نحوه رفع خطای BUGCODE_USB_DRIVER BSoD در ویندوز ۱۰

نحوه رفع خطای BUGCODE_USB_DRIVER BSoD در ویندوز ۱۰
  • 1396/9/27
  • فرید دانشفر
  • 0

خطاهای معروف به Blue Screen of Death (بلو اسکرین) مانند BUGCODE_USB_DRIVER باعث اختلال در عملکرد ویندوز ۱۰ می شوند و کامپیوتر شما را برای جلوگیری از آسیب ریستارت می کنند. این یک خطای جدی است، بنابراین با گویا آی تی همراه باشید تا بتوانید آن را رفع کنید.

نحوه رفع خطای BUGCODE_USB_DRIVER BSoD

۱- ویندوز ۱۰ را به روز کنید

دانلود آخرین به روزرسانی های ویندوز بسیار ساده است و می توانید به وسیله Windows Update این کار را انجام دهید.

اکثر به روزرسانی ها شامل ویژگی های جدید، بهبودهای امنیتی و رفع باگ های مربوط به سخت افزار و نرم افزار می شوند. خطای بلو اسکرین معمولاً به خاطر باگ های سخت افزاری یا نرم افزاری بروز می کند، بنابراین دانلود آخرین به روزرسانی های ویندوز ۱۰ می تواند به رفع مشکلات کمک کند.

۲- درایورها را به روزرسانی کنید

به روزرسانی به صورت دستی

ویندوز ۱۰ برای اتصال به سخت افزار نیاز به درایور دارد و اگر یکی از آن ها قدیمی باشد یا باگ داشته باشد، می تواند باعث ایجاد خطای BUGCODE_USB_DRIVER BSoD شود. برای رفع این مشکل و خطاهای BSoD دیگر، لازم است که درایورهای خود را به روزرسانی کنید. این کار بسیار ساده است. کافی است که سری به وب سایت سازنده بزنید و درایور مخصوص سخت افزار خود را دانلود کنید. در نظر داشته باشید که احتمالاً برای رفع این مشکل، باید تمام درایورهای اصلی را به روزرسانی کنید. کاربران گزارش داده اند که این خطا به واسطه درایورهای ATK0110 و ASIO E17 ایسوس به وجود می آید، بنابراین اگر از این درایورها استفاده می کنید، حتماً آن ها را به روز کنید.

به روزرسانی به صورت اتوماتیک

اگر روش بالا کارآمد نبود و یا مهارت لازم برای به روزرسانی درایورها به صورت دستی را ندارید، توصیه می کنیم که از نرم افزار Tweakbit Driver Updater یا نرم افزارهای مشابه استفاده کنید (دقت داشته باشید که حتماً ار نرم افزارهای معتبر استفاده کنید). این نرم افزار توسط مایکروسافت و نورتون تایید شده است. در ادامه یک راهنمایی سریع برای شما تهیه کرده ایم.

۱- TweakBit Driver Updater را دانلود و نصب کنید

Tweakbit Driver Updater
Tweakbit Driver Updater

۲- بعد از نصب، برنامه به صورت اتوماتیک کامپیوتر شما را برای پیدا کردن درایورهای قدیمی اسکن می کند. Driver Updater نسخه درایورهای شما را چک می کند و به روزرسانی های مناسب را پیشنهاد می دهد. فقط باید صبر کنید تا اسکن تمام شود.

Tweakbit Driver Updater
Tweakbit Driver Updater

۳- پس از پایان اسکن، گزارشی درباره درایورهای مشکل دار دریافت می کنید. فهرست را چک کنید و برای به روزرسانی یک درایور، بر روی لینک Update driver در کنار نام درایور کلیک کنید. همچنین می توانید در قسمت پایین از دکمه Update all برای نصب تمام به روزرسانی ها به صورت اتوماتیک استفاده کنید.

Tweakbit Driver Updater
Tweakbit Driver Updater

توجه: ممکن است برخی درایورها در چند مرحله نصب شوند، بنابراین شما باید چند بار دکمه Update را بزنید تا روند نصب تکمیل شود.

۳- نرم افزارهای مشکل دار را پاک کنید

معمولاً برنامه های Third-party باعث ایجاد خطا می شوند و برای حل مشکل باید نرم افزارهای مشکل دار را پاک کنید. طبق گفته کاربران، ابزارهایی مانند VMware می توانند باعث ایجاد مشکل شوند، پس اگر از برنامه هایی از این دست استفاده می کنید پیشنهاد می کنیم که آن ها را پاک کنید. البته باید اشاره کنیم که گاهی درایورها نیز باعث ایجاد خطا می شوند. برخی کاربران می گویند که مشکل آن ها پس از نصب دوباره درایورهای Realtek audio حل می شود.

یکی از دلایل دیگری که باعث ایجاد خطای BUGCODE_USB_DRIVER BSoD می شود، آنتی ویروس یا فایروال است. پیشنهاد می کنیم که به صورت موقت، تمام برنامه های آنتی ویروس third-party را از کامپیوتر خود پاک کنید. شاید حذف آنتی ویروس کافی نباشد، به همین دلیل بهتر است که از یک ابزار برای پاک کردن تمامی فایل های مرتبط با آنتی ویروس استفاده کنید. بسیاری از شرکت های آنتی ویروس ابزار پاک کردن نرم افزار را ارائه می دهند که می توانید آن را دانلود کنید.

۴- تنظیمات اُوِرکلاک را حذف کنید

اورکلاک کردن یک روند پیچیده است که تنظیمات سخت افزار شما را تغییر داده و به شما عملکرد بهتری ارائه می دهد. شایان ذکر است که اورکلاک سخت افزار می تواند باعث ایجاد مشکلات و همچنین آسیب های دائمی به سخت افزار شما شود، به همین دلیل در این مورد خیلی احتیاط کنید.

برخی کاربران می گویند که تغییر ولتاژ به حالت اتوماتیک مشکل آن ها را حل می کند، بنابراین پیشنهاد می کنیم که برای رفع خطای BUGCODE_USB_DRIVER BSoD تنظیمات اورکلاک را حذف کنید.

۵- BIOS خود را به روزرسانی کنید

به روزرسانی BIOS، ویژگی های جدید مادربورد را برای شما آزاد می کند و امکان کار کردن با سخت افزارهای مختلف را به شما می دهد. گاهی اوقات به روزرسانی BIOS می تواند خطای بلو اسکرین را رفع کند. به روزرسانی BIOS یک روند پیچیده است و می تواند به کامپیوتر شما آسیب برساند، بنابراین اگر قصد انجام این کار را دارید حتماً از دفترچه راهنمای مادربورد استفاده کنید.

۶- تغییر تنظیمات پاور

طبق گفته کاربران تنظیمات پاور می تواند باعث ایجاد خطا شود و برای رفع این خطا باید تنظیمات USB selective suspend را غیر فعال کنید. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- دکمه ویندوز + S را فشار دهید و به قسمت Power Options بروید. Power Options را انتخاب کنید.

تنظیمات پاور
تنظیمات پاور

۲- تنظیم پاور خود را پیدا کنید و روی Change plan Settings کلیک کنید.

تنظیمات پاور
تنظیمات پاور

۳- روی Change advanced power settings کلیک کنید.

تنظیمات پلن
تنظیمات پلن

۴- USB Settings را پیدا کنید و آن را باز کنید. بخش USB selective suspend را باز کرده و آن را غیر فعال کنید.

USB selective suspend
USB selective suspend

۵- روی Apply و سپس OK کلیک کنید تا تنظیمات ذخیره شوند.

۷- وب کم خود را قطع کنید

برخی کاربران می گویند که خطای BUGCODE_USB_DRIVER مربوط به وب کم است و به همین دلیل باید آن را قطع کنید. اگر از وب کم استفاده می کنید، مطمئن شوید که آن را قطع کرده اید و روی یک کامپیوتر دیگر امتحان کنید تا ببینید که درست کار می کند. اگر وب کم شما در کامپیوتر دیگر کار می کند، احتمالاً مشکل از درایور قدیمی وب کم است.

۸- کامپوننت های غیر ضروری را قطع کنید

برخی کاربران می گویند که نمی توانند با استفاده از فلش USB ویندوز ۱۰ را نصب کنند. طبق گفته آن ها خطای BUGCODE_USB_DRIVER BSoD در هنگام نصب ویندوز ۱۰ ظاهر می شود. تنها راه حل این است که لوازم جانبی و کامپوننت های غیر ضروری را قطع کنید. پس از این کار، به احتمال زیاد مشکل رفع می شود و می توانید ویندوز ۱۰ را نصب کنید.

۹- سخت افزار خود را چک کنید

بسیاری از خطاهای بلو اسکرین به خاطر مشکلات سخت افزاری است، بنابراین باید سخت افزار مشکل دار را پیدا کنید. طبق گفته کاربران، برخی از آن ها با تعویض مادربورد موفق به حل مشکل شده اند. البته در نظر داشته باشید که هر قطعه ای می تواند باعث ایجاد این مشکل شود. برخی گزارش ها حاکی از آن است که مشکل پس از تعویض کارت صدا حل شده است، بنابراین از عملکرد کارت صدای خود مطمئن شوید.

اگر همچنان با سخت افزار خود مشکل دارید یا فعلاً قصد تعویض ندارید، می توانید از این نرم افزار برای رفع مشکلات ویندوز استفاده کنید.

در آخر مطمئن شوید که تمام قطعات به درستی متصل هستند. کابل ها را بازرسی کنید و از اتصال رم و دیگر قطعات به مادربورد اطمینان حاصل کنید.

۱۰- Check disk را انجام دهید

احتمال دارد که خطای BUGCODE_USB_DRIVER BSoD به خاطر فایل های خراب ظاهر شود. می توانید با استفاده از disk check در Command Prompt این فایل ها را پیدا کرده و آن ها را تعمیر کنید.

Command Prompt را به عنوان administrator اجرا کنید و دستور chkdsk C: /f را تایپ کنید، سپس Enter کنید. می توانید C را با حرف درایو مورد نظر خود جایگزین کنید.

Command Prompt
Command Prompt

اگر از پارامتر /f استفاده نکنید، chkdsk به شما پیغام می دهد که این فایل باید تعمیر شود، اما هیچ خطایی را رفع نمی کند. دستور chkdsk D: /f مشکلات logical را کشف و تعمیر می کند. برای رفع مشکلات فیزیکی از پارامتر /r استفاده کنید.

check disk
check disk

۱۱- دستگاه USB خود را اسکن کنید

اگر در زمان وصل کردن دستگاه USB با این خطا مواجه می شوید، می توانید یکی از آنتی ویروس های مخصوص فلش USB را دانلود کنید و آن را اسکن کنید.

بدافزارها و ویروس های موجود بر روی فلش USB می توانند باعث ایجاد مشکلات متعددی از جمله خطای BUGCODE_USB_DRIVER BSoD شوند.

۱۲-Controller USB را پاک کنید

بسیاری از کابران می گویند که نصب دوباره USB Controller مشکل را حل می کند. با این که ممکن است این راه برای تمام کاربران موثر نباشد، بد نیست که آن را امتحان کنید.

۱- Device Manager را باز کنید.

۲- Universal Serial Bus Controllers را پیدا کنید و آن را باز کنید.

۳- روی اولین درایور در بخش Universal Serial Bus راست کلیک کرده و Uninstall را انتخاب کنید.

USB Controller
USB Controller

۴- این روند را برای تمام درایورهای Universal Serial Bus تکرار کنید.

۵- کامپیوتر خود را ریستارت کنید.

۱۳- درایورهای USB Root Hub را به روزرسانی کنید

به روزرسانی درایورهای USB Root Hub می تواند مشکلات مربوط به USB را حل کند. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- Device Manager را باز کنید.

۲- بخش Universal Serial Bus Controllers را باز کنید و روی USB Root Hub راست کلیک کنید.

۳- Update Driver را از منو انتخاب کنید.

USB Root Hub
USB Root Hub

۴- حالا Search automatically for updated driver software را انتخاب کنید. ویندوز به صورت اتوماتیک درایورهای ضروری را نصب می کند.

۵- این مراحل را برای تمام دستگاه های USB Root Hub در کامپیوتر خود تکرار کنید.

با این کار، مشکل USB شما حل می شود.

خطای BUGCODE_USB_DRIVER BSoD می تواند مشکل آفرین باشد، اما امیدواریم که با استفاده از راهکارهای ما بتوانید آن را رفع کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *