آخرین اخبار از پروژه ی شبیه ساز خورشیدی در فرانسه

آخرین اخبار از پروژه ی شبیه ساز خورشیدی در فرانسه
  • 1396/9/23
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

پروژه ای که از آن با عنوان پیچیده ترین پروژه ی علمی تاریخ بشر یاد می شود، یعنی پروژه ای که جهت نمایش قابل اتکا بودن گداخت هسته ای آغاز شده، در حال حاضر در اواسط راه قرار دارد. پروژه ی مورد نظر با نام رآکتور آزمایشی گداخت هسته ای بین المللی با این هدف است که بتوان از فرآیند همجوشی به مانند فرآیندی که در خورشید اتفاق می افتد، یک انرژی پاک و البته ارزان قیمت به دست آورد.

گویا آی تی – منظور از همجوشی قرار دادن اتم های هیدروژن در فشار و دمایی نزدیک به فشار و دمای مرکز خورشید، یعنی حدود ۱۵۰ میلیون درجه ی سانتی گراد، است. البته هیچ ظرفی نمی تواند این اندازه دما را تحمل کند. به همین سبب است که از میدان های مغناطیسی بسیار قدرتمند جهت نگهداری سوخت استفاده می گردد.

با گداخته شدن هسته ی دوتریوم و تریتیومِ موجود در هیدورژن به هسته ی هلیوم، انرژی بسیار زیادی تولید می شود. در واقع حصول انرژی از طریق این روش، به نسبت رآکتورهای شکافت هسته ای، از مزایای زیادی برخوردار است، از جمله آن که سوخت این فرآیند هیدروژن است، عنصری که در طبیعت فراوان است.  همچنین پسماندهای این روش از عمری چند ساله برخوردار اند و این در حالی است که پسماندهای شکافت هسته ای عمری بسیار طولانی تر از این حرف ها دارند.

پروژه ی مورد بحث در ۵۰ کیلومتری شمال شرقی شهر مارسی در فرانسه راه اندازی شده و کشورهایی همچون چین، هند، کره ی جنوبی، ژاپن، روسیه، آمریکا و همچنین اتحادیه ی اروپا در آن مشارکت دارند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *