راهنمای عیب یابی شبکه های اینترنتی خانگی به طور سریع و دقیق

راهنمای عیب یابی شبکه های اینترنتی خانگی به طور سریع و دقیق
  • 1396/9/4
  • زهرا معبودی
  • 0

در هر سازمانی که یک شبکه وجود داشته باشد قطعا متخصصین شبکه نیز بکار گرفته می شوند تا در شرایط خاص از تجربیات آن ها برای حل مسائل استفاده شود اما زمانی که پای شبکه های خانگی مثل شبکه های اینترنتی به میان می آید، موضوع کمی حاد تر می شود چرا که همه افرادی که در خانه هستند از مسائل شبکه ها سر در نمی آورند. در چنین شرایطی این راهنما می تواند راهگشا باشد.

گویا آی تی: زمانی که شما با مشکل شبکه روبرو شدید، می توانید از وجود پیغام  Cannot Connect   مطمئن شوید. دقت کنید که این پیام، روی یک مرورگر به راحتی قابل مشاهده است. در چنین شرایطی با ۵ راهکار می توانید نسبت به عیب یابی شبکه اقدام کنید.

گام اول: آیا واقعا مشکل از سمت گیرنده است؟

گاهی اوقات در حال کار کردن با برخی سایت ها، متوجه عدم سرویس گیری مناسب می شویم، به همین دلیل واقعا نمی دانیم که مشکل از سایت هاست، یا از سرویس دهنده های اینترنتی است. اگر مکررا با سایت ها مشکل دارید، می توانید به آدرس IsUp.me بروید و در آن جا آدرس سایت را بنویسید و بررسی کنید که آیا همه با سایت مورد نظر مشکل دارند یا تنها شما مشکل دارید.

گاهی اوقات اگر چند سایت را با هم بررسی کنید به راحتی می توانید به مشکل احتمالی شبکه پی ببرید. مثلا اگر نمی توانید چند سایت را با هم باز کنید یا مرورگر سرویس دهی نمی کند یعنی اینترنت مشکل دارد، مثلا یا حجم ترافیک یا موعد انقضای اینترنت مورد چالش واقع شده یا اینکه سرویس دهنده مشکل دار شده است

Troubleshoot home networking tips quickly and accurately

گام دوم: راه اندازی مجدد سیستم

این بخش از آموزش بیشتر برای آن دسته از کاربرانی است که از قابلیت Hibernate در سیستم خود استفاده می کنند. عموما این افراد با قطعی شبکه مواجه می شوند. در شرایطی که نت شما قطع شد، سیستم خود را ریستارت کنید و بعد از ۶۰ ثانیه اتصال را چک کنید. اگر باز هم مشکل به قوت خود باقی است سیستم را خاموش کنید و بعد از ۵ دقیقه روشن کنید. باز هم موضوع را مورد بررسی قرار دهید. حالا اگر باز هم مشکل وجود دارد، یک بار مودم را خاموش و روشن کنید. اگر باز هم شبکه پاسخگو نیست ممکن است مشکل از isp باشد

گام سوم: کابل را بررسی کنید

اگر مشکلات تا این جا حل نشد، می توانید کابل ها را بررسی کنید. شاید با خود فکر کنید که کابل هایی که تا کنون درست عمل کرده اند نباید قانونا با مشکلی مواجه شوند. در این حالت تست کابل ها را فراموش می کنید اما باید بدانید که روش درست و اصولی این است که اتصالات فیزیکی، مثل پورت ها و سیم ها و کابل ها را هم بررسی کنید. بدین صورت می توانید مطمئن شوید که مشکل از سمت شما نیست.

گام چهارم: با کمک ویندوز خطای شبکه را بررسی کنید

ابزارهای خطایابی شبکه می توانند بسیار مفید واقع شوند. شما می توانید روی آیکون شبکه در سمت راست نوار وظیفه خود کلیک راست کنید و گزینه  Troubleshoot Problems را انتخاب کنید و بقیه کار را به خود سیستم بسپارید.

 Troubleshoot Problems

گام پنجم: آدرس ip معتبر دارید؟

اگر تا کنون مشکل ادامه دارد این یعنی مشکل مروبوط به ادوات در دسترس تان نیست و موقتی نیست پس می توانید به کمک خود ویندوز آی پی را چک کنید و اطمینان حاصل کنید که مشکل از این ناحیه نیز نیست. بدین صورت تنها دارندگان ویندوز ۱۰ می توانند این موضوع را تست کنند. برای این کار روی آیکون شبکه راست کلیک کنید و گزینه  Network Connected را انتخاب کنید.

 Network Connected

با این کار پنجره ای باز می شود که در سمت راست می توانید گزینه Network and Sharing Center را مشاهده کنید. روی این گزینه کلیک کنید تا وارد مرحله بعدی شوید:

Network and Sharing Center

با این کار پنجره جدیدی باز می شود که در آن عبارت  Network  به چشم می آید. در همین بخش روی گزینه Connections: Ethernet یا نام وای فای تان کلیک کنید:

Properties

در این بخش روی گزینه Properties کلیک کنید و بعد هم گزینه  internet Protocol Version 4 را انتخاب کرده و مجددا روی گزینه Properties  کلیک کنید.

Properties

در این مرحله گزینه Obtain an IP address automatically را پیدا کنید و در صورتی که تیک دار نیست، تیک آن را قرار دهید. البته در صورتی این کار را انجام دهید که از آدرس ip ایستا استفاده نمی کنید.

بعد از اختصاص یک آدرس آی پی توسط روتر، به بخش command prompt می رویم. cmd را در بخش جستجو می زنیم و بعد از آن اینتر را زده و بعد دستورات زیر را در آن می نویسیم:

ipconfig

بعد باید اینتر را بزنیم.

حالا به عبارت پایین Ethernet adapter ، که در  ارتباط سیمی و Wireless LAN Adapter در ارتباط وایرلس قرار دارد توجه می کنیم.

اگر IPv4Address شما با آدرسی مثل  ۱۶۹٫x.x.x شروع شده است، یعنی سیستم شما آدرس آی پی دریافت نکرده است.  در چنین شرایطی دو آدرس زیر را بنویسید و اینتر را بزنید:

Ipconfig /release

Ipconfig /renew

در چنین شرایطی اگر باز هم کد داده شده مثل بالاست یعنی باز هم دریافت کد مشکل دارد. در چنین شرایطی معمولا، شما باید با کابل جداگانه سیستم را به روتر وصل کنید. اگر در چنین شرایطی به اینترنت وصل شدید یعنی روتر مشکل دارد.

بدین صورت گفته می شود که مشکل بسیاری از سیستم هایی که به اینترنت وصل نمی شوند حل می شود. اما اگر مشکل کماکان وجود داشت، لازم است که با یک فرد متخصص در این زمینه صحبت کنید  و یا اینکه با آی ای پی تماس حاصل کنید.

در این باره دیدگاه ها و تجربیات شخصی خود را با ما در میان بگذارید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *