فعال یا غیرفعال سازی سرویس indexing در ویندوزهای ۸٫۱ و ۱۰

فعال یا غیرفعال سازی سرویس indexing در ویندوزهای ۸٫۱ و ۱۰
  • 1396/9/28
  • رقیه کُرد
  • 0

اول از هر چیز ذکر این نکته ضروری است که منظور ما از سرویس نمایه گذاری، ابزار نمایه گذاری تجربه کاربری ویندوز (Windows Experience Index) نیست. ابزار مورد نظر ما در حقیقت سرویسی است که با جستجوی فایل ها در ارتباط است. در این مطلب به بررسی مختصر عملکرد این ویژگی و نحوه فعال و غیرفعال سازی آن خواهیم پرداخت.

گویا آی تی – با فعال کردن مولفه هایی خاص از سرویس نمایه گذاری (Indexing Service) می توان پروسه جستجوی فایل ها در ویندوز را سریع تر کرد؛ زمانی که تصور می کنید عملکرد این سرویس موجب کاهش سرعت انجام کارهای سیستم عامل شده می توان به سادگی آن را غیرفعال کرد.

برای دسترسی به تنظیمات سرویس نمایه گذاری در ویندوز ۸ و ۸٫۱، کادر جستجو را باز و عبارت indexing را تایپ کنید تا آیکن آن ظاهر شود.

نحوه فعال و غیرفعال سازی نمایه گذاری در ویندوز ۸ و ۱۰

نمایه گذاری فایل ها پروسه نسبتا مهمی است و ما در این مطلب موارد زیر را مختصرا بررسی خواهیم کرد:

نمایه گذاری فایل چیست؟: نمایه گذاری یکی از قابلیت های ویندوز است که امکان پیدا کردن آسان و سریع بعضی فایل ها یا برنامه ها را میسر می کند.

قابلیت های نمایه گذاری در ویندوز ۱۰: امکان سفارشی کردن ویژگی نمایه گذاری وجود دارد و در این مطلب نگاه کوتاهی به این مساله خواهیم داشت.

نمایه گذاری ابزارهای ذخیره سازی SSD: این سرویس به طور کامل از نمایه گذاری هارددیسک های اکسترنال و درایوهای جداشدنی پشتیبانی می کند، از این رو به راحتی می توان فایل های این گونه ابزارهای ذخیره سازی را نمایه گذاری کرد.

امکان استثنا قائل شدن: همان طور که پیش تر اشاره شد امکان سفارشی سازی سرویس نمایه گذاری ویندوز وجود دارد، و شما می توانید آدرس های دلخواه را از نمایه گذاری مستثنی کنید. با استفاده از این ویژگی می توان مکان ها یا ابزارهایی که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند را در نمایه گذاری معاف کرد.

ساخت مجدد، تعمیر یا بازنشانی نمایه: گاهی اوقات نمایه ویندوز خراب شده و تاثیر منفی روی عملکرد کامپیوتر می گذارد. هر چند با چند کلیک ساده می توان نمایه را تعمیر کرد.

فعال و غیرفعال سازی سرویس: برخی کاربران دوست دارند این ویژگی ویندوز را به طور کامل غیرفعال کنند که نحوه انجام این کار را هم بررسی خواهیم کرد.

نمایه گذاری محتواهای فایل ها: سرویس نمایه گذاری قابلیت نمایه گذاری محتوای فایل ها را هم داراست. این قابلیت زمانی که با فایل های متنی زیاد سر و کار دارید، یا مایل به پیدا کردن فایلی هستید که یک واژه مشخص در آن به کار رفته، شما را یاری خواهد کرد.

راهکار اول: غیرفعال کردن سرویس جستجوی ویندوز

در بیشتر موارد این سرویس به صورت خودکار فعال است اما اگر دوست دارید اطمینان حاصل نمایید که همه چیز مرتب است، برای فعال سازی آن در ویندوزهای ۸ و ۸٫۱ این مراحل را دنبال کنید:

۱- پنجره Run را با زدن کلیدهای Win+R باز کنید.

۲- عبارت services.msc را تایپ و کلید Enter را بزنید.

۳- سرویس Windows Search را پیدا و دو بار روی آن کلیک کنید. در تصویر سمت راست آن را مشاهده می کنید.

۴- گزینه Startup type را پیدا و از منوی پایین کشیدنی عبارت disable را انتخاب کنید. حال برای متوقف کردن سرویس دکمه Stop را بزنید. سپس Apply را زده و OK کنید.

۵- نهایتا سیستم را از نو راه اندازی کنید.

بعد از خاموش و روشن شدن کامپیوتر ویژگی نمایه گذاری به طور کامل در سیستم شما غیرفعال خواهد شد. برای فعال کردن آن کافی است تغییرات مراحل قبل را به حالت عادی برگردانید.

همان طور که می بینید سرویس Windows Search مسئول نمایه گذاری محتوا، کش فایل ها، نتایج جسجوی فایل ها، ایمیل ها و سایر محتواهاست؛ پس با فعال یا غیرفعال سازی، در حقیقت شما این ویژگی های ذکر شده را فعال یا غیرفعال می کنید. در صورت بروز هر گونه مشکل به راحتی می توان این سرویس را متوقف یا از نو راه اندازی کرد.

راهکار دوم: غیرفعال کردن نمایه گذاری با استفاده از خط فرمان

غیرفعال کردن نمایه گذاری از پنجره Services نسبتا آسان است اما اگر کاربر حرفه ای هستید با استفاده از خط فرمان هم می توان این کار را انجام داد. گام های زیر را دنبال کنید:

۱- منوی X را با زدن کلیدهای Win+X اجرا کنید. البته می توان این منو را با کلیک راست روی دکمه منوی استارت هم باز کرد. بعد از ظاهر شدن منو یکی از دو گزینه Command Prompt (Admin) یا PowerShell (Admin) را انتخاب کنید.

۲- بعد از باز شدن خط فرمان دستور زیر را تایپ و در انتها Enter را بزنید:

sc stop “wsearch” && sc config “wsearch” start=disabled

بعد از این سرویس Windows Search فورا متوقف و ویژگی نمایه گذاری غیرفعال خواهد شد. همان طور که می بینید این روش، راهی سریع و ساده برای غیرفعال کردن نمایه گذاری است، پس اگر کاربری حرفه ای هستید و دوست سریعا این ویژگی را غیرفعال کنید، از روش فوق استفاده نمایید.

برای فعال سازی نمایه گذاری در خط فرمان هم کافی است این دستور را تایپ کنید:

sc config “wsearch” start=delayed-auto && sc start “wsearch

تغییر تنظیمات سرویس نمایه گذاری

اگر می خواهید تنظیمات نمایه گذاری را تغییر دهید، می توان مکان هایی که باید نمایه شوند را انتخاب کنید. با غیرفعال کردن بعضی از مکان های خاص، شاید عملکرد سرویس بهبود یابد. گام های زیر را دنبال کنید:

۱- بعد از زدن کلیدهای Win+S در کادر جستجو عبارت indexing را وارد کنید. در نتایج نشان داده شده گزینه Indexing Options را انتخاب کنید. اگر با استفاده از این قسمت نتوانستید تنظیمات نمایه گذاری را باز کنید، از بخش تنظیمات ویندوز (کنترل پنل) استفاده نمایید.

۲- در پنجره باز شده لیست مکان های نمایه گذاری شده را می بینید. روی دکمه Modify کلیک کنید.

۳- تیک مکان هایی که دوست ندارید نمایه گذاری شوند را برداشته و برای ذخیره تنظیمات OK را بزنید. در صورت نیاز می توان یک مکان جدید که باید نمایه گذاری شود را از همین جا تعریف کرد.

با انجام این کار می توان کامپیوتر را بهینه سازی کرد؛ با غیرفعال کردن نمایه گذاری مکان هایی که به ندرت مورد استفاده قرار می دهید، عملکرد این سرویس بهتر خواهد شد.

غیرفعال کردن نمایه گذاری در پارتیشنی خاص

اگر مایلید عملکرد کامپیوتر بهتر شود می توان نمایه گذاری کل یک پارتیشتن یا هارددیسک را غیرفعال کرد. برای غیرفعال کردن نمایه سازی یک پارتیشن به این ترتیب عمل کنید:

۱- بخش This PC را باز کنید. روی درایو مورد نظر کلیک راست و از منو گزینه Properties را بزنید.

۲- زمانی که پنجره Properties باز شد به برگه General بروید. حال تیک گزینه Allow files on this drive to have context indexed را بردارید. Apply را زده و OK کنید.

۳- بعد از این پیام اطمینانی مبنی بر تغییر تنظیمات صرفا برای دایرکتوری ریشه (روت)  یا برای همه زیردایرکتوری ها دریافت خواهید کرد. بر حسب نیاز گزینه مورد نظر را انتخاب و OK را بزنید.

حال پارتیشن مورد نظر و فایل های آن نمایه گذاری شده و مجددا قادر به جستجوی آنها خواهید بود.

ساخت مجدد نمایه گذاری جستجو

گاهی اوقات نمایه گذاری با مشکل مواجه می شود؛ در این گونه مواقع پروسه جستجو کند شده یا قادر به پیدا کردن فایل های مورد نظر نخواهد بود. اگر با چنین مشکلی مواجه شدید، احتمالا نمایه جستجو خراب شده است. تعمیر نمایه کار دشواری نیست. این گام ها را دنبال کنید:

۱- تنظیمات نمایه گذاری را باز کنید. برای این کار عبارت indexing options را در کادر جستجوی منوی استارت تایپ و از نتایج نشان داده شده، آیکن Indexing options را بزنید.

۲- بعد از باز شدن پنجره Indexing Options روی دکمه Advanced کلیک کنید.

۳- در آخر دکمه Rebuild را زده و چند دقیقه ای صبر کنید تا ویندوز نمایه جستجو را مجددا بسازد.

نمایه گذاری ویندوز قابلیت مفیدی است و امیدواریم این مطلب شما را کمک کرده باشد تا با این قابلیت و نحوه پیکربندی آن آشنا شوید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *