اصول و محدودیت های طراحی ایمیل

اصول و محدودیت های طراحی ایمیل
  • 1396/10/6
  • مهدی پیوندی
  • 0

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا نمی توانید از همان طرح های زیبا، تعاملی و خلاقانه وبسایت تان در ایمیل های خود نیز استفاده کنید؟ با ما در ادامه این مطلب از سلسله مطالب آموزش ایمیل مارکتینگ گویا آی تی همراه شوید تا شما را با اصول و محدودیت های طراحی ایمیل آشنا کنیم.

 

یک نگاه اجمالی به تاریخچه ایمیل

ایمیل در همان اولین روزهای ظهور اینترنت متولد شد. در آن ایام بازیگران اصلی این حوزه در تکاپوی جذب کاربران بیشتر بودند و طبیعتاً به همکاری با یکدیگر در ساخت برنامه های مدیریت ایمیل یا موتورهای رندر محتوا فکر نمی کردند.

دقیقاً به همین دلیل است که مبحث کدنویسی برای ایمیل هنوز هم یکی از پرمناقشه ترین مباحث HTML است. برنامه های مدیریت ایمیلی که امروزه از آنها استفاده می کنیم موتورهای رندرینگ بسیار متفاوتی دارند و فرآیند استانداردسازی نیز به کندی پیش می رود.

 

ضرورت استفاده از عرض ۶۰۰ پیکسلی؛ افسانه یا واقعیت؟

به علت کوچکی صفحات در نخستین روزهای ظهور ایمیل های HTML بود که عرض ۶۰۰ پیکسلی جایگاه خود را به عنوان پرکاربردترین عرض در طراحی ایمیل تثبیت کرد.

 

اما آیا هنوز هم استفاده از عرض ۶۰۰ پیکسلی برای ایمیل ضروری است؟

اگرچه صفحات نمایش دستگاه های مختلف نسبت به آن زمان بزرگتر شده است، اما هنوز هم برخی برنامه های مدیریت ایمیل، مانند یاهو مِیل و Outlook هستند که با ایمیل های عریض مشکل دارند.

اغلب کاربران Outlook از حالت نمایش سه ستونه استفاده می کنند. در این حالت بیشتر صفحه توسط دو ستون اول اشغال می شود و چیزی کمتر از ۵۰ درصد برای نمایش ایمیل باقی می ماند.

کاربران یاهو نیز از حالت نمایش سه ستونه استفاده می کنند، اما در عمل یک ستون دیگر برای تبلیغات بنری یاهو در سمت راست صفحه اضافه می شود که فضای نمایش ایمیل را کمتر می کند.

طی یک بررسی، چندین تست برای ارزیابی نحوه رندر شدن ایمیل ها انجام شد تا مشخص شود که عرض های مختلف ایمیل در برنامه های ایمیل خوان یاهو و Outlook چگونه به نمایش در می آیند.

ایمیلی که در تصویر زیر مشاهده می کنید دارای عرض ۷۵۰ پیکسلی است که نحوه نمایش آن در برنامه ایمیل یاهو ارزیابی شده است:

همانطور که مشاهده می کنید، با وجود استفاده از رزولوشن رایج ۱۳۶۶×۷۶۸ سمت راست ایمیل دیده نمی شود. این ایمیل در برنامه Outlook هم وضعیت مشابهی خواهد داشت.

بر اساس تست های انجام شده، حداکثر عرض قابل نمایش ایمیل برای Outlook و یاهو تقریباً ۶۵۰ پیکسل است. بنابراین اگر بیشتر مشترکان فهرست ایمیل مارکتینگ شما از این برنامه ها استفاده می کنند لازم است که عرض ایمیل های خود را کمتر از ۶۵۰ پیکسل حفظ کنید یا اینکه از همان عرض ۶۰۰ پیکسلی استفاده کنید.

 

سایر محدودیت های طراحی ایمیل

علاوه بر عرض ایمیل، محدودیت های دیگری نیز برای طراحی ایمیل وجود دارد که یا باید آنها را بپذیرید و یا اینکه به دنبال راهی باشید تا به نحوی بتوانید آنها را دور بزنید.

 

ویدیو در ایمیل

اغلب برنامه های مدیریت ایمیل از نمایش ویدیو در ایمیل (به صورت embed شده) پشتیبانی نمی کنند. فقط برخی از این برنامه ها، مانند Apple Mail از ویدیوهای HTML5 پشتیبانی می کنند.

اگر بیشتر مشترکان فهرست ایمیل مارکتینگ شما از برنامه هایی مشابه با Apple Mail استفاده می کنند می توانید روی استفاده از ویدیو در ایمیل خود حساب باز کنید، در غیر اینصورت می توانید از گیف (GIF) های متحرک استفاده کنید.

 

استفاده از گیف

به کمک گیف های متحرک تقریباً می توانید همان تأثیر ویدیو را ایجاد کنید، بنابراین زیاد در استفاده از آنها محتاط نباشید. گیف های متحرک در اغلب برنامه ها به درستی به نمایش در می آیند، اما در نسخه های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ برنامه Outlook فقط اولین فریم آنها نمایش داده می شود.

 

فونت های مدرن

فونت های پیش فرض Arial یا Times New Roman آنقدر تکراری شده اند که طراحان و بازاریاب ها را به فکر پیدا کردن راه هایی برای ایجاد تنوع انداخته اند. در همین راستا، سرویس دهنده های معروفی مانند Mailchimp فونت های گوگل را به محیط طراحی ایمیل خود اضافه کرده اند.

برخی از برنامه های ایمیل خوان از تگ @font-face یا @import پشتیبانی می کنند و همین به شما اجازه می دهد تا از فونت مورد نظر خود استفاده کنید. فونت شما باید در مکان دیگری مانند Google fonts آپلود شده باشد یا اینکه آن را از طریق تگ @import در ایمیل بارگذاری کنید.

البته باز هم بیشتر برنامه های مدیریت ایمیل از این تگ ها پشتیبانی نمی کنند، بنابراین کدنویسی لازم برای نمایش یک فونت مناسب جایگزین در صورت عدم امکان نمایش فونت مورد نظر ضروری است.

 

تصاویر پس زمینه

برخی از برنامه های مدیریت ایمیل، مخصوصاً هاتمِیل و نسخه های ۲۰۰۷ به بعد Outlook به طور خودکار نمایش تصاویر پس زمینه در کمپین های ایمیلی شما را غیرفعال می کنند.

ترجیحاً سعی کنید که از استفاده از تصاویر پس زمینه خودداری کنید و از طرح هایی استفاده کنید که متن و تصویر در آنها به خوبی از هم تفکیک شده باشند.

اگر استفاده از تصاویر پس زمینه برای شما یک ضرورت است می توانید از VML (Visual Markup Language) استفاده کنید تا مشکل عدم نمایش در Outlook نیز حل شود. در هر صورت، همیشه رنگ مناسبی را برای پس زمینه ایمیل خود در نظر بگیرید تا در صورتی که تصویر مورد نظر به درستی نمایش داده نشد طرح ایمیل شما به هم نریزد.

 

آیا اصلاً لازم است که ایمیل های HTML پر نقش و نگار بفرستید؟

در برخی از موارد، ایمیل هایی که دارای کمترین میزان کدنویسی HTML هستند و بیشتر در آنها از متن ساده استفاده شده است نسبت به ایمیل هایی که مملو از کدهای مختلف هستند عملکرد بهتری دارند. به عنوان مثال، ایمیل های سرد فروش به کسب و کارها (B2B)، ایمیل های جذب نیرو، ایمیل های دوره های آنلاین و مواردی از این قبیل غالباً کمتر از HTML استفاده می کنند.

اگر محتوای شما متن محور است و واقعاً به دنبال تمرکز بر قدرت کلام هستید، بعید است که به طرح های پرطرمطاق نیازی داشته باشید.

در هر صورت، توجه داشته باشید که در غالب موارد وجود برخی تصاویر در ایمیل ضروری است:

  • لوگو یا نماد شرکت
  • تصاویری برای محصولات یا خدمات
  • آیکن های شبکه های اجتماعی

پیش از آنکه طراحی اولین قالب ایمیل خود را آغاز کنید ببینید که سایر کسب و کارهای حوزه فعالیت شما از چه انواعی از ایمیل استفاده می کنند، چرا که امروزه برای آنکه بتوانید در رقابت طاقت فرسای موجود برنده شوید باید نسبت به دیگران متمایز به نظر برسید و سبک و سیاق خودتان را داشته باشید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *