آموزش تبدیل گفتار به نوشتار به کمک Dictate

آموزش تبدیل گفتار به نوشتار به کمک  Dictate
  • 1396/9/28
  • زهرا معبودی
  • 0

مایکروسافت فرصتی ایجاد کرده که همکارانش در این شرکت ایده های خود را به آزمایش بکشانند و آن را تولید کنند. در مورد نحوه بکارگیری کارکنان مایکروسافت برای پروردن ایده های شان، توضیحات جالبی در انتهای این مقاله آورده ایم اما در این بخش می خواهیم کمی در مورد Dictate صحبت کنیم. 

گویا آی تی: Dictate در حقیقت یکی از پروژه هایی است که توسط کارکنان مایکروسافت ارائه شده است. این سرویس کمک می کند که شما بتوانید با اتصال آن به ابزار هایی مثل، ورد، پاورپوینت، و Microsoft Outlook به سادگی صدا را به نوشتار تبدیل کنید. در حقیقت این ابزار کمکی شایان برای کسانی است که سرعت تایپ خوبی ندارند یا حتی می خواهند سریع تر متون خود را بنویسند.

برای استفاده از این ابزار لازم است که آن را به طور مجزا دانلود کنید.

Dictate را از این لینک دانلود کنید.

ما می خواهیم این ابزار را با برنامه  Microsoft Outlook همگام کنیم پس شما باید بدانید که نسخه Microsoft Outlook که روی سیستم تان نصب است دارای چه نسخه ای است. Microsoft Outlook دارای نسخه های ۳۲ و ۶۴ بیتی است. البته نوع نسخه Microsoft Outlook ارتباطی با نوع ویندوز شما از نظر ۳۲ یا ۶۴ بیتی بودن ندارد.

برای شناسایی ورژن Microsoft Outlook به مسیر زیر بروید:

 File> Account Office> About Outlook

با ورود به این مسیر، می توانید با صفحه ای مطابق عکس زیر مواجه بشوید که در آن در ادامه نام Outlook  ورژن قید شده است.

Outlook

مثلا در عکس بالا ورژن ۶۴ بیتی از Outlook  ارائه شده است.

بعد از شناسایی این رقم، تمامی برنامه هایی که به مایکروسافت ارتباط دارد را بسته و به آدرسی که در ابتدا ارائه کرده ایم بروید.

در این سایت ورژن های مختلف از نرم افزار ارائه شده که باید آن نسخه که متناسب با ورژن Outlook است، را دانلود و نصب کنید.

نحوه استفاده از Dictate چگونه است؟

وقتی که برنامه را نصب کردید، Outlook را باز کنید. در میان سر برگ های این برنامه شما سر برگ Dictate را مشاهده خواهید کرد.

موقعیت این سربرگ را در عکس زیر مشاهده کنید:

قبل از اینکه شروع به استفاده کنید باید نوع زبان را مشخص کنید. از طرفی باید مطمئن باشید که میکروفون نیز به سیستم وصل است. در پنل سمت چپ دکمه start را مشاهده می کنید. زمانی که قصد صحبت کردن دارید، باید روی این گزینه کلیک کنید تا علامت ضبط قرمز رنگ باز شود. بعد از آن نیز می توانید هر وقت که خواستید مکالمه را قطع کنید:

Dictate

برخی از برنامه ها وجود دارند که به محض دریافت صدا آن را تایپ می کنند اما این برنامه جمله جمله به طور کامل صدای شما را می شنود و آن را آنالیز می کند و بعد جمله را می نویسد.

هنگامی که در حال ضبط صدا و تبدیل آن به نوشتار هستید اگر یک سری فرمان ها صوتی ارائه کنید، برنامه عملی جز نوشتن آن ها را برای تان بر می گرداند.

مثلا اگر حین خواندن از روی متن، بگویید، New line، برنامه به خط جدید منتقل می شود و نوشتار در خط جدید ادامه می یابد. 

اگر بگویید Delete آخرین خطی که نوشته اید را حذف می کند و در نهایت اگر بگویید Stop dictation نوشتار پایان می یابد. 

به محض این که هر جمله پایان یابد این برنامه به طور اتوماتیک نقطه انتهای متن را وارد می کند اما اگر می خواهید این کار را دستی انجام دهید در همان سر برگ Manual Punctuation را کلیک کنید.

در این بخش دستورات دوره زمانی (Period)، کاما (Comma)، علامت سوال (Question mark)، نقل قول باز (Open quote)، بستن نقل قول (Close quote)، کولون (Colon) ارائه شده که می توانید از آن ها استفاده کنید.

این نرم افزار عمر طولانی ندارد اما به نظر می رسد همکاران در شرکت مایکروسافت در حال توسعه آن هستند حتی حدس و گمان ها بر این استوار است که در آینده امکان ترجمه صوت به زبان های دیگر نیز در آن بکار برده شود که البته هنوز شواهد دقیقی برای آن نیست.

همانطور که می دانید بیل گیتس کار خود را از یک گاراژ شروع کرد و توانست بزرگترین شرکت درآمد زای تکنولوژی را که یکتاست، از همان گاراژ مدیریت کند و به سر انجام برساند. این گاراژ برای بیل خیلی اهمیت دارد و کماکان آن را حفظ کرده و آن را به محلی تبدیل کرده تا همکارانش بتوانند ایده های خود را در آن پرورش دهند و توسعه دهند و به عنوان بخش تکمیلی در محصولات مایکروسافت ارائه دهند.

این نرم افزار نیز یکی از پروژه هایی بوده که در همین گاراژ پرورش پیدا کرده و در حال قوی و قوی تر شدن است. این برنامه می تواند ۲۰ زبان را درک کند و در نوشتار برای ۶۰ زبان به خوبی عمل کند. هر چند در دستورات نگارشی برای این برنامه تضمین صد در صدی وجود ندارد اما امتحان آن لذت بخش است.

شما تا کنون از چه برنامه های تبدیل صدا به نوشتار استفاده کرده اید؟ دیدگاه های خود را با ما در میان بگذارید و این متن را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *