم عامل پیش فرض انتخاب کرده باشید.

۵- ویروس ها همچنان می تازند

معروف است که ویروس ها راهی به لینوکس ندارند (هر چند این مساله صد در صد درست نیست). اگر چه سیستم عامل های مبتنی بر لینوکس نسبتا قدرتمندند اما به لطف تعداد کمتر کاربران، ویرویس ها و سایر بدافزارها نمی توانند آسیب چندانی به آنها وارد کنند. با وجود گستردگی توزیع های لینوکس اما کاربران همه این توزیع ها روی هم رفته درصد بسیار کمی از کل جمعیت استفاده کنندگان از این سیستم عامل را تشکیل می دهند. از این رو خرابکاران سایبری ترجیح می دهند کامپیوترهای مبتنی بر ویندوز را هدف قرار دهند زیرا قطعا نتایج بهتری کسب خواهند کرد. هر چند بسیاری از وب سایت هایی که به آنها حمله شده یا به خاطر ویروس و سایر بدافزارها آفلاین می شوند، و همین طور اکثر وب سرورها، از لینوکس استفاده می کنند.
با این حساب در صورت استفاده از کامپیوتری با بوت دوگانه احتمال صدمه دیدن محیط لینوکس توسط بدافزارها افزایش می یابد.
به همین خاطر بهتر است در زمان فعال بودن ویندوز و خصوصا در هنگام وب گردی در اینترنت جوانب امنیتی را کاملا رعایت کنید. در توزیع لینوکس اجرای روزانه ClamAV (یا برنامه ای مشابه) هم خیال تان را از بابت ایمن بودن سیستم راحت می کند. بهتر است هنگام بررسی برای وجود ویروس صرفا به سیستم عامل بسنده نکرده و فایل های شخصی تان را هم چک کنید.

۶- بروز مشکلات مربوط به باگ های راه انداز

گاه و بیگاه هنگام استفاده از بوت دوگانه شاهد بروز مشکلات سخت افزاری هستیم. این مشکلات معمولا با راه اندازهای سخت افزاری در ویندوز مرتبط اند و البته آمار آنها کاهش قابل ملاحظه ای یافته است.
شاید رایج ترین مشکل سخت افزاری در زمان بوت دوگانه بروز نقص در عملکرد کارهای شبکه بی سیم داخلی باشد. بعضا پیش آمده که بعد از نصب دو سیستم عامل روی یک سیستم شاهد غیرفعال شدن این کارت ها در ویندوز و عدم فعالیت آنها در لینوکس بوده ایم.
شاید بپرسید چرا و بگویید که مگر این دو سیستم عامل کاملا از یکدیگر مستقل عمل نمی کنند؟ خب بله، اما کارت وایرلس یک سخت افزار است و امکان کنترل آن با استفاده از بایوس سیستم وجود دارد. گاهی اوقات کارت وای فای غیرفعال شده یادآور مسائلی است که هنگام قفل شدن پارتیشن رخ می دهند؛ همان مساله ای که پیشتر و در مورد شماره ۳ به آن اشاره کردیم.
راهکار حل این مساله بررسی پشتیبانی کارت بی سیم از سیستم عامل جدید و عدم وجود ناسازگاری با آن است. ضمنا اطمینان حاصل کنید که جدیدترین راه اندازهای این این سخت افزار در هر دو سیستم عامل نصب شده باشند.

۷- تغییر در فضای Disk Swap به خاطر بوت دوگانه

در بیشتر موارد بوت دوگانه منجر به بروز مساله خاصی برای سخت افزارها نمی شود. هر چند مساله ای که بهتر است از آن مطلع باشید، اثر گذاری روی فضای Swap یا همان حافظه مجازی است. هم لینوکس و هم ویندوز بخشی از فضای هارددیسک را برای بهبود عملکرد کامپیوتر به کار می گیرند. اما با نصب سیستم عامل دوم (یا سوم) شما فضای مورد نظر برای این کار را بیش از پیش محدود می کنید.
آیا شما هم این مشکلات را تجربه کرده اید؟
احتمال این که همه این مشکلات برای شما رخ دهند بسیار ضعیف است. اگر چه بعید نیست با نصب دو یا چند سیستم عامل روی کامپیوتر یک یا دو مورد از آنها برایتان رخ دهد. نیازی نیست به خاطر ترس از بروز این مشکلات قید نصب چند سیستم عامل کنار بکدیگر را به طور کلی بزنید. حصول اطمینان از راه اندازی درست سیستم کمک شایانی به جلوگیری از وقوع این مشکلات خواهد کرد.
آیا شما هم از بیش از یک سیستم عامل روی کامپیوتر استفاده می کنید؟ با چه مشکلاتی مواجه شده اید و آیا موفق به حل آنها شده اید یا خیر؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *