حل مشکل مسدود شدن دوربین کامپیوتر توسط نرم افزارهای ضدویروس

حل مشکل مسدود شدن دوربین کامپیوتر توسط نرم افزارهای ضدویروس
  • 1396/10/1
  • رقیه کُرد
  • 1

 

آیا سعی دارید از وب کم کامپیوتر (یا یک دوربین خارجی متصل شده به سیستم) استفاده کنید اما امکان اجرای اپلیکیشن یا نرم افزار مورد نظر وجود ندارد؟ اگر نرم افزار وب کم/دوربین به درستی اجرا نشده و لذت استفاده از این قابلیت را از دست داده اید نگران نباشید زیرا با چند راهکار ساده می توان مشکل را برطرف کرد. در ادامه با حل مشکل مسدود شدن دوربین کامپیوتر توسط نرم افزارهای ضدویروس با ما همراه باشید.

معمولا زمانی که وب کم عمل نمی کند یا باید راه اندازهای آن را به روزرسانی/ مجددا نصب کنید، ویندوز ۱۰ را به روز کنید (اگر یک بسته به روزرسانی منتظر تائید شما برای نصب است برخی از قابلیت ها به درستی عمل نخواهند کرد)؛ اگر هم بعد از نصب یک بسته به روزرسانی وب کم از کار افتاده باید بسته مذکور را حذف نمایید یا منتظر ارائه یک اصلاحیه باشید. بنابراین در اکثر مواقع این راهکارهای عمومی مشکلات نرم افزاری مربوط به وب کم یا دوربین خارجی نصب شده را برطرف خواهند کرد.

هر چند اگر همچنان امکان دسترسی به دوربین وجود ندارد، شاید جواب مشکل در راهکار امنیتی باشد که در ویندوز ۱۰ استفاده می کنید. بله، درست خواندید؛ نرم افزار ضدویروس ممکن است وب کم را بلوکه و دسترسی کاربر را به آن قطع نماید. در هر صورت با استفاده از پیشنهادات زیر می توان مسدودی اپلیکیشن وب کم/دوربین توسط نرم افزار ضدویروس را برطرف کرد.

چگونه مشکلات بلوکه شدن دوربین توسط ضدویروس را برطرف کنیم؟

اولین کاری که باید انجام داد غیرفعال کردن موقتی نرم افزار ضدویروس است؛ بعد از این دوربین را به کار بیندازید. اگر با این کار همه فعالیت ها بدون نقص انجام شد به این معنی است که ضدویروس، نرم افزار دوربین را مسدود می کرده و از این رو باید یک استثنا جدید برای نرم افزار ضدویروس تعریف نمایید (برای برنامه وب کم یا برای برنامه هایی که قصد دسترسی به وب کم را دارند). در ادامه با پروسه مستثنی کردن برنامه وب کم در ضدویروس های محبوب کاربران ویندوز ۱۰ آشنا خواهید شد.

۱- Bitdefender

ضد ویرویس بیت دیفندر دارای ویژگی اختصاصی برای محافظت از برنامه دوربین دستگاه است. امکان پیکربندی این ویژگی وجود داشته و کاربر با استفاده از آن می تواند تعیین کند که چه برنامه های برای دسترسی به دوربین مجاز هستند و کدام ها غیرمجاز. ضمنا با به کارگیری این قابلیت می توان برنامه دوربین دستگاه را غیرفعال/فعال کردد.

۱- رابط کاربری بیت دیفندر را باز کنید.

۲- روی آیکن Privacy کلیک کنید (این آیکن در سمت چپ پنجره اصلی تعبیه شده).

۳- بعد از این گزینه View Features را انتخاب کنید.

۴- در این صفحه امکان دسترسی به دکمه فعال/غیرفعال سازی ویژگی Webcam Protection فراهم می شود.

۵- با کلیک روی منوی Settings امکان پیکربندی بیشتر وب کم فراهم می شود (منوی Settings در گوشه پایین و سمت راست پنل Webcam Protection تعبیه شده است).

۶- فراموش نکنید که در بیت دیفندر می توان استثنا هم قائل شد: در پنجره اصلی نرم افزار روی برگه Protection کلیک کنید، به قسمت View modules رفته و آیکن Settings را بزنید؛ بعد از این با دنبال کردن اعلان هایی که در صفحه نشان داده می شوند می توان یک استنثا جدید برای برنامه دوربین تعریف کرد.

۷- اگر سعی در استفاده از یک دوربین خارجی متصل شده به شبکه تان را دارید به این ترتیب عمل کنید: از لینک View Modules روی Firewall کلیک و گزینه Adapters را انتخاب نمایید؛ نهایتا روی Network exceptions زده و آدرس IP دوربینی که باید به لیست استثناها اضافه شود را وارد نمایید.

۲- Kaspersky

کاسپرسکی هم مثل بیت دیفندر به صورت خودکار به برخی برنامه ها و اپلیکیشن ها اجازه دسترسی به دوربین سیستم را نمی دهد. اگر چه با این کار از هویت شما محافظت خواهد شد اما شاید گاهی اوقات نیاز به مستنثنی کردن یک نرم افزار و صدور مجوز دسترسی به وب کم پیش می آید. به این ترتیب عمل کنید:

۱- رابط کاربری کاسپرسکی را باز کنید.

۲- به تنظیمات رفته و روی بخش Additional کلیک کنید.

۳- از قسمت سمت راست گزینه Threats and exclusions را انتخاب کنید.

۴- بعد از این لینک Configure exclusion rules را بزنید.

۵- در آخر اعلان های روی صفحه را دنبال و پروسه مستثنی کردن نرم افزار یا اپلیکیشن مورد نظر را به اتمام برسانید.

۳- Avast

۱- به پنجره اصلی ضدویروس مراجعه کنید.

۲- به بخش Basic Settings رفته و از پنل سمت چپ پنجره روی Troubleshooting کلیک کنید.

۳- از منوی Troubleshooting به بخش Web مراجعه و قسمت Ignored addresses را انتخاب کنید.

۴- آدرس IP دوربین را وارد کنید.

۵- تغییرات را ذخیره کنید.

۶- برای وب کم می توان یک استثنا توسط دنبال کردن مراحل در بخش Global Exclusions اقدام کرد.

۴- Windows Defender

۱- نرم افزار را باز کنید.

۲- در پنجره اصلی روی گزینه Virus & threat protection کلیک کنید.

۳- در گام بعد گزینه Virus & Protection settings را زده، صفحه را به پایین پیمایش کرده و روی Add or remove exclusions کلیک کنید.

۴- در گام بعد گزینه Add an exclusion را بزنید و از منوی باز شده گزینه مورد نظر (فایل، پوشه، یک پسوند خاص یا یک پردازش) را انتخاب و مراحل باقیمانده را طی کنید.

نتیجه گیری

راهکارهای فوق شما را در امر مستثنی کردن یک نرم افزار یا اپلیکیشن برای دسترسی به وب کم یا برنامه دوربین یاری خواهد کرد. البته همین گام های مشابه را می توان در سایر نرم افزارها هم انجام داد. البته همواره به خاطر داشته باشید که اولین کار برای حل مشکل دسترسی به دوربین/وب کم، نصب مجدد راه اندازهاست.

اگر با خطاهای خاصی مواجه شدید آنها را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا راه حلی برای برطرف کردن آنها پیدا کنیم.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. سلام . من قبلا از کسپر سکی استفاده میکردم ولی پاکش کردم و الان هیچ انتی ویروسی ندارم . ویندوزم ۱۰ هست. اما موقعی که میرم تو اسکایپ دوربین سالمه کار میکنه . اوکیه . حتی تماس تصویری میگیرم بدون مشکل . ولی وقتی وارد یه گروه میشم .. دوربین یه لحظه میاد بعد درجا بلاک میشه . طوری که حتی camera خود ویندوز هم دیگه کار نمیکنه . با ریستارت هم برطرف نمیشه . باید کامل سیستم خاموش شه . یا اسلیپ شه . تا دوربین برگرده . بعد از خاموش روشن . دوربین هست تو برنامه های پیشفرض مثل کمرا . و اسکایپ . ولی مجدد باز بخوام برم تو گروه همین داستان تکرار میشه و بلاک میشه . نمیدونم چی داره بلاکش میکنه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *