مصرف برق کامپیوترهای بیت کوین بیشتر از مصرف ۱۶۰ کشور جهان است

مصرف برق کامپیوترهای بیت کوین بیشتر از مصرف ۱۶۰ کشور جهان است
  • 1396/9/7
  • محمدرضا مرتضایی
  • 1

برای پردازش تراکنش های بیت کوین، هزاران کامپیوتر در سراسر جهان فعالیت می کنند. این پردازشِ تراکنش های بیت کوین استخراج (mining) و این کامپیوترها که عمل استخراج را انجام می دهند استخراج کننده (miners) نام گرفته اند.

گویا آی تی – موردی که در این نوشته در صدد گفتن آن ایم نه در باب تراکنش بیت کوین و یا کامپیوترهای آن، بلکه در باب مصرف برق این کامپیوترها است. بر اساس پژوهشی که توسط PowerCompare در این زمینه صورت گرفته مشخص شده که مصرف برق این کامپیوترها از مصرف برق سالانه ی بیشتر از ۱۶۰ کشور جهان بیشتر است. پژوهش مذکور حکایت گر این است که مصرف برق کامپیوترهای بیت کوین از مصرف برق ایرلند و خیلی از کشورهای قاره ی آفریقا بیشتر است.

برای درک این ماجرا به صورتی انضمامی تر، بهتر است آمار دقیق را عنوان کنیم. مؤسسه ی مورد نظر با استفاده از آمار بیت کوین و همچنین سایت Digiconomist اینگونه نتیجه گرفته که در سال جاری مصرف برق کامپیوترهای بیت کوین ۲۹٫۰۵ تراوات بر ساعت بوده و در این در حالی است که به عنوان مثال در همین سال جاری، کشور ایرلند کمتر از ۲۵ تراوات مصرف برق داشته.

گفتنی است که شبکه بیت کوین فاقد بانک مرکزی است و جهت تزریق پول در گردش از یک مکانیزم جدید بهره می برد. این مکانیزم بر پایه ی همین هزاران کامپیوتری است که در بالا به آن ها اشاره شد. نکته ی جالب این است که هر یک از این کامپیوترها در هر ۱۰ دقیقه می توانند برنده ی یک رقابت محاسباتی شوند و جایزه از آنِ خود کنند. در واقع این جایزه ها می توانند موجب افزایش شور و شوق مشتریان برای پیوستن به فرآیند پردازش تراکنش های بیت کوین شوند.

هر اندازه که بیت کوین افزایش یابد نیاز به قدرتمندتر شدن کامپیوترها یا همان استخراج کننده ها نیز بیشتر می شود و به این ترتیب مصرف برق نیز افزایش می یابد. در راستای مصرف برقی که در بالا ذکر آن رفت، این نکته نیز می بایست گفته شود که هر تراکنش بیت کوین می تواند برق یک خانه را به مدت ۱ ماه مصرف کند.

البته به سبب آن که هزینه ی مصرف برق در کشور چین ارزان تر از سایر کشورهاست گویا حول و حوش ۸۰ درصد کامپیوترها و یا استخراج کننده های بیت کوین در این کشور قرار دارند. از آن جا که قسمت زیادی از انرژی برق چین از راه سوخت های فسیلی حاصل می شود، با توجه به میزان کامپیوترهای بیت کوین در این کشور نگرانی هایی در باب محیط زیست چین ایجاد شده است.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *