دفاعیه کوانتوم برای مقابله با موضوع کپی کاری از گوگل کروم

دفاعیه کوانتوم برای مقابله با موضوع کپی کاری از گوگل کروم
  • 1396/9/5
  • زهرا معبودی
  • 0

اگر سری به برخی وب سایت های داخلی یا خارجی زده باشید ممکن است با سوال عجیب و غریبی روبرو شوید که، اگر فایرفاکس کوانتوم، نسخه کپی شده از کروم است، واقعا چرا باید از آن استفاده کنیم؟ البته فرض این سوال کاملا اشتباه است چرا که کوانتوم اصلا کپی شده از کروم نیست بلکه بسیار مدرن تر است. 

گویا آی تی: البته اطمینان داریم که فایرفاکس با تغییراتی در برخی بخش ها شباهت بیشتری به کروم نسبت به قبل پیدا کرده اما نمی توان معترف نبود که، کوانتوم حالا سریع ترین و قابل شخصی سازی ترین مرورگری است که در دنیای اینترنت شناخته شده است.

افزونه های کوانتوم هنوز هم قدرتمند تر از افزونه های کروم هستند

در بررسی هایی که اخیرا گویا آی تی انجام داده است، به نتایجی برای علت حذف افزونه ها بر روی کوانتوم رسیدیم که البته این حذفیات، موقتی هستند.

 علت حذف افزونه ها بر روی کوانتوم

اگر شما هم از آن دسته کاربرانی هستید که به شدت به افزونه ها وابسته بوده اید، به محض بروز رسانی مرورگر فایرفاکس به کوانتوم متوجه جای خالی افزونه ها شده اید. اما با این حال اگر به خانه افزونه های فایرفاکس سری بزنید متوجه می شوید که این مرورگر در حال حاضر در حال پشتیبانی از افزونه  هایی است که اخیرا آن ها را پس زده بود و حالا از آن ها به خوبی پشتیبانی می کند.

البته نمی توان این محدودیت را در نظر نگرفت، که، افزونه هایی که حالا کوانتوم از آن ها پشتیبانی می کند از نمونه های WebExtensions هستند که دو سال پیش استفاده از آن ها متوقف شد و این در حالی صورت گرفت که کاربران آن ها را خیلی دوست داشتند. اما فراموش نکنید که WebExtensions ها، محدودیت بیشتری نسبت به نسخه کلاسیک افزونه ها دارند.

این افزونه ها به طور کامل به مرورگر دسترسی داشتند و به محض اینکه مرورگر فایرفاکس بروز رسانی می شد، آن ها نیز بروز رسانی می شدند. WebExtensions مدرن بیشتر شبیه به Google Chrome و Extensions مایکروسافت Edge هستند و می توانند به لیست خاصی از ویژگی های فایرفاکس دسترسی پیدا کنند.

اما اینکه بخواهیم بگوییم فایرفاکس سیستم افزونه های کروم را مستقیما کپی و پیست کرده واقعا کم لطفی است. قابلیت های افزونه های فایرفاکس چنان قدرتمند و متفاوت است که می توان آن را واقعا با کروم مقایسه کرد. این موضوع برای کاربرانی که به شدت به مرورگر ها و افزونه ها وابسته هستند محرز است.

البته یکی از اهرم هایی که فایرفاکس و موزیلا بدان چنگ زده اند تا بتوانند کروم را شکست بدهند همین افزونه ها هستند چرا که موزیلا کاری کرده که بتوان به قابلیت های افزونه ها بیفزایند و این موضوع هرگز در کروم و افزونه های آن رخ نداده است.

رابط کاربری کوانتوم قابل شخصی سازی است

به نظر من مرورگر ها این روزها خانه دوم کاربران دنیای مجازی به شمار می آید و این حق آن هاست که فضایی که در آن حاضر هستند را به طور دلخواه خود چیدمان کنند.

شما می توانید به راحتی مرورگر کوانتوم خود و محل قرار گیری بسیاری از المان ها را مشخص کنید و این موضوع هرگز در کروم دیده نشده است. روش هایی برای سفارشی کردن مرورگر فایرفاکس کوانتوم  تا کنون ذکر شده که به شما یاد می دهد، چگونه بخش های قابل شخصی سازی آن را بشناسید و به دلخواه خود صفحه را تنظیم کنید.

به عنوان مثال این شما هستید که می توانید محل قرار گرفتن افزونه ها و سایر ابزار ها را در نوار ابزار، مشخص کنید اما در مرورگر گوگل کروم باید تابع آن چیزی باشید که خود مرورگر تعیین می کند.

البته تمام تغییرات به قرار دادن افزونه ها به یک مکان خاص محدود نمی شود. فایرفاکس کوانتوم همچون نسخه های قبلی فایرفاکس امکانات قابل ویرایش و شخصی سازی خود را حفظ کرده و در این باره قدرتمند تر شده است. کاربرانی که حرفه ای تر هستند می دانند که می توانند به کمک این مرورگر دسترسی های عمیق تری به تغییرات و تنظیمات داشته باشند.

شما می توانید در مرورگر کوانتوم ابزارهای اصلی و فرعی داشته باشید و هر کدام که مهم تر هستند را پیش چشم خود قرار دهید و بقیه را که لازم و البته به ندرت از آن ها استفاده می کنید را در کشویی باز شو در نوار ابزار قرار دهید.

یک ویژگی جدید کوانتوم نسبت به تمام مرورگر ها علی الخصوص کروم این است که می توانید به کمک فایل userChrome.css تغییرات اساسی روی آن انجام دهید. در حقیقت این فایل به شما کمک می کند که همانطور که در ذهن خود مجسم می کنید، فایرفاکس را تغییر دهید. به کمک این فایل می توانید جایگاه اجزا و نمایش محتوا و هر چیزی که به ویرایش ظاهری و سبک ها و استایل ها ربط پیدا می کند را مطابق تصور خود تغییر دهید. آیا بالاتر از این قابلیت هم چیزی هست که کوانتوم آن را از کاربران دریغ کرده باشد؟

قابلیت About:config همچنان قدرتمند است

About:config

اگر هنوز از قابلیت های قابل شخصی سازی کوانتوم سیراب نشده اید و فکر می کنید که به آن چیزی که می خواهید دست پیدا نکرده اید،  about:config  در اختیار شماست. شما در این بخش می توانید دسترسی عمیق تری به مرورگر داشته باشید و برخی از قابلیت های اصولی را در آن شخصی سازی کنید. بسیاری از قابلیت ها که مربوط به نمایش ظاهری و حتی به ورژن های قبلی مرورگر می شود را در این بخش می توانید مورد بررسی و تغییر قرار دهید.

اگر با پخش اتوماتیک فیلم و ویدیو در html5 مشکل دارید، در همین بخش می توانید گزینه media.autoplay.enabled را پیدا کنید و تغییرات لازم را ایجاد کنید تا امکان پخش اتوماتیک فیلم را هم محدود کنید. این موضوعی است که بسیاری از کاربران را آشفته کرده است. کروم در این مورد کاملا انحصاری عمل کرده و حتی به کاربران اجازه نمی دهد تا با کمک افزونه ها نیز آن را تغییر دهند و جلوی اجرا و پخش فیلم ها را به طور اتوماتیک بگیرند اما ببینید در کوانتوم چقدر راحت این کار شدنی است؟ بطور کلی با کمک این بخش کاربران می توانند ویژگی هایی را تنظیم کنند که هرگز در کروم و هیچ مرورگر دیگری مشاهده نشده است.

 عملکرد های موازی در کوانتوم ارتقا داده شده است

Quantum موجب شده که فایرفاکس هم اکنون به عنوان یک مرورگر قوی، پر سرعت و مثال زدنی تبدیل شود. این موضوع در حقیقت موجب شده که به این مرورگر عنوان ” کروم بهبود یافته ” اطلاق شود و این یعنی کوانتوم نه تنها شبیه کروم شده بلکه بهتر از آن نیز عمل می کند.

مرورگر کوانتوم قادر است که کارها و عملیات ها و وظایف متعددی را با هم انجام دهد. البته کروم هم همین کار را دقیقا انجام می دهد اما مساله بر سر نحوه انجام این کار است. کوانتوم قادر است که تمامی کارها را به طور موازی انجام دهد و عملکرد بهتری داشته باشد در حالی که کروم هر مورد را به طور جداگانه انجام می دهد.

کوانتوم در این زمینه هم البته متوقف نشده و بر آن است که بیشتر از برنامه نویسی Rust  کمک بگیرد تا بتواند این ویژگی را ارتقا دهد. این تازه ابتدای راهی است که کوانتوم پیش گرفته تا از کروم پیشی بگیرد به طوری که همچنان در حال انجام تغییرات است تا در سال ۲۰۱۸ بروز رسانی های جدید تری داشته باشد. در فوریه ۲۰۱۸، فایرفاکس  WebRender را قادر می سازد تا از پردازشگر گرافیکی سیستم خود برای استفاده سریع تر به منظور افزایش سرعت مرور وب خود استفاده کند.

البته کوانتوم هنوز در برخی امور، سعی دارد که به رقابت با کروم نپردازد و در آن وادی ها وارد نشود تا بتواند منابع بیشتری از سیستم را بکار گیرد و به اهداف اصلی خود که سرعت و شتاب است برسد.

به نظر می رسد که ورود قدرتمند و ناگهانی کوانتوم شوک مثبتی در بین کاربران ایجاد کرده و این مرورگر با قدرت تمام در حال باز پس گیری کاربران خود از کروم است. شما در این باره چه نظری دارید؟ آیا حاضر هستید که به کوانتوم مراجعه کنید و ادامه زندگی مجازی تان را از طریق آن پیش ببرید؟ دیدگاه ها و تجربیات خود را در این باره با ما در میان بگذارید همچنین این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *