راهنمای تشخیص سیستم ویندوزی ویروسی

راهنمای تشخیص سیستم ویندوزی ویروسی
  • 1396/9/27
  • زهرا معبودی
  • 0

اختلالاتی که در ویندوز و سایر سیستم ها مشاهده می شود همیشه ناشی از ویروسی بودن نیست اما ویروسی شدن ویندوز، معضلی است که کماکان بعد از دو دهه هنوز هم از طریق اینترنت رخ می دهد. 

گویا آی تی: شاید با وجود اختلالاتی روبرو هستید که نمی دانید علت از چیست؟ آیا سیستم نیاز به ویروس یابی دارد؟ چگونه منشا مشکلات را حل کنیم؟ در این باره می توانید این مقاله را مطالعه کنید که در بر دارنده ی اطلاعات کامل برای شناسایی سیستم های ویروسی است.

اختلال در کار مرورگر ها

حدود ۱۸ سال پیش بود که وجود پنجره های پاپ آپ که ناشی از مزاحمت ها بودند، هشدار جدی تلقی می شد تا کاربر به محض دیدن آن به خود هشدار دهد که ممکن است سیستم در معرض ویروسی شدن باشد. اما این روز ها پنجره های پاپ آپ معمولا برای آگهی ها و تبلیغات به کار گرفته می شوند اما دقت کنید که باز هم می توان از طریق مرورگر به این مشکلات پی برد. گاهی در هنگام جستجو در موتورهای جستجو با نتایج متفاوت از درخواست خود مواجه می شوید. یا اینکه پنجره های پاپ آپی باز می شوند که سیستم را قفل می کنند. این ها همه می توانند نشانه ای از این باشند که سیستم شما در معرض خطر است. نظر شما در این باره چیست؟ بیشترین اوقاتی که سیستم من ویرویسی می شد دقیقا به همین دلیل این حادثه رخ می داد.

سیستم ویندوزی

آنتی ویروس غیرفعال

اگر آنتی ویروس شما غیر فعال باشد احتمال بروز ویروس ها در سیستم تان قوت می گیرد. این طبیعی ترین دلیلی است که می تواند به شما اطمینان دهد که بعد از مدتی سیستم شما به ویروس آلوده شود. پس همین حالا یک آنتی ویروس خوب روی سیستم نصب کنید.

ویندوز کند نشده است؟

وقتی که ویندوز را برای بار اول نصب می کنید، از سرعت لود آن لذت می برید و آرزو دارید که ای کاش همیشه به همین منوال بود. اما بعد از مدتی به دلیل های متعدد سیستم کند می شود اما کند شدن ناگهانی سیستم و البته با شدت بالا می تواند نشان از این باشد که سیستم شما مشکل دارد. پس اگر به طور غیر طبیعی و در زمان غیر مشخص متوجه تغییر سرعت ویندوز شدید، به ویروس های بدجنس شک کنید.

البته گاهی اوقات تروجان ها هستند که در پس زمینه شروع به کار می کنند و سیستم شما را منفعل می کنند. در باره تروجان ها چه می دانید؟

خود به خود فایل های تان پاک می شود؟

یکی از چیزهایی که اخیرا ویروس ها انجام می دهند این است که قادرند فایل ها را رمزگذاری کنند و حتی محتویات آن ها را دست کاری کنند. چنین کاری به خوبی از ransomware  بر می آید. زمانی که ransomware  وارد عمل می شود سیستم حسابی به هم می ریزد و فایل ها از دسترس شما خارج می شود و لازم است که با پرداخت هزینه، فایل های خود را به دست بگیرید.

دسترسی به اینترنت امکان پذیر نیست

یکی دیگر از کارهای جدیدی که ویروس های این دهه انجام می دهند این است که شما را از فعالیت های همیشگی تان باز می دارند. مثلا به شما اجازه نمی دهند که به شبکه وصل شوید! این ویروس ها معمولا با تغییر در اطلاعات شبکه شما را از دسترسی به نت و شبکه های داخلی و کوچک و بزرگ منع می کنند. تا کنون چنین تجربه ای داشته اید؟

ارسال اسپم ها از طریق سیستم شما

گاهی پیش می آید که متوجه می شوید که از طریق اکانت های شما اطلاعات نا آشنایی برای دیگران ارسال شده است. این شفاف ترین علت برای این است که سیستم شما به ویروس های فعال و اکتیو آلوده است. این ارسال اسپم ها به راحتی در بسیاری از اکانت ها رخ می دهند و به شبکه های اجتماعی تنها، محدود نمی شوند.

اختلال در سخت افزار

این می تواند هزینه بر ترین حالتی باشد که ویروس ها بر شما اعمال می کنند. برخی ویروس ها قادر به دست کاری سیستم می باشند و سخت افزار را از وظایف اصلی و تعریف شده اش تحریف می کنند. گاهی حتی لازم می شود که سخت افزار خود را تعویض کنید.

هارد دیسکی که نمی توانید آن را کنترل کنید

یکی دیگر از چیزهایی که ویروس ها عاشق آن هستند خوردن حافظه سیستم شما است. گاهی متوجه می شوید که بر روی سیستم فضای کافی در اختیار ندارید. حتی هر چند فایلی روی سیستم ذخیره نشده باشد باز هم فضا از دسترس خارج شده است. شک نکنید که این کار ویروس هاست.

دقت کنید که صحبت ما تنها به ویروس ها ختم نمی شود. بد افزارها، اسپای وار ها، تروجان ها و کرم ها همه و همه می توانند به گونه ای ویروس تلقی شوند که برای شناسایی هر کدام می بایست از ابزار مناسب خود استفاده کنید.

در دنیای وب ابزارهای انلاینی وجود دارد که به شما کمک می کند سیستم خود را وارسی کنید اما اگر بتوانید از انتی ویروس های قوی استفاده کنید موفق تر خواهید شد.

در این باره تجربیات و دیدگاه های خود را با ما در میان بگذارید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *