حل خطای Radio switch is off و فعال کردن مجدد اتصال وای فای

حل خطای Radio switch is off و فعال کردن مجدد اتصال وای فای
  • 1396/9/14
  • رقیه کُرد
  • 0

 

تا مدتی پیش استفاده از کلید رادیویی وای‌ فای (یا ترکیبی از کلیدهای صفحه کلید) برای روشن و خاموش کردن اتصال وای فای بسیار مفید به نظر می‌ رسید. هر چند از آن جایی که مطمئن ایم راهی نرم افزاری برای انجام این کار وجود دارد، وجود این کلید اختصاصی یا استفاده از کلیدهای ترکیبی برای این منظور دیگر ضروری به نظر نمی رسد.

گویا آی تی – علاوه بر این گاهی اوقات وجود این کلیدها مشکلات بسیار زیادی برای کاربران ویندوز ایجاد می‌ کند. برای مثال برخی از کاربران در ویندوز با پیام Wi-Fi radio switch is off مواجه شده و قادر به اتصال به شبکه‌های وای فای نیستند.

اگر چه شاید واضح به نظر برسد اما ممکن است این مشکل ارتباطی به کلیدهای فیزیکی روی لپ تاپ نداشته باشد. حداقل همیشه این طور نیست. از این رو ما لیستی از راهکارهایی که شما را در حل این مشکل یاری خواهند کرد آماده کرده ایم.

راهکار اول: بررسی سخت‌ افزار

اکثر اوقات کاربرانی که با این مشکل مواجه می‌شوند این اصل را فراموش می‌کنند که همواره ترکیبی از کلیدها یا یک کلید اختصاصی قادر به فعال/غیرفعال کردن اتصال وای فای است. در بیشتر لپ تاپ ها با نگه داشتن کلید Fn و فشردن یکی از کلیدهای F که در بالای کلیدهای اعداد صفحه کلید قرار تعبیه شده‌ اند می‌ توان وای فای را روشن یا خاموش کرد. بسته به شرکت سازنده ممکن است کلید Fn با یکی از کلیدهای F مثلا کلید F5 ترکیب شود.

ضمنا در بعضی از لپ تاپ های قدیمی یک کلید مخصوص برای این کار در کنار پورت های سمت چپ یا راست تعبیه می شود. چیزی شبیه به حالت هواپیما که در آن از قابلیت نرم افزاری برای غیرفعال سازی وای فای، اتصال بلوتوث و … استفاده می شود. بنابراین قبل از هر کاری ابتدا در سمت راست یا چپ لپ تاپ به دنبال این کلید بگردید و در صورت موجود بودن، اطمینان حاصل نمایید که روی حالت On باشد.

راهکار دوم: بررسی بایوس

ممکن است تنظیمات بایوس موجب غیرفعال شدن اتصال وای فای شده باشند. در واقع مظنون اصلی در این مواقع بخش تنظیمات انرژی در تنظیمات بایوس است که از طریق آن می توان فعالیت برخی ویژگی‌ های سخت افزاری از جمله وای فای را کنترل کرد. برای مثال یکی از این گزینه ها امکان غیرفعال شدن وای فای در صورت اتصال کابل LAN به دستگاه است. حتما به این قسمت از بایوس مراجعه و این گزینه را غیرفعال کنید.

بهتر است بایوس را به آخرین نسخه به روزرسانی کنید. برخی از کاربران می گویند شاهد عدم سازگاری مادربرد دستگاه با آداپتور شبکه بوده اند. این مشکل را با به روزرسانی بایوس مرتفع کرد هر چند اکیدا توصیه می کنیم هنگام انجام این کار با احتیاط کامل عمل کنید.

اگر با نحوه ورود به بایوس در ویندوز آشنا نیستید گام های زیر را دنبال کنید:

۱- برای باز کردن تنظیمات کلیدهای Win+I را فشار دهید.

۲- بخش Update & Security را باز کنید.

۳- از پنل سمت چپ گزینه Recovery را انتخاب نمایید.

۴- دکمه Restart now در بخش Advanced startup را بزنید.

۵- گزینه Troubleshoot را انتخاب کنید.

۶- بعد از این Advanced Options را بزنید.

۷- ابتدا گزینه UEFI Firmware Settings و سپس Restart را انتخاب کنید.

۸- حال سیستم در بایوس بوت شده و در آن جا قادر به تغییر تنظیمات خواهید بود.

هر چند اگر بعد از این هم مشکل حل نشد بهتر است گام آخر را دنبال کنید.

راهکار سوم: نصب مجدد راه‌ اندازها

قطعا نمی توان راه انداز شبکه بی سیم را وارد لیست مقصران احتمالی نکرد. برای مثال در برخی از موارد نادر، تداخل میان چندین راه انداز می تواند موجب بروز مشکلی که درباره صحبت از آن هستیم شود. پس بسیار مهم است که راه اندازها به درستی نصب شده باشند.

این کارها را به ترتیب انجام دهید:

۱- روی دکمه استارت کلیک کرده و Device Manager را باز کنید.

۲- به بخش Network adapters بروید.

۳- روی Wireless LAN driver کلیک راست کرده و Uninstall device را بزنید.

۴- کابل LAN را به یک روتر یا مودم متصل نمایید.

۵- راه انداز را مجددا نصب نمایید و تغییرات را بررسی کنید.

اگر باز هم توفیقی حاصل نشد مجبور به تغییر رویکرد هستیم. گاهی اوقات ممکن است بخش Windows Update اقدام به نصب آخرین نگارش یک راه انداز کند که لزوما نسخه مناسب و بدون نقص نباشد. از این رو شما مجبور به پیدا کردن راه انداز قدیمی تر در سایت رسمی شرکت سازنده سخت افزار خواهید بود. خوشبختانه از آن جایی که این مشکل معمولا برای لپ تاپ ها و نت بوک ها پیش می‌ آید، در وب سایت شرکت های سازنده محصول می توان نرم افزارهای لازم را پیدا کرد.

بعد از پیدا کردن راه انداز شبکه بی سیم مناسب آن را نصب و تغییراتی احتمالی را چک کنید. برخی از شرکت های سازنده، نرم افزارهایی برای جایگزینی سخت افزار، در زمان فعال یا غیرفعال سازی ویژگی های مختلف سیستمی مثل اتصال وای فایل، عرضه می کنند. برای مثال بسیاری از کاربران محصولات اینتل مشکل غیرفعال بودن وای فای را با استفاد از نرم افزار Intel PROSet حل کرده اند.

راهکارهای پیشنهادی برای حل مشکل غیرفعال بودن وای فای را چگونه ارزیابی می‌ کنید؟ آیا این پیشنهادها مشکل شما را حل کرد؟ سوالات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *